Julidochromis marlieri fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Julidochromis marlieri fundering

    Har ett par av dessa, och då jag är ny inom Tanganyika så vet jag inget om dessa fiskar heller. Jag har märkt att den större brukar bita den mindre i sidan. Ser inte aggresivt ut, Och hannen återkommer hela tiden till honan, Det sker inte hela tiden utan har märkt det vid matningen vilket i sig är den tid då jag brukar kika mest på fiskarna. Är det normalt att dom biter varrandra mitt på kroppen? Ser inga bitmärken på hannen och han ser ut att uppskatta honan.

    Är det en del av deras lekbeteende eller vad?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Du får vara glad så länge de håller på så snällt som de gör. Jullar kan vara verkliga monster mot varandra, de du beskriver verkar vara helt i ordning. Bitningen tror jag inte är en del av lekbeteendet, ffa inte när de gör så vid matning. Handlar nog mer om att "detta käket är mitt, passa dig!!".

    Bråkar de inte mer än så med varandra så kan du nog förvänta dig lek så småningom.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Håller helt med Patric - det du beskriver verkar snarast vara lite gnabb, de kan betydligt styggare saker (Patrik vet efter vad han beskrev häromsisten)

      Håller de sig bara till varandra är nog allt som det ska - om de verkligen menar allvar så skulle de inte tåla att se varandra. När mitt par var "osams" så tillbringade hanen 3 veckor ståendes lodrät bakom ett vallisneriablad i den bortersta delen av akvariet! Lycka till och leken kommer, var så säker!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Tack

        för era lugnande svar. Har haft en del hårdföra Malawi genom åren, men detta är mina första fiskar från Tanganyika. Men jag antar att dom också kan vara tuffa mot varrandra. Som sagt så är dom för det mesta snälla och dom små stunder honan biter hanen i sidan verkar inte vara så hårdhänt o det är kortvariga sekvenser. Lek hoppas man ju på då det är ett tecken på att det stämmer skapligt och yngel är alltid kul. Till att lära sig att odla artemia då

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av doohan
          för era lugnande svar. Har haft en del hårdföra Malawi genom åren, men detta är mina första fiskar från Tanganyika. Men jag antar att dom också kan vara tuffa mot varrandra. Som sagt så är dom för det mesta snälla och dom små stunder honan biter hanen i sidan verkar inte vara så hårdhänt o det är kortvariga sekvenser. Lek hoppas man ju på då det är ett tecken på att det stämmer skapligt och yngel är alltid kul. Till att lära sig att odla artemia då

          Njae - visst är det väl smaskigt om de kan få det, men jag tror inte det är nödvändigt för att dra upp dem. Om du har ett hyfsat inkört akvarium så ordnar de lite smått och gott själva och sedan fyller du på med lite mosad räkmix och kanske lite småsmulade flingor. Men att lära sig artemia är ju iofs aldrig fel, det har man nytta av också!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Du får vara glad så länge de håller på så snällt som de gör. Jullar kan vara verkliga monster mot varandra, de du beskriver verkar vara helt i ordning. Bitningen tror jag inte är en del av lekbeteendet, ffa inte när de gör så vid matning. Handlar nog mer om att "detta käket är mitt, passa dig!!".

            Bråkar de inte mer än så med varandra så kan du nog förvänta dig lek så småningom.

            Hilsen,

            P
            Min uppfattning om Julidochromisar är att först ska man ha en strid och när det är 2-4st kvar samlar man en enormt stor familj och alla är vänner
            precis som på ciklid.se
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Barracudan
              Användare
              • april 2005
              • 453

              #7
              Har ett väl inkört akvarium med J. transkriptus som en bifisk. Det kommer hela tiden nya yngel, och de får ingen mat utan verkar leva på alger och annat böös. Växer fort gör dom också.
              Frontosamarkus

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av Barracudan
                Har ett väl inkört akvarium med J. transkriptus som en bifisk. Det kommer hela tiden nya yngel, och de får ingen mat utan verkar leva på alger och annat böös. Växer fort gör dom också.
                Exakt! Och sen blir de mat till Frontosorna?
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Barracudan
                  Användare
                  • april 2005
                  • 453

                  #9
                  Hitills har dom klarat sig, om största ynglen är nu ca 4 cm, blir dom mat gör det inget, jullar ser nyttiga ut...
                  Frontosamarkus

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av doohan
                    för era lugnande svar. Har haft en del hårdföra Malawi genom åren, men detta är mina första fiskar från Tanganyika. Men jag antar att dom också kan vara tuffa mot varrandra. Som sagt så är dom för det mesta snälla och dom små stunder honan biter hanen i sidan verkar inte vara så hårdhänt o det är kortvariga sekvenser. Lek hoppas man ju på då det är ett tecken på att det stämmer skapligt och yngel är alltid kul. Till att lära sig att odla artemia då

                    Som sagt, jag tror det är helt lugnt. Går fint att dra upp dem på annat än artemia, men det är definitivt ingen nackdel att lära sig kläcka dem. Även de vuxna Jullarna kommer att äta nykläckt artermia med förtjusning. De har små munnar i relation till hur stora de är. Då går det kortare tid till nästa lek!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11
                      Yngel

                      Satt o kikade på jullarna ikväll efter att jag matat den med flingor. Sedan såg jag vad jag trodde var matrester bete sig på ett konstigt sätt då dessa "småskräp" inte följde vattenströmmen som all annan mat som åkte runt i akvariet(grymt lång mening) Upptäckte då att det var yngel som låg ovanpå grottan som är en skiffersten med en del alger på. Dom var där och käkade alger och matparticklar som passerade dem

                      Riktigt skoj är det att kika på de små(6-7mm max)

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #12
                        Då säger man väl grattis då!! Alltid kul med tillökning och de är väldans små de små - nu har du en ständig ström att vänta!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #13
                          Tack

                          Ursprungligen postat av joe
                          Då säger man väl grattis då!! Alltid kul med tillökning och de är väldans små de små - nu har du en ständig ström att vänta!
                          Hur sakta växer dessa yngel? Som sagt har nästan bara haft malawi tidigare så deras växthastighet känner jag till. Har några tomma akvarier som det vore kul att fylla på med fler jullar längre fram

                          Kommentar

                          • hawk
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 9

                            #14
                            Ursprungligen postat av doohan
                            Hur sakta växer dessa yngel? Som sagt har nästan bara haft malawi tidigare så deras växthastighet känner jag till. Har några tomma akvarier som det vore kul att fylla på med fler jullar längre fram
                            Betendet du beskrev i början är ett dominansbeteende och inte könsbundet. Den större fisken lutar åt den mindres håll och den mindre viftar intensivt med stjärtfenan framför nosen på den större. Vissa par är som hund och katt i början och visar först efter en tid upp det "nafsande" beteendet. Efter ytterligare en tid tid brukar det bli lek precis som i ditt fall. De växer sakta, med normala temperatur- och matningsförhållanden får du nog räkna med att det tar ett år innan de är vuxna, leka kan de dock göra tidigare. Vid 2-3 cm längd brukar föräldrarna tröttna på sällskapet och jaga bort dem. Har du för mycket yngel i karet slutar också föräldrarna att leka.
                            jf

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #15
                              Lite problem med jullarna

                              Gjorde mitt första delvattenbyte igår lördag kväll. Poängen är att jag varit utan eget vatten i nästan 3 veckor pga pumphaveri och fler följdproblem. Så jag bytte ca 50liter då akvariet är på 250 ca 20% då jag läst att man inte skall göra för stora vattenbyten med jullar,

                              Nu idag(söndag) så ser jag att hannen står o trycker bakom powerheaden i det övre hörnet i den andra änden av akvariet? Beror detta på mitt vattenbyte? Jag passade på att suga upp en massa bös på en del av bottenytan men ej den del av akvariet där dom har grottan. Det var mycket bös så jag kände att jag var tvungen att städa lite.

                              Vad brukar hända sedan? Får hannen komma tillbaka eller är det kört? Skall jag flytta båda till ett annat akvarie så dom får börja om? Goda råd mottages tacksamt

                              Är dom verkligen så känsliga att man knappt kan göra ett delvattenbyte?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...