Terapi för skilsmässojullar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Terapi för skilsmässojullar?

    Gjorde ett lite större "röj" i mitt 300 liters idag - sorterade ut lite taskiga växter etc. samt gallrade bland ampullariorna (jägarns vad de förökar sig!) - men jag var inte egentligen när och inte heller särskilt nära J.Marleriparets revisrsten med yngel...

    men nu är de inte så glada i varandra alls längre. En stund efter vattenbytet (och växtgallringen) så hade de rejäla brottningskamper och sen några timmar nu så hovrar den ena över deras sten och den andra gömmer sig tvärs över akvariet bakom vallisnerian. Senast jag gjorde ett "röj" knyckte jag deras yngel - lyfte bland annat bort revirstenen - och då vart de lite osams en stund, men sen kompisar igen...kan det tänkas att denna gång är det definitivt?

    Har läst/hört att de är lite stingsliga vid ommöblering i karet, men detta!?

    P.S Det är full fart i det karet nu, då också Rock kribensisen har uppgörelser. En av "honorna" kunde inte längre klara av att luras genom att inte färga ut, den stora hanen avslöjade denna ulv i fårakläder och då... D.S
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Mina regani har varit nära skilsmässa några gånger, framförallt då de fått byta akvarium eller vid större delvattenbyte än vanligt. De börjar munfightas och sedan brukar det fortsätta med att honan (som ju är den lite större) skrämmer iväg hanen.

    Det har hittills alltid slutat lyckligt. Tricket är förmodligen att den svagare parten ska ha bra gömställen (och tillräckligt stort kar) för att kunna hålla sig undan ett tag. Då brukar upprördheten gå över och paret börjar fundera på allt det de trots allt har gemensamt. Sedan börjar det där man-måste-ju-tänka-på-barnen-snacket och så är de sams igen som om ingenting hade hänt.

    Kontentan: Har du tillräckligt stort akvarium och gömställen: Avvakta bara så blir det nog bra igen.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Tack Per - vad skulle man göra utan familjeterapeuter som du? Munfighterna känns igen och det lite griska - men jag har ett tillräckligt stort kar OCH massor av gömställen - så det är väl bara att vänta ut tjurandet innan de båda passar barnaskaran igen. Tack!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Gustaf
        Användare
        • januari 2008
        • 54

        #4
        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        text
        hahahahahahahah
        Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Jullar är erkänt stingsliga för ommöblering av akvariet samt flyttar. Man ska ha en attans tur om något sådant inte bryter parbanden. Håller annars med Per, sleva på tålamodet och se vad som händer. Stort kar med många gömställen är finfint - ett par transcriptus som gick i ett litet kar hos mig (funkade ok rätt länge), fick tokspel, så den ene slaktade helt sonika den andre. Helt klart den värsta slakt jag sett hittills - den döde fisken var sliten mitt itu, huvudet flöt för sig med lite tarmslamsor hängandes på det. Den andra delen var delvis strippad från kött. Får tillägga att det gick bara det paret i akvariet, så det var ingen annan fisk som varit inblandad i slakten.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Jullar är erkänt stingsliga för ommöblering av akvariet samt flyttar. Man ska ha en attans tur om något sådant inte bryter parbanden. Håller annars med Per, sleva på tålamodet och se vad som händer. Stort kar med många gömställen är finfint - ett par transcriptus som gick i ett litet kar hos mig (funkade ok rätt länge), fick tokspel, så den ene slaktade helt sonika den andre. Helt klart den värsta slakt jag sett hittills - den döde fisken var sliten mitt itu, huvudet flöt för sig med lite tarmslamsor hängandes på det. Den andra delen var delvis strippad från kött. Får tillägga att det gick bara det paret i akvariet, så det var ingen annan fisk som varit inblandad i slakten.

            Hilsen,

            P
            Huva tur att man har stort kar då! Och så säger man att Victoriorna är våldsamma?? Nåja, det finns väl gradskillnader även i helvetet! Jag slevar på med tålamodet, än har ingen förändring skett!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Hur går det Joe? Är de fortfarande osams eller har de återfunnit varandra?
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Osams så det smäller om det! Varsin ände av karet - jag vill inte tala med dig...och jag tänker ha ensam vårdnad!!

                Jag vet inte - men det verkar rätt kört denna gång!? De får väl dväljas där på var sin sida och sura ett stund till, men annars - tja, vad kan man göra. Jag har åtminstone lärt mig att de är rätt känsliga (mkt. mer än jag trodde!) och det går dåligt i mina kar då jag är där av och till och fixar!!

                Håll tummen!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • fishweed
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 434

                  #9
                  Ursprungligen postat av joe
                  Osams så det smäller om det! Varsin ände av karet - jag vill inte tala med dig...och jag tänker ha ensam vårdnad!!

                  Jag vet inte - men det verkar rätt kört denna gång!? De får väl dväljas där på var sin sida och sura ett stund till, men annars - tja, vad kan man göra. Jag har åtminstone lärt mig att de är rätt känsliga (mkt. mer än jag trodde!) och det går dåligt i mina kar då jag är där av och till och fixar!!

                  Håll tummen!
                  låter som inte ens gaffatejp kan fixa det!!!
                  hur googlar man efter ett liv?

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av joe
                    Osams så det smäller om det! Varsin ände av karet - jag vill inte tala med dig...och jag tänker ha ensam vårdnad!!

                    Jag vet inte - men det verkar rätt kört denna gång!? De får väl dväljas där på var sin sida och sura ett stund till, men annars - tja, vad kan man göra. Jag har åtminstone lärt mig att de är rätt känsliga (mkt. mer än jag trodde!) och det går dåligt i mina kar då jag är där av och till och fixar!!

                    Håll tummen!
                    Kör 2-3 jullar till av samma sort och låt dem para ut igen. Kan nog vara bra med ytterligare en ommöblering i så fall, annars ligger nog de nya individerna lite illa till...

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Kör 2-3 jullar till av samma sort och låt dem para ut igen. Kan nog vara bra med ytterligare en ommöblering i så fall, annars ligger nog de nya individerna lite illa till...

                      /Jocke
                      Har funderat på detta - men någon rejäl omöblering blir lite knepigare...lite kan jag ändra. Alternativet är att lyfta de två bråkstakarna och låta den yngelkull som nu finns para ut och bilda nya par!? Jag avvaktar ännu en liten tid!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #12
                        Än har inget skett av det positivare slaget - mer än att den udanskuffade/bortkörda verka än mer nervös i sitt bortesta hörn av karet (där han? gömmer sig lodrät bakom ett vallisneriablad).

                        Fler Jullar känns egentligen inte aktuellt - men fick en tokidé nu här på morgonen - förmodligen helt bort i skogen - men, vad skulle hända om båda blev urhåvade och fick tillbringa nån/några timmar i hink och sedan sattes tillbaka igen? Ev. med nån liten inredningsjustering som grädde på moset. Är det ens värt ett försök??

                        Om inte - vad ska jag då göra? Ge bort de två vuxna djuren var för sig och vänta på att yngelskocken parar ut? Eller? Jag vill helst slippa avliva nån!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Testa det med hinken, fast först en stund innan ljuset släcks i akvariet.
                          Möblera om lite och släpp i fiskarna när det är släckt.
                          Vet inte om det funkar, men värt ett försök.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #14
                            Nu är de i hink - efter lite jagande...varför byggde jag en grotta i min bakgrund??? Släpper åter i dem efter släckning ikväll - håll tummen!
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av joe
                              - håll tummen!
                              OK! Får väl jobba med en hand ikväll!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...