Malawi i 160l hörnkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola.L
    Användare
    • juli 2007
    • 64

    Malawi i 160l hörnkar?

    Hej.

    Funderat en del kring malawi på sistonde. Det var just mbuna eller hur det stavas som satt fast mig i ciklid träsket. Men har inte haft malawi sen dess.

    Har ett litet hörn kar på 160l på g. Har ej måtten på det. Tänkte höra om man kan hålla en liten grupp Röd zebra 1+2 sen någon annan art?
    Golden är ju ett alternativ. Demasoni (stavningen igen) blir inte så stora men kräver större grupper för fungera + att dem är kännsligare för bukvattensot?

    Har lite planer på special beställa ett kar på 5-600l senare....

    //Ola
  • Ola.L
    Användare
    • juli 2007
    • 64

    #2
    Hitta måtten. Det är 70x70x50cm. Kanske hjälper lite.

    Kommentar

    • Ola.L
      Användare
      • juli 2007
      • 64

      #3
      Sååå många som läst!

      1+3 Röd zebra, 1+3 golden och 2 ancistrus.

      Sand på botten med en sån här vitkalksten med hål i som placeras mitt i karet. Delar förhoppningsvis av karet en del så honorna inte blir jagade allt för mycket!

      Vad tycker ni??

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Klart att det går, men det är i minsta laget, eller rättare sagd för litet!
        100 liter till hade varit något bättre!
        Men karet duger nog lite bättre för ett mindre antal snäcklekare från Tanganyikasjön.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ola.L
          Användare
          • juli 2007
          • 64

          #5
          Vet att det är lite litet.

          Har skissat lite på ett större kar som har ca måtten 150x75x55 LxBxH.
          Hade tänkt och köpa små fisk, max 5cm som växer till sig för att sedan komma ned i det stora.

          Kommentar

          • Thomas R.

            #6
            Välkommen till forumet Ola!
            Klart att det skulle fungera! Skaffa fiskarna när de är små (3-4cm) så underlättas gruppdynamiken.
            Jag skulle nog valt att köpa en ngt större grupp (minst 2+4 av varje)!
            Alternativet med demasoni (20 st i storlek 3-4cm) är inte dumt. Skaffa lite bättre gömslen än en hålsten bara, kanske ett grottsystem av kolsten och så planterar du i lite vallisneria i bakkant av akvariet - kommer bli kanonsnyggt. Risken med demasoni är att gruppen kan haverera, en hane som i dominansrus slår ihjäl de övriga. Men jag har en 200-burk med 25-30 demasoni som vuxit upp från yngelstorlek som nu är 5-6 cm och det fungerar utmärkt!
            Sedan så kommer det underlätta när du skaffat ett större akvarium, för då kan du skaffa mer fiskar - och det kommer du vilja.

            Kommentar

            • Ola.L
              Användare
              • juli 2007
              • 64

              #7
              Titta nyss runt lite på blocket och det finns en del yngel av rödzebra,golden,aulonocara osv.

              Säg att jag startar upp det hörkaret med Mbuna arter. Max 2arter tänkte jag.

              Sägs ju att man ska ha 10-15liter / fisk med mbuna som blir ca 10cm antar jag. Men tycker det känns som om 13st 10cm fiskar i 160liter hörnkar är heelt för mycket?

              Hum, 2 hanar i ett såpass litet kar?

              Kommentar

              • Ola.L
                Användare
                • juli 2007
                • 64

                #8
                Funderar lite på köpa 5-6st rödzebra och sen 10st demasoni 2-4cm.

                Det finns ingen liten Aulonocara som kunde fungerat med ett gäng rödzebra?
                hittade Aulonocara maylandi blev inte så stor alls. 10st Rödzebra och 1+2 Aulonocara maylandi?

                Kommentar

                • vulgus
                  Användare
                  • december 2007
                  • 14

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola.L
                  Funderar lite på köpa 5-6st rödzebra och sen 10st demasoni 2-4cm.

                  Det finns ingen liten Aulonocara som kunde fungerat med ett gäng rödzebra?
                  hittade Aulonocara maylandi blev inte så stor alls. 10st Rödzebra och 1+2 Aulonocara maylandi?
                  Jag har flera olika sorters Aulonocaror tillsammans med mbunas och det brukar fungera utan problem.En fördel är om mbunas (vilken sort du nu väljer) är yngel när du lägger ihop dom med aulonocaran. Har du mycket fisk i karet brukar det gå bra med ett par Demasoni också utan att dom slår ihjäl varandra.Maylandi är ett bra val en otroligt vacker fisk, har själv haft den ihop med en grupp demasoni utan problem.

                  Kommentar

                  • Ola.L
                    Användare
                    • juli 2007
                    • 64

                    #10
                    Vulgus, hur stort kar hade du dem i?


                    Tänkte mest på inredningen, sitter 3st BTN modeller i nu som där är pump osv i.

                    Läst en del att Rödzebrorna brukar leka i grottor eller skrevor som bildas mellan stenar.
                    Hade tyckt det var rätt snyggt med en stooor kalksten som går nästan ända upp till ytan. Blir inte direkt några grottor av det. Tror ni dem leker ändå?

                    Har för mig att mina rödzebror för ett par år sedan lekte redan vid 5cm, kan det stämma?

                    Demasoni måste väl bli känsmogen redan vid 4cm eller?


                    //Ola

                    Kommentar

                    • ola.lindeberg
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 180

                      #11
                      Såå, nu står karet här hemma!

                      Riktigt snyggt med 3st BTN modeller. Den stora går ända upp till ytan där pump och annat sitter.

                      Nu när jag ser karet så blir jag mer sugen på testa på tanganyika.

                      Hade velat köra på nån snäcklekare + någon lite större fisk som syns mer uppe i karet.
                      Prinsessor hade väl slagit ihjäl snäcklekarna tillsist gissar jagpå?

                      Så vad hade man kunnat ha tillsammans med ett gäng snäcklekare?

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 149

                        #12
                        Det borde inte vara några problem alls med akvariestorleken. Allt beror på mängden fisk. Klart att det hade varit att föredra med 1 m längd - men många odlare håller sig med akvarier på ca 100 liter - och eftersom det (tydligen) finns dom som fått lek på malawi i en hink, så skall det nog gå att hålla 15 mbuna i ett 160 liters.
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          15 stycken malawis, rödzebror till råga på eländet, i ett 160 liters?

                          Menar ni allvar?

                          Kommentar

                          • ola.lindeberg
                            Användare
                            • oktober 2007
                            • 180

                            #14
                            Eftersom dem flesta försöker avråda mig till att skaffa Malawis så tänkte jag ett Tanganyika.

                            En liten koloni med någon snäcklekare som simmar runt på botten och sen någon lite större fisk som simmar mer uppe i karet?

                            Calvus blir kanske för stor och käkar upp snäcklekarna?
                            Prinsessorna slår kanske ihjäl dem efter ett tag?

                            Andra tips på Tanganyika?

                            Kommentar

                            • diskus
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 276

                              #15
                              Snäcklekare med någon variant av Julidochromis kanske

                              ...skulle kunna fungera i ett 160 liters.

                              15 Malawis i ett 160 liters hörnakvarium, skulle jag undvika om du vill uppleva fiskarna naturliga beteende.

                              Lycka till Björn
                              Lite diskus, mal & malawi bilder
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                              Kommentar

                              Arbetssätt...