Altolamprologus compressiceps - lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per A
    Användare
    • december 2007
    • 101

    Altolamprologus compressiceps - lek?

    Hej jag har ett par VF A compressiceps, kalambo "gold face" som nu har lekt, fick hem dem för ca 2 veckor sedan och dem lekte för ett par dagar sedan. Hur har ni andra gjort, när kan man flytta ynglen, och kan man bara ta upp snäckan med alla yngel tömma ut dem i ett yngelkar. Har för mig att jag läst att endel gör så med andra snäcklekare, fungerar det på Altolamprologus. Vad har ni för erfarenheter av detta, blir paret osams? käkar honan upp ynglen? går det att få ut yngel och honan utan att skada dem?
    /Per

    Hanen ett par dagar innan lek...
    Per Ask, Umeå
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
    salvelinusalpinus@hotmail.com
  • glasblåsaren
    Användare
    • augusti 2008
    • 81

    #2
    ja hade nog låtit ynglen gått kvar me föräldrarna o se va som händer låt snäckan me dom små vara kvar går de åt skogen leker dom snart igen

    Kommentar

    • Per A
      Användare
      • december 2007
      • 101

      #3
      ja, jag lämnar nog kvar dem nu första gången iaf, kanske testar att suga ut ett gäng av ynglen med slang om jag kommer åt...
      /Per
      Per Ask, Umeå
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
      salvelinusalpinus@hotmail.com

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Per A
        Hej jag har ett par VF A compressiceps, kalambo "gold face" som nu har lekt, fick hem dem för ca 2 veckor sedan och dem lekte för ett par dagar sedan. Hur har ni andra gjort, när kan man flytta ynglen, och kan man bara ta upp snäckan med alla yngel tömma ut dem i ett yngelkar. Har för mig att jag läst att endel gör så med andra snäcklekare, fungerar det på Altolamprologus. Vad har ni för erfarenheter av detta, blir paret osams? käkar honan upp ynglen? går det att få ut yngel och honan utan att skada dem?
        /Per

        Hanen ett par dagar innan lek...
        Det är bara att ta snäckan och honan och hälla ut i en annan balja, bara se till att du har samma vatten i yngelbaljan, sedan när du kan göra det beror på hur varmt det är i baljan, där är jag lite osäker hur lång tid det tar för rommen att bli yngel, men ett bra tecken är att titta i snäckan, och kolla när det börjar sticka ut lite yngel, då kan det vara dags.
        Och sedan när du har lagt dom i yngelbaljan mata gärna med levande artemia, och förbered dig för att dom växer grymt långsamt.
        Och det är inga problem att dom kanske bli osams, jag har aldrig sett några compressiceps jaga ihjäl några likasinnade.Janne
        Senast redigerad av malawijanne; 01 januari 2009, 21:16.

        Kommentar

        • Per A
          Användare
          • december 2007
          • 101

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Det är bara att ta snäckan och honan och hälla ut i en annan balja, bara se till att du har samma vatten i yngelbaljan, sedan när du kan göra det beror på hur varmt det är i baljan, där är jag lite osäker hur lång tid det tar för rommen att bli yngel, men ett bra tecken är att titta i snäckan, och kolla när det börjar sticka ut lite yngel, då kan det vara dags.
          Och sedan när du har lagt dom i yngelbaljan mata gärna med levande artemia, och förbered dig för att dom växer grymt långsamt.
          Och det är inga problem att dom kanske bli osams, jag har aldrig sett några compressiceps jaga ihjäl några likasinnade.Janne
          Det var så jag tänkte göra, tror att jag ska våga mig på det. Dem är väldigt snälla med varandra och honan är mer framåt än hanen. Har för mig att jag läst att det tar runt 10-12 dagar vid 26 C, och ytterligare någon dag innan ynglen lämnar snäckan...
          /Per
          Per Ask, Umeå
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
          salvelinusalpinus@hotmail.com

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            När jag har låtit yngel av A. Compressiceps gå kvar i det stora karet, har aldrig ett enda av dom överlevt. Övriga invånare är C. Pleurospilus, L. Ocellatus, C. Leptosoma och några malar.
            Ynglen växer enormt långsamt och slår inga hastighetsrekord.
            Senast redigerad av HenrikV; 02 januari 2009, 10:39.

            Kommentar

            • Per A
              Användare
              • december 2007
              • 101

              #7
              ja, jag misstänker att alla yngel försvinner på någon dag om jag skulle låta dem vara kvar, har en grupp med unga frontosor (blå moba) som försöker äta allt som rör sig. AC borde också käka sina egna yngel så fort dem har lämnat lekplatsen.
              /Per
              Per Ask, Umeå
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
              salvelinusalpinus@hotmail.com

              Kommentar

              • hlafk

                #8
                Först och främst: Jävlar vilken fin fisk!

                Vad jag vet så stanna honan kvar i snäckan efter lek och gör det ända tills allt är klart medans hanen står utanför så ifall du tar upp hela snäckan med honan och yngel i och flyttar till annat akvarie så kommer honan fortfarande att ta hand om äggen och fixa o dona.
                Har hört att dom kan bråka en del efter ungarna har kommit och det kan vara bra att ta bort honan från akvariet ändå.
                Sen har jag hört en annan variant om att man kan vänta tills man ser det rör sig lite i snäckan och lyfta upp den utan honan i då och bara hälla ut dom små rackarna nån annanstans.

                Hur stora är dom?

                Kommentar

                • Per A
                  Användare
                  • december 2007
                  • 101

                  #9
                  ok tack, jo hanen har blivit lite aggressivare, men jag avaktar nog ett tag till. Jag uppskattar honan till 5-6 och hanen till 10-11cm. Tänkte försöka mig på variant två: att separera honan från ynglena när jag plockar upp snäckan, så att hon inte är borta så länge från akvariet, hanen är inte riktigt hemma ännu och är lite tveksam till längre utflykter, 18 dagar sedan jag satte i dem, leken är inne på 10:e dygnet nu.
                  /Per
                  Per Ask, Umeå
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                  salvelinusalpinus@hotmail.com

                  Kommentar

                  • Per A
                    Användare
                    • december 2007
                    • 101

                    #10
                    Yngel

                    igår (12 dygn efter lek) skakade jag ut ett gäng yngel (ca 50). Snäckan med hona och troligen en hel del yngel satte jag tillbaka i karet. Honan var i snäckan hela tiden och har fortsatt att vakta den efter tömningen. Ynglen är runt 4mm och har kvar endel av gulesäcken och ligger i princip helt still i gruset i yngelkaret. Hällde i lite artemia och såg ett yngel som försökte äta, såg dock inte hur det gick.
                    /Per
                    Per Ask, Umeå
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                    salvelinusalpinus@hotmail.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...