Tillföra? Utöka? Behålla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Tillföra? Utöka? Behålla?

    Dessa arter har jag nu:

    Labeotropheus Trewavasae MC/O/OB 5st
    Labidochromis Caeruleus "Golden" 4st
    Melanochromis Cyaneorhabdos (Maingano) 9st
    Aulonocara Jacobfreibergi sp. "Otter Point" 4st
    Metriaclima Estherae "Minos Reef" 5st
    Tropheops sp. "Red Top Chilumba" 2st


    Som de flesta andra så vill man kanske utöka med en ny art till dessa...men är det förståndigt?
    Eller ska jag utöka vissa arter som redan finns där?
    Eller ska jag behålla det bestånd jag redan har och utöka i takt med yngelproduktion?

    Kanske är jag galen om jag tillför något nytt, men jag skulle gärna vilja ha någon större art än de jag har. Jag förstår dock begränsingen...

    Mitt akvarium är på 375L.

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Malawi
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    De 6 arter du redan har tycker jag är tillräckligt, med fler arter blir det "fisksoppa". Antalmässigt tycker jag också att det räcker, de 29 ciklider du redan har behöver ca 10-15 liter vattenvolym var. Eftersom ditt akvarium är på 375-liter och med tanke på att inredningen stjäl en del vattenvolym tycker jag inte att du ska utöka med fler.
    Jag hade istället valt att begränsa till 4-5 arter med lite fler individer av varje art.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • antonlan
      Användare
      • augusti 2002
      • 57

      #3
      Hej!
      Jag tycker du ska byta bort dina golden. Tror att de senare kan få det svårt i ett akvarium med så agressiva medinvånare. byt ut de fyra köp fler zebror och tropheops. Hur stora är dian fiskar? är de itne fullstora är det absolut inte fel att utöka antalet fiskar. Men är de fullstora kan det vara dumt. Jag uppfattar nog största faran med att ha för mycket fisk i försämrad vattenkvalitet. Fiskarna verkar inte må så mycket sämre av mer sällskap.
      Hälsningar Anton


      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Till Micke: Med den besättning jag redan har...vilken skulle du välja bort om jag skulle hålla mig till 4-5 arter?

        Till Antonlan: Golden är tyvärr en av mina absoluta favoriter så det är uteslutet.

        De enda jag skulle kunna tänka mig själv att flytta på vore "Trewavasae" och/eller möjligen "Aulonocaran".


        Stefan, Skövde

        375L Malawi
        2st 100L
        Malawi

        Kommentar

        • elof
          Användare
          • juni 2002
          • 225

          #5
          trewavasae är ju asballa.
          bara min personliga åsikt iofs.


          MVH Simon

          MVH Simon

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Visst ger Trewavasae en extra piff i akvariet och jag gillar verkligen dom...

            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 100L
            Malawi

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              "Till Micke: Med den besättning jag redan har...vilken skulle du välja bort om jag skulle hålla mig till 4-5 arter?"

              Jag skulle antagligen valt bort, Lab. caeruleus och Aulonocara jacobfreibergi. Båda dessa arter kan komma lite till korta i ett akvarium med övervägande del mbunas. Istället skulle jag välja att hålla många honor till de resterande arterna. En stor grupp med rödzebra-honor är snyggt.


              Mvh Michael Persson
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ok...men då får jag vänta lite med att få upp ett antal honor via avel då handlarna hela tiden är tjuriga och endast vill sälja Röd Zebra med max 2 honor per hane.

                Stefan, Skövde

                375L Malawi
                2st 100L
                Malawi

                Kommentar

                Arbetssätt...