Är detta vanligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ika

    Är detta vanligt?

    Hej!
    Min kompis har ett yngelkar med någon sorts aulonocara exakt vet jag inte hanarna blir gula med blått huvud när de är stora och leker och då är de ca. 12cm.
    Nu till saken.. de är ca 6 månader gamla och är bara 3-4cm och en av dessa småttingar har yngel i munnen.
    Hur gamla brukar de vara när de bildar par och leker?
    Är det vanligt att de får yngel när de är så små?
    / Ika
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Ika
    Hej!
    Min kompis har ett yngelkar med någon sorts aulonocara exakt vet jag inte hanarna blir gula med blått huvud när de är stora och leker och då är de ca. 12cm.
    Nu till saken.. de är ca 6 månader gamla och är bara 3-4cm och en av dessa småttingar har yngel i munnen.
    Hur gamla brukar de vara när de bildar par och leker?
    Är det vanligt att de får yngel när de är så små?
    / Ika
    Ja, Aulonocara bildar inte par, dom leker med i princip vem som helst bara det är en hona från malawisjön.
    Ja jag tycker kanske att 6 månader kanske är lite ungdomligt för en aulonocara, men dom kan leka vid ca 4cm storlek, men jag tror att dom är lite äldre än 6 månader, och kanske inte har fått dom optimala förhållande för att växa.Janne

    Kommentar

    • Santa
      Användare
      • december 2006
      • 93

      #3
      Som janne skriver så låter det lite för tidigt,dom tidigaste hanarna hos mig har börjat färga och då är dom 7-8 mån men dom har inte börjat leka än.
      Malawi i massor

      Kommentar

      • Lars-Peter
        Användare
        • oktober 2005
        • 199

        #4
        Ja jag vill säga att redan vid 3-4 cm kan man börja skilja ut hanar hos vissa Aulonocara som börja färga ut, så jag ser inte det som en ovanlighet att dom redan då kan få till lite smålekar, men det blir inte så många yngel!
        Dom honor som går och tuggar och inte är större blir ju efter i sin tillväxt, så det är ju önskvärt att dom håller sig i från lekar tills dom blir lite större!
        Tropheus moorii longola sunspots
        Tropheus moorii kasanga red rainbow
        Tropheus sp. Black Kiriza
        Tropheus moorii murago tanzania
        Tropheus brichardi katonga

        Kommentar

        Arbetssätt...