Lamprologus sort??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Lamprologus sort??

    hej hej

    finns ju en del Lamprologus sorter, har velat fram och tillbaka nu ett tag,

    har ni tips på vilken sort man kan välja? motivera gärna varför, vill ha den sort som inte bara "försvinnner" i tanken utan gärna tar lite plats, lite stökig/kaxig.. osv

    mvh
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    här är två arter som tar för sej
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      kanon firrar, men är inte dom NEOlamprolgus sorter??

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Den kaxigaste fisken jag har haft i mina kar är Lamprologus Ocellatus. Den är inte rädd för något. Tex. om man ska skicka håven i karet, så försvinner alla andra fiskar utom Ocellatus. Dom hugger på håven. I och för sig, så är dom enkla att fånga.

        Har flera gånger sett ocellatus jaga iväg fiskar som är flera gånger större än dom själva.

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          #5
          svin kul!

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av Decimus
            kanon firrar, men är inte dom NEOlamprolgus sorter??
            Som om det fanns någon skillnad...

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Som om det fanns någon skillnad...
              vad vill du egentligen säga med det "inlägget"? Har du inget vettigt att tillföra, så tillför inget. Punkt.

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • april 2002
                • 308

                #8
                Nu är du väl ändå ute på djupt vatten, Mike! Skillnaden mellan <Lamprologus>-arterna och släktet Neolamprologus är stor - det är därför man taxonomiskt särskiljer dem (och Lepidiolamprologus)!

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  trodde du menade gamla lamprologus-indelningen, tror många gör det fortfarande, dagens arter i släktet är inte min grej
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Gustaf
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 54

                    #10
                    Vet inte riktigt vad du är ute efter och hur stort kar du har och hur stor "Plats" du vill de tar.

                    Men en koloni multisar är väl alltid skoj? Sen beroende på hur stort kar du har så anpassar du antalet fisk och snäckor därefter. De brukar vara ganska stöddiga om de blir ett gäng och skyddar reviret effektivt.

                    Ocellatus är nog annars den aggressivaste sorten men i min mening inte lika charmiga då de inte bildar kolonier på samma vis.
                    Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 961

                      #11
                      har ett 250,

                      det jag är ute efter är typ en koloni lamprologus sort, med en prinsess koloni och sedan ha arter som håller dem i schack.

                      så just nu simmar de calvus, jullar och neolamprologus buescheri i det.

                      så ja, jag vill att de ska ta plats, men multisar är så.... bruna,

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Ursprungligen postat av Decimus
                        ...just nu simmar de calvus, jullar och neolamprologus buescheri i det.

                        så ja, jag vill att de ska ta plats, men multisar är så.... bruna,
                        Nej, multisar är inte så bruna men Neolamprologus buescheri är just... bruna!

                        Vill du ha snäcklekare som är kolonibildande så är nog urvalet ganska begränsat. Den häftiga L. ocellatus som talas om här ovan lever till exempel inte i kolonier. De brukar kallas parbildande eller haremslekare. Jag tror mer på haremsvarianten, att kalla dem parbildande är utifrån mina erfarenheter fel (även om det sägs att kärlek och hat är två sidor av samma mynt).

                        De kolonibildare jag kan komma på är L. multifasciatus, L. similis och L. caudopunctatus (de sistnämnda är egentligen grottlekare men leker även i snäckskal). När jag hade en grupp på sju stycken bildade de en koloni men jag vet att olika akvarister har lite olika erfarenheter av dem.
                        Senast redigerad av Per B; 10 december 2008, 19:25.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Decimus
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 961

                          #13
                          Ursprungligen postat av Per Bjellert
                          Nej, multisar är inte så bruna men Neolamprologus buescheri är just... bruna!

                          Vill du ha snäcklekare som är kolonibildande så är nog urvalet ganska begränsat. Den häftiga L. ocellatus som talas om här ovan lever till exempel inte i kolonier. De brukar kallas parbildande eller haremslekare. Jag tror mer på haremsvarianten, att kalla dem parbildande är utifrån mina erfarenheter fel (även om det sägs att kärlek och hat är två sidor av samma mynt).

                          De kolonibildare jag kan komma på är L. multifasciatus, L. similis och L. caudopunctatus (de sistnämnda är egentligen grottlekare men leker även i snäckskal). När jag hade en grupp på sju stycken bildade de en koloni men jag vet att olika akvarister har lite olika erfarenheter av dem.

                          hihi, nja mina är mer svartvita med blåa fina inslag i sina fenor =)
                          men attans, multisar å smilis är ju kanon bruna jue =)

                          vill ha litte color jue =) så långt de går med tangayika såklart da =)
                          men tack för inlägget, alltid lika skojsit! =)

                          Kommentar

                          • Gustaf
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 54

                            #14
                            Tycker mer de är silvergrå/svartrandiga ^^ Men inte så mkt till klulör nej... vilket det inte finns mkt av i Lamprologussläktet...

                            Annars har du ju Leilupi... snyggaste tanganyikafisken? Ingen lamprologus, ingen kolonibildare, men ganska tuffa... Hålls fördel i min mening som en grupp på typ 6st för o sprida aggresionerna. Tar garanterat lite yngel för sessorna med?
                            Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 961

                              #15
                              lelupi, okej de tar yngel menar du? hmm kanske värt å kolla in på lite mera =)
                              tack för tipset!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...