Malawi för första gången

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    Användare
    • maj 2006
    • 243

    Malawi för första gången

    325 liter.
    Malawibiotop med gott om grottor och fria simytor.
    En aulonocara & två Mbuna arter med den röda tråden att de inte blir så stora.

    Aulonocara baenschi 6 st.
    Melanochromis interruptus 6 st.
    Pseudotropheus demasoni 10 st.

    Tänker införskaffa ungdjur av VF eller tidig första generation... om jag hittar.

    Skulle denna fiskbesättning fungera bra ihop i denna vattenmängd?
    Anledningen till denna fråga att jag aldrig haft Malawi, utan hållt mig till SA & Tanganyika träsket i många år.
    Har dock blivit sugen på att (för mig) prova på något nytt. Känner att jag inte har någon "koll" på vilka Malawi som passar/passar inte ihop.
    Tacksam för svar som jag kan utvärdera ifrån. (Alltså inte två/tre profiler som tjabbar fram och tillbaks mot varandra)
    Mvh-
    Ola
  • Gäst

    #2
    Hej Ola! Jag tycker att du ska skippa Aulonocara baenschi för den är för skygg.Kommer inte att få en chans att ta ett revir i ditt akvarium. Melanochromis kan bli riktiga psykopater och jaga allt som rör sig.. Vill du ha något gult så tycker jag du ska välja någon ifrån mbuna gruppen ev. någon Haplochromis som är stor och tålig..
    Ursprungligen postat av ICC
    325 liter.
    Malawibiotop med gott om grottor och fria simytor.
    En aulonocara & två Mbuna arter med den röda tråden att de inte blir så stora.

    Aulonocara baenschi 6 st.
    Melanochromis interruptus 6 st.
    Pseudotropheus demasoni 10 st.

    Tänker införskaffa ungdjur av VF eller tidig första generation... om jag hittar.

    Skulle denna fiskbesättning fungera bra ihop i denna vattenmängd?
    Anledningen till denna fråga att jag aldrig haft Malawi, utan hållt mig till SA & Tanganyika träsket i många år.
    Har dock blivit sugen på att (för mig) prova på något nytt. Känner att jag inte har någon "koll" på vilka Malawi som passar/passar inte ihop.
    Tacksam för svar som jag kan utvärdera ifrån. (Alltså inte två/tre profiler som tjabbar fram och tillbaks mot varandra)
    Mvh-
    Ola

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Ursprungligen postat av ICC
      325 liter.
      Malawibiotop med gott om grottor och fria simytor.
      En aulonocara & två Mbuna arter med den röda tråden att de inte blir så stora.

      Aulonocara baenschi 6 st.
      Melanochromis interruptus 6 st.
      Pseudotropheus demasoni 10 st.

      Skulle denna fiskbesättning fungera bra ihop i denna vattenmängd?
      Mvh-
      Ola
      Mitt förslag är ett par Aulonocara som är lite större i storlek. Övriga riskerar att bli slagpåsar på sikt.
      Jag tycker färgmässigt sett att Melanochromis interruptus hannar och Demasoni ganska lika.
      Varför inte ett gäng Labidochromis caeruleus Golden som är ganska lunga av sig och bryter av färgmässigt.
      När det gäller Demasoni så kan de vara väldigt speciella ( känsliga och mycket agressiva), värre än troffar till och med. Antalmässigt tycker jag minst 15-20 st i en grupp.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      Arbetssätt...