Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    Ursprungligen postat av stiffe
    Kanske läge för min gamla snutt på min duktiga Isongahona igen då?
    http://www.youtube.com/watch?v=zoVkLCOR41o
    En "super" dalig lelupi He! He!
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      Yngelvård

      Tror ni på att tömda yngel blir sämre föräldrar?
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • aldo
        Användare
        • december 2006
        • 175

        Jag tror att honan präglar ungarna från dagen då hon för första gången släpper ut dom.
        På sikt får vi nog sämre yngel vård om honorna tömts.
        Men jag tror inte att honor som spottar äggen skulle bero på präglingen eller avsaknad av den.

        Kommentar

        • algskraparn
          Användare
          • september 2006
          • 159

          Risken finns att man, oavsiktligt, selekterar bort honor, även hanar för den delen, som bär på anlag för en god yngelvård genom att tömma honor under alltför många generationer.

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            Ursprungligen postat av algskraparn
            Risken finns att man, oavsiktligt, selekterar bort honor, även hanar för den delen, som bär på anlag för en god yngelvård genom att tömma honor under alltför många generationer.
            Jag vet inte om just troffar odlas i så många generationer? Skulle kanske vara dubbar och pemba då?

            Jag tror inte att honor som spottar/äter upp äggen tidigt har alltid med att dem blev tvångstömda vid sin födsel utan detta har nog med att de måste "träna" några gånger. Däremot de honor som gör på detta sätt flera gånger och aldrig går hela tiden ut, vad beror detta på, har det med att dom själva blev tvångstömda?
            Jag har åtminstone slutat och tvångstömma honor bl.a. för att jag tror att de små får en bättre start på livet om de inte behöver uppleva tvångstömningen.
            Senast redigerad av Johan F; 29 december 2009, 14:00.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • aldo
              Användare
              • december 2006
              • 175

              Vad jag har erfarit så är det ofta honor som slåss mycket som inte går tiden ut eller honor som blir mobbade. Dom gånger jag lagt honan i ett eget kar så har det alltid gått bra, men sen blir det problem när hon ska återföras till gruppen.
              Även utfodringen har inverkat, gör jag ett längre uppehåll med maten eller utfodrar med smått, ex cyklops så är chansen större att dom går tiden ut.

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • maj 2002
                • 374

                Hej, såg att ni disskuterade yngelvård. Kolla gärna min andra tråd.
                Tänkte bara berätta och komma med en fundering. Har just skaffat ett stort gäng Troffar (60st) till ett 1000-l akvarium. Troffar är ju kända för mycket, men kanske inte just yngelvård. Döm då om min förvåning när en Kiriza-hona redan på juldagen släppte in och ut sina yngel i en hörna av burken, intensivt jagar hon bort alla

                Visste inte att detta just var på tapeten i denna tråd.
                /Carl
                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                • aldo
                  Användare
                  • december 2006
                  • 175

                  Jag har flyttat om lite fiskar. Mina 22 st Kasakalawe går nu i ett 1030 liters kar.
                  Alltså där jag hade Ilangi tidigare. Tyckte Ilangin såg tråkiga ut med massa bruna moduler.
                  Kasakalaven är lite tacksammare att ha i vardagsrummet då alla i gruppen visar bra färger, inte bara dom som är dominanta eller försöker imponera.

                  Nu tycker jag att det finns plats för något mer i detta karet. Funderar på en mindre grupp Tropheus Mpimbwe, 10-15 st yngel. Eller kanske någon Brichardi grupp.
                  Så min fråga, är det någon som har synpunkter eller erfarenhet av liknande blandning?

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    Ursprungligen postat av aldo
                    Jag har flyttat om lite fiskar. Mina 22 st Kasakalawe går nu i ett 1030 liters kar.
                    Alltså där jag hade Ilangi tidigare. Tyckte Ilangin såg tråkiga ut med massa bruna moduler.
                    Kasakalaven är lite tacksammare att ha i vardagsrummet då alla i gruppen visar bra färger, inte bara dom som är dominanta eller försöker imponera.

                    Nu tycker jag att det finns plats för något mer i detta karet. Funderar på en mindre grupp Tropheus Mpimbwe, 10-15 st yngel. Eller kanske någon Brichardi grupp.
                    Så min fråga, är det någon som har synpunkter eller erfarenhet av liknande blandning?
                    Jag har blandat med T. Mpimbwe "Msalaba" vilket för övrigt är min favorit-troffe först med ett gäng regnbågar, ca 4 månader gick det tillsammans men jag fick inte regnbågarrna att färga ut, numera körsbär som har gått någon månad med Mpimbwe men även här färgar inte körsbärna ut. Vet inte om det beror på Mpiwbwe som är en mycket tuff troffe eller om det har med svårigheten med att få två grupper att trivas ihop?
                    Om du skall ha Mpiwbwe så få till antalet som du har tänkt dig så tror jag att du tillslut står med en hane kvar med denna volym av akvarie. Minst 30 stycken behöver du starta med.
                    Jag skulle nog i ett vardagsrum endast ha en stor grupp av någon art.

                    Hälsningar

                    Johan
                    Senast redigerad av Johan F; 01 januari 2010, 13:31.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      Låser tråden, så får ni troffenördar fortsätta i Troffetråden 2010
                      Nytt år och början på en ny troffetråd. :D Hoppas att året i denna tråd blir lika intressant som tidigare år. Mina förhoppningar för detta år är att införskaffa 1-2 nya troffegrupper till min lilla samling av dessa drömciklider. Mvh Göran
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...