Återfallsakvarist, "lagom-projekt" önskas...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fred_fish

    Återfallsakvarist, "lagom-projekt" önskas...

    Hallå där samlade ciklidkompetens!

    Efter ett uppehåll på ett par år så har suget kommit tillbaka... Det är allt bra trist att inte ha ett akvarium att pilla med ibland, beteenden att observera osv... Jag vill dock dra igång i lite mindre skala, och har tänkt mig ett mindre akvarium, 100-200 liter, med snäcklekare som huvudattraktion.

    Jag har försökt läsa på lite, och har ju haft snäcklekare tidigare men då som "utfyllnad" (usch, låter ju hemskt...). Den här gången ska de få vara sig själva, och resten av akvariet ska anpassas till dem... Jag vill gärna ha någon kolonibildande art, så jag får lite mer fisk i karet. Inget 1 + 2 med andra ord, utan gärna lite mer liv och rörelse. Vilka arter är lämpliga? Finns det något lämpligt sällskap? Håller mig gärna hyfsat biotopriktig, dvs inget blandande mellan sjöarna eller så... Hur skulle din drömuppsättning se ut i ett 100-liters? I ett 200-liters?

    Tips tas tacksamt emot!
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    Ursprungligen postat av Fred_fish
    Hallå där samlade ciklidkompetens!

    Efter ett uppehåll på ett par år så har suget kommit tillbaka... Det är allt bra trist att inte ha ett akvarium att pilla med ibland, beteenden att observera osv... Jag vill dock dra igång i lite mindre skala, och har tänkt mig ett mindre akvarium, 100-200 liter, med snäcklekare som huvudattraktion.

    Jag har försökt läsa på lite, och har ju haft snäcklekare tidigare men då som "utfyllnad" (usch, låter ju hemskt...). Den här gången ska de få vara sig själva, och resten av akvariet ska anpassas till dem... Jag vill gärna ha någon kolonibildande art, så jag får lite mer fisk i karet. Inget 1 + 2 med andra ord, utan gärna lite mer liv och rörelse. Vilka arter är lämpliga? Finns det något lämpligt sällskap? Håller mig gärna hyfsat biotopriktig, dvs inget blandande mellan sjöarna eller så... Hur skulle din drömuppsättning se ut i ett 100-liters? I ett 200-liters?

    Tips tas tacksamt emot!

    tja!, själv är jag en som du återfallsakvarist... har hittat tillbaka till det igen å jevlar va de händer grejor...

    har fått igång mitt 250, och de första invånarna är A calvus "black Zaire" och J, Marleri,,

    ska låta dem " bo in sig lite nu, MEN,


    de som skall till komma är: N,lelupi , N Buescheri, L, ocellatus "gold" och till sist Xenotilapia ocrgenys, ( obs, förmodligen stav fel på de 2 sista...)

    så är mitt dröm tangayika...
    Senast redigerad av Decimus; 03 december 2008, 23:04.

    Kommentar

    • Fred_fish

      #3
      Tack för svaret, alltid kul att se hur andra tänker.

      Finns det någon som har snäckskalslekare som huudattraktion i sin bytta och har lyckats kombinera med något annat? Eller är det renodlat med enbart snäckisar (t ex multisar) som gäller?

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Det är lika bra att du börjar med ett akvarium på minst 200 liter.
        Börjar du med ett på 100 liter, så ångrar du dig, så fort du fyllt i vatten i karet.
        För litet!
        Prinsessor tycker jag är lämpligt. Det blir en liten koloni och den kan hållas efter om man har ett par jullar också. De kommer att hålla efter prinsessbeståndet, genom att de nafsar åt sig ett o annat prinsessyngel då och då.

        Och multisar t.ex eller annan snäcklekare.
        Ska bli intressant att få se bilder på vad du har valt!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          mitt tips om du vill ha snäcklekare som huvudattratkion: En stor grupp L.similis som får täcka bottnen och ett par hästnosar. Bygg upp akvariet med stenformationer mot sido och bakrutorna och ett par knytnävsstora stenar i mitten av snäckkolonin. Sen täcker du nästan hela bottnen med snäckor. Se till att du har kalktillskott i akvariet för annars har snäckorna en benägenhet att vittra sönder efter något år. Medinnevånare som jag älskar är ett par hästnosar, T.irsacae ska vara lite mildare än E.cyanostictus, och fyll upp med Paracyprichromis nigripinnis i de övre vattenlagren. Där har du ett kanonakvarium med mycket fart men ändå snäcklekare som huvudattraktion.

          För att få detta att fungera rekommenderar jag ett akvarium på minst 200liter, är du ändå igång och ska köpa akvarium skulle jag ha shoppat ett 310 som är en perfekt storlek till de flesta arter av både malawi och tanganyika. Det är inte så mycket dyrare =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Fred_fish

            #6
            Tack Jonas och Wilhelm, inspirerande svar! Mmm, minst 200 L får det bli. Jag kommer ju ihåg hur det blev sist (92 liter -> 190 L -> 375 L), och dessutom utan att något avyttrades... Problemet den här gången är gammalt hus och svagt golv på undervåningen, och smal trappa till övervåningen där golvet skulle tåla lite mer vikt... Får mäta hur stort jag får upp...

            Jag är bara i början än av planeringen, det får ta den tid det tar. Har lärt mig att det blir bäst så i akvariet, när tanken får vila och vattnet mogna.

            Jag återkommer med bilder så småningom, fler tips och mer inspiration tas givetvis tacksamt emot.

            Kommentar

            Arbetssätt...