"värsting" Mbuna kar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    "värsting" Mbuna kar ?

    För det mesta när man talar om Mbuna kar så handlar det om kar på 3-500 liter med lite mindre, snälla/halvsnälla mbunor som golden röd zebra, demasoni
    hongi etc. Jag började filosofera lite över hur ett Värsting mbuna kar borde vara och vad säger ni om följande ide. Akvarium på 720 ---1000 liter
    befolkad med 10-15 av fölande arter, Melanochromia Auratus, Metriaclima zebra "Maisoni" och Tropheops sp "red top" Chilumba.
    Hur tror ni det skulle se ut/fungera ??
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag tror inte man upplever någon överdriven aggressivitet eftersom alla fiskar är ungefär lika tuffa... det bli nollat om man säger så. Jag tror du behöver lite snällare fiskar blandat med dom för att uppleva en kraftigare aggressivitet, det behövs kontraster för att inte bli slätstruket tror jag.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Fast det blir en snygg mix!
      Ursprungligen postat av HåkanM
      För det mesta när man talar om Mbuna kar så handlar det om kar på 3-500 liter med lite mindre, snälla/halvsnälla mbunor som golden röd zebra, demasoni
      hongi etc. Jag började filosofera lite över hur ett Värsting mbuna kar borde vara och vad säger ni om följande ide. Akvarium på 720 ---1000 liter
      befolkad med 10-15 av fölande arter, Melanochromia Auratus, Metriaclima zebra "Maisoni" och Tropheops sp "red top" Chilumba.
      Hur tror ni det skulle se ut/fungera ??

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Västing alltså menar du med värstingar? Skulle jag har ett så där stort kar och inte fick ha Tanganyika i det, skulle jag lätt ha Aulonocara och delfiner. Fast det hade nog inte blivit särskilt bråkigt i det...

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Ursprungligen postat av HenrikV
          Västing alltså menar du med värstingar? Skulle jag har ett så där stort kar och inte fick ha Tanganyika i det, skulle jag lätt ha Aulonocara och delfiner. Fast det hade nog inte blivit särskilt bråkigt i det...
          Om du sett en ilsken Auratus på väg att rensa ett kar på övriga invånare så vet du vad en "värsting" är.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            låter som en rolig ide, jag skuller öka upp antalet till typ 20-40 per art och kanske bara 2 arter, skulle nog testa Auratus med nån Tropheops
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              En viktig sak är nog just att inte ha för många. Med få firrar och av de arter du nämner så blir det nog ganska livat. Hanarna får utrymme att skapa små revir och det ökar deras motivation att släppa fram sin aggressivitet!
              Det skulle bli ett riktigt läckert akvarium och jag tycker att artvalet är bra.

              Personligen skulle jag nog försöka klämma in någon Petrotilapia "yellow chin" och kanske byta ut auratusen mot chipokae. Jag har en minnesbild av en 18 cm M.chipokae som fanns i ett 2000 l akvarium i Älvsbyn någon gång i början av 80-talet och det var en otroligt maffig fisk!

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                nja jag vill helst ha många för att få typ "terrorbalans" (dom kommer att slåss å ta små revir ändå-ja lovar) annars kan det hända att nån alfahanne röjer runt och då går det snabbt utför
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                  Personligen skulle jag nog försöka klämma in någon Petrotilapia "yellow chin" och kanske byta ut auratusen mot chipokae. Jag har en minnesbild av en 18 cm M.chipokae som fanns i ett 2000 l akvarium i Älvsbyn någon gång i början av 80-talet och det var en otroligt maffig fisk!

                  Är en en sån variant du menar?
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Vad tror tex Deelay om en liten grupp vuxna Petrotilapia ihop med Chilumba-Zebror 15 cm + samt nåt annat?? Zebran bör ju få dominera karet, men hur tar "Petrosen" det? Funkar stora Petrosar på samma sätt? 2-meterskar tänker jag mig.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Är en en sån variant du menar?
                      Sicken snygg firre!

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                        Jag har en minnesbild av en 18 cm M.chipokae som fanns i ett 2000 l akvarium i Älvsbyn någon gång i början av 80-talet och det var en otroligt maffig fisk!
                        Tycker oxå att Chipokae hannarna är snyggare är Auratus.

                        Hur är Chipokae i humöret??
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          tycker ochså att Chipokae är snygg men inte riktigt i samma division som Auratus, chipokae blir för stor tycker jag men när de är runt decimetern är de grymma-även i humöret
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Ola Sjödin
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 514

                            #14
                            Det är en sådan petrotilapia jag menar. De jag hade var riktigt tuffa. Kanske inte så väldigt aggressiva, men det var inte heller så lätt att dominera över dem. Det är mycket kraft och utstrålning över en stor hane.

                            Mina erfarenheter av M. chipokae är att det är en riktig elaking. Ungefär som auratusen, fast dubbelt så stark...

                            Jag tycker dock att de arga Melanochromisar jag har haft har riktat den största ilskan inom arten - förutsatt att man har haft 7-8 st av samma art vill säga.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...