Julidochromis marlieri fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    #16
    Mina J.transcriptus blir lite tillbakadragna någon dag efter jag bytt vatten, ca 35% varje gång.

    Tycker att ynglen växer ganska så fort, blir säkert lekmogna innan ett års ålder.
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #17
      Honan

      simmar ifrån sina yngel för att ha någon sorts kamp med hannen vid hans nya gömställe bakom det stora innerfiltret. Honan förföljer hannen och han underkastar sig genom att vara defensiv och böjer kroppen lite i en båd när honan kommer nära. Sedan ser det ut som att honan snabbt attackerar hannen men! hon avbryter direkt när hannen snabbt simmar undan. Ser inte ut som att honan verkligen försöker skada hannen? Har dom bara blivit osams och att dom kan bli sams om ett tag?

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #18
        Ursprungligen postat av doohan
        simmar ifrån sina yngel för att ha någon sorts kamp med hannen vid hans nya gömställe bakom det stora innerfiltret. Honan förföljer hannen och han underkastar sig genom att vara defensiv och böjer kroppen lite i en båd när honan kommer nära. Sedan ser det ut som att honan snabbt attackerar hannen men! hon avbryter direkt när hannen snabbt simmar undan. Ser inte ut som att honan verkligen försöker skada hannen? Har dom bara blivit osams och att dom kan bli sams om ett tag?
        De kan säkert bli sams igen - men helt säkert verkar det inte vara med Jullar efter vad jag läst...mina blev dock vänner även om det tog ett tag - och lite knep om de nu hjälpte. Kolla tråden om du vill!

        Gjorde ett lite större "röj" i mitt 300 liters idag - sorterade ut lite taskiga växter etc. samt gallrade bland ampullariorna (jägarns vad de förökar sig!) - men jag var inte egentligen när och inte heller särskilt nära J.Marleriparets revisrsten med yngel... men nu är de inte så glada i varandra alls längre. En
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Barracudan
          Användare
          • april 2005
          • 453

          #19
          Köpte mina som ett par. Såg inte den ena på tre veckor och var säker på att den blivit Frontosamat. Plötsligt en dag så kom den farandes med den andre i hasorna. Blek, mager och eländig var den.

          Under ett par veckors tid fick den komma fram då och då. Sedan en dag var det fullt av yngel, och sedan dess har de varit sams. Båda två verkar jämbördiga, vet inte om den jagade var honan, har fått för mig det, men är inte säker.

          De blir som sagt lite loja och skygga vid vattenbytena, men det kan bero på att temperaturen sänks några grader då jag bara fyller på med kallvatten.
          Frontosamarkus

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #20
            Intressant

            Ursprungligen postat av joe
            De kan säkert bli sams igen - men helt säkert verkar det inte vara med Jullar efter vad jag läst...mina blev dock vänner även om det tog ett tag - och lite knep om de nu hjälpte. Kolla tråden om du vill!

            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59708
            Det verkar som att honan lugnat ner sig och låtit hannen komma tillbaka in i grottan. Ev har dom lite mer yngel på gång? Men det närmar sig ett nytt vattenbyte, och jag skulle gärna dammsuga sanden så den bruna ytan så sanden blir vit igen. Men risken är väll att stackarn får stryk och blir utsparkad igen. Antar att jag måste välja mellan vit sand eller tråkigt ful brunaktig sand och jullar som är sams. Frågan är väll om honan blir elakare den andra gången eller om dom lär sig att det är en återkommande rutin när jag byter vatten?

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #21
              Suck

              Ursprungligen postat av doohan
              Det verkar som att honan lugnat ner sig och låtit hannen komma tillbaka in i grottan. Ev har dom lite mer yngel på gång? Men det närmar sig ett nytt vattenbyte, och jag skulle gärna dammsuga sanden så den bruna ytan så sanden blir vit igen. Men risken är väll att stackarn får stryk och blir utsparkad igen. Antar att jag måste välja mellan vit sand eller tråkigt ful brunaktig sand och jullar som är sams. Frågan är väll om honan blir elakare den andra gången eller om dom lär sig att det är en återkommande rutin när jag byter vatten?
              Gjorde ett 15% vattenbyte, och damsög botten en del då det var mörkgrönt istället för vitt. Några minuter efter jag var klar ser jag hur den stora honan attackerar hannen genom att hugga honom rakt över munnen som en attans haj. Hon gapade rejält och ruskade om honom som en skogstokig besärk! Skall erkänna att även om jag tycker att jullar är vackra fiskar så tror jag att jag byter ut dom mot en fisk som inte blir galen vid varje vattenbyte

              Tanken var ju att jullar och multisar skulle vara huvudfiskar i mina 2 tanganyika akvarier. Så då återstår multisar men sedan vet jag inte vad jag kan ha med dem i ett 250L Prinsessor är ej aktuella. Får fundera vidare....

              Kommentar

              Arbetssätt...