Varför har VF blivigt så dyrt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    Varför har VF blivigt så dyrt?

    Har märk en klar uppgång i priset på VF malawi i Stockholms trakten . Var in o kikade igår tex och dom hade jätte fina VF saulosi utan sot som jag letar efter men dom ville ha 300 spänn st för dem och det känns surt för en mbuna.

    Min fråga är: Är det likadant i södra Sverige, att priset på VF malawi stigit med ca 30% på väldigt kort tid. Halpisar ligger ofta på 500 st VF här. Hur ser det ut söderut och norr ut ?


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Vet ej hur det är med Malawis men mycket annan fisk handlas oftast i dollar.
    Dollarn har ju gått från under 6 kr till nu över 8 Det är några % det o klart det slår igenom i priset.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Hej!
      Vet att det inte hör hit men priset på artemia ägg har gått upp med nästan 100% sen i våras pga dollarn och tillgången på ägg.
      Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #4
        Kaske det har med dollarn o göra.... Skulle va interesant o höra av nån som handlar i Göteborgstrakten om VF malawi gått upp mkt i pris sen i våras?
        Senast redigerad av Mattias777; 04 december 2008, 23:47.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Har märk en klar uppgång i priset på VF malawi i Stockholms trakten . Var in o kikade igår tex och dom hade jätte fina VF saulosi utan sot som jag letar efter men dom ville ha 300 spänn st för dem och det känns surt för en mbuna.

          Min fråga är: Är det likadant i södra Sverige, att priset på VF malawi stigit med ca 30% på väldigt kort tid. Halpisar ligger ofta på 500 st VF här. Hur ser det ut söderut och norr ut ?
          Jag ser inget negativt i det utan tvärtom. Tycker personligen att VF har varit för billig mot odlad fisk.

          Hälsningar

          Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av Johan F
            Jag ser inget negativt i det utan tvärtom. Tycker personligen att VF har varit för billig mot odlad fisk.

            Hälsningar

            Johan
            Håller fullständigt med. / Anders
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Johan F
              Jag ser inget negativt i det utan tvärtom. Tycker personligen att VF har varit för billig mot odlad fisk.

              Hälsningar

              Johan
              Ja jag tror att det har med dollarn att göra, ofta så är näringsidkare bråttom att höja priserna när dom har gått upp.
              Men tyvärr så är dom lite senare att sänka.
              Ja vad brukar dom säga, det är väl en marknad, det är väl upp till var och en att sänka eller höja sina priser.
              Nej inte illa ment Mattias, men jag har inte kollat hos Kent om hans fiskar har gått upp eller ner, men om du vill så kan jag ringa upp honom och kolla.Janne

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja jag tror att det har med dollarn att göra, ofta så är näringsidkare bråttom att höja priserna när dom har gått upp.
                Men tyvärr så är dom lite senare att sänka.
                Ja vad brukar dom säga, det är väl en marknad, det är väl upp till var och en att sänka eller höja sina priser.
                Nej inte illa ment Mattias, men jag har inte kollat hos Kent om hans fiskar har gått upp eller ner, men om du vill så kan jag ringa upp honom och kolla.Janne
                Ja, det vore sjysst. Orkar du det skulle jag bli Grejen är den att min ekonomi just nu är värre än vad den brukar vara så därav mitt missnöje. Vill så gärna köpa Saulosin bla....


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Vill du ha Vf så kostar det.... Köp odlade annars och spara honorna på de odlade o sen köper du 1+1 Vf och sparar bara den VF hanen och ingen odlad hane ,sen får du förhoppningsvis bra avkomma i nästa led.
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Vill du ha Vf så kostar det.... Köp odlade ananrs och spara honorna på de odlade o sen köper du 1+1 Vf och sparar bara den VF hanen och sen får du förhoppningsvis bra avkomma i nästa led.
                    Du har helt rätt. Jag hade en fin Saulosi grupp med 1+3 med djur på ca 9cm. Min Gohst har tyvärr rammat min hane så simblåsan verkar ha blivigt skadad. Så jag måste nog avliva den. Saulosin finns ofta som sotiga och fula honor och dem djuren vill jag inte ens ha om jag fick dom gratis. Jag vill köpa 2-3 hanar från en fin stam + nån hona. Tror gosten får lite fler att jaga då så han inte dödar igen Finns inga fina saulosi i vuxen storlek vad jag vet i stockholms butikerna...


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Vad är dyrt

                      Om fiskpriserna har gått upp på fisk mellan 5-20% i detta katastrof år
                      är väl inte så märkligt

                      men om alla andra nödvändiga saker stiger lika mycket och naturligt så är fiskarna det sista man köper, betyder det att man anser att fiskarna är dyrast

                      det är bra med stora betalda lager
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Vad är dyrt

                        Om fiskpriserna har gått upp på fisk mellan 5-20% i detta katastrof år
                        är väl inte så märkligt

                        men om alla andra nödvändiga saker stiger lika mycket och naturligt så är fiskarna det sista man köper, betyder det att man anser att fiskarna är dyrast

                        det är bra med stora betalda lager
                        Jamen, det blir lite jobbigt att sälja en 5 år gammal neontetra,Janne

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Det är bara jag som snabbt vill få tag i fina djur jag letar efter och normalt brukar VF kosta ca 200 för mbunas och det hade passar mig bättre just nu. Men det är en personlig sak varför min ekonomi just nu är i botten.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            En annan sak som spelar in
                            om man importerar fisk

                            kan man säga fisken är halva priset och omkostnaderna lika stora
                            säg att fisken kostar 20% mer samma gäller omkostnaderna

                            då ökar fiskpriset till grossist med 40% men han vill ju ha samma % i påslag
                            samma gäller Zooaffären

                            detta skulle snart betyda prishöjning på ca 100% till kund

                            jättebra..........men synd då detta betyder 0 försäljning
                            minskad vinst igen för Zooaffären men vi är vana
                            -------------------------------------------------
                            Malawijanne skrev
                            ofta så är näringsidkare bråttom att höja priserna när dom har gått upp.
                            Men tyvärr så är dom lite senare att sänka.
                            -------------------------------------------------
                            du är ju för patetisk, vakna ur pannkakan
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1493

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              En annan sak som spelar in
                              om man importerar fisk

                              kan man säga fisken är halva priset och omkostnaderna lika stora
                              säg att fisken kostar 20% mer samma gäller omkostnaderna

                              då ökar fiskpriset till grossist med 40% men han vill ju ha samma % i påslag
                              samma gäller Zooaffären

                              detta skulle snart betyda prishöjning på ca 100% till kund

                              jättebra..........men synd då detta betyder 0 försäljning
                              minskad vinst igen för Zooaffären men vi är vana
                              -------------------------------------------------
                              Malawijanne skrev
                              ofta så är näringsidkare bråttom att höja priserna när dom har gått upp.
                              Men tyvärr så är dom lite senare att sänka.
                              -------------------------------------------------
                              du är ju för patetisk, vakna ur pannkakan
                              Jag menar inte alls att höjningen skulle vara omåtiverad. Det är säker tvärtom att butiken tjänar ännu mindre än förut när det blir såna här höjningar =(
                              Senast redigerad av Mattias777; 05 december 2008, 00:38.


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              Arbetssätt...