Gissa fiskhona - hjälp mig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kisper
    Användare
    • december 2008
    • 15

    Gissa fiskhona - hjälp mig!

    Hej alla, och God fortsättning på det nya året!

    Mitt första inlägg som ny medlem rör frågor och funderingar om ett 375 l kar vi införskaffade på nätet i mellandagarna. Jag och sambon är helt "gröna" vad det anbelangar Malawiciklider.

    Jag har läst och läst och åter läst (både dag och natt känns det som) för att få fram en del arter i karet. (Har väl lyckats ganska bra...åtminstone med de utfärgade hanarna)

    Åter till ämnet - Nu har den röda rubinhanen fixat o donat med lekplats och utsett en hona till sin borg - igår lekte de. Honan har nu rommen i munnen och håller sig lite i skymundan.

    Nu till min fråga:
    - Kan detta verkligen vara en "röd rubin" hona han parat sig med?


    Eftersom fler av arterna i karet är snarlika och honorna är relativt lika blir jag lite osäker...

    Övriga inom arten i akvariet är:

    Aulonocara baenschi
    Aulonocara stuartgranti
    Aulonocara jacobfreibergi

    Mvh. K
    Senast redigerad av kisper; 04 januari 2009, 18:44.
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av kisper
    Hej alla, och God fortsättning på det nya året!

    Mitt första inlägg som ny medlem rör frågor och funderingar om ett 375 l kar vi införskaffade på nätet i mellandagarna. Jag och sambon är helt "gröna" vad det anbelangar Malawiciklider.

    Jag har läst och läst och åter läst (både dag och natt känns det som) för att få fram en del arter i karet. (Har väl lyckats ganska bra...åtminstone med de utfärgade hanarna)

    Åter till ämnet - Nu har den röda rubinhanen fixat o donat med lekplats och utsett en hona till sin borg - igår lekte de. Honan har nu rommen i munnen och håller sig lite i skymundan.

    Nu till min fråga:
    - Kan detta verkligen vara en "röd rubin" hona han parat sig med?


    Eftersom fler av arterna i karet är snarlika och honorna är relativt lika blir jag lite osäker...

    Övriga inom arten i akvariet är:

    Aulonocara baenschi
    Aulonocara stuartgranti
    Aulonocara jacobfreibergi

    Mvh. K
    Kortet är ju lite mörkt,men det ser mer ut som en jakobfribergi. Du kan väl lägga ut lite bilder på dom andra hannarna och honorna.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 04 januari 2009, 19:05.

    Kommentar

    • kisper
      Användare
      • december 2008
      • 15

      #3
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Kortet är ju lite mörkt,men det ser mer som en jakobfribergi. Du kan väl lägga ut lite bilder på dom andra hannarna och honerna.Janne


      Jaha, jag misstänkte nästan att det inte var en hona av rätt art då hon verkade lite mörkare och större än de andra.

      Ska försöka få in lite bilder.
      Senast redigerad av kisper; 04 januari 2009, 22:59.

      Kommentar

      • kisper
        Användare
        • december 2008
        • 15

        #4
        Bildprogram

        Har nu hittat ett program att få in bilder i all hast. Är svårt att göra fiskarna rättvisa med blixt i glaset, långsam kamera mm. (kanske måste byta ut fotografen istället )




        Bläddra i bilderna görs till höger. (Mellan all reklam
        Senast redigerad av kisper; 04 januari 2009, 23:00.

        Kommentar

        Arbetssätt...