Troffars Betende VF kontra Odlat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pieter
    Användare
    • augusti 2004
    • 251

    Troffars Betende VF kontra Odlat

    Hejs!

    Har en grupp på ca: 45/50 stycken odlade + 4/5 VF som går i en burk på 900 liter.

    har även en VF grupp på 9 stycken som går för sig själva i ett 720.
    dom som finns i 900 burken simmar på ett helt annant sätt en mot dom i 720 burken, lite svårt att förklara men jag gör ett försök endå.

    när jag tittar på den VF gruppen när jag till exempel matar så simmar dom fram till räkmixen med en jädrans fart för att stoppa till precis framför
    för att sedan norpa åt sig.

    just det när dom stoppar är som dom kommer i 100km/t och stoppar på noll tid, påminner lite om en kollibris flygning när dom hovrar mot en blomma den är "ryckig" men kontrollerad.

    medans dom som går i den större burken dom liksom uppför sig som pirajer, dom är alltså klumpiga till sättet när dom går på maten.

    nu skall det även sägas att dom som är i 900 burken är fullvuxna
    medans dom som går i 720 burken är i storleks ordningen 6 till 11 cm.

    men jag tycker inte det skall vara någon betydelse eftersom dom yngel som växer upp i 900an har sedan samma betende som resten av gruppen.

    Troffarna är Ilangi som detta gäller för.

    //Pieter
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Hej!
    Skall försöka mig på en högst ovetenskaplig fundering.
    VF simmar i naturen runt i mat och äter mest hela tiden när hungern faller på.
    Odlat har vi lärt att det matas 1-3 gånger per dag och då gäller det att ligga i om man skall få dom godaste bitarna.
    Mina erfarenheter på VF kontra odlat skiljer inte från dina erfarenheter. VF är lite mer kontrollerade i sitt ätande även om nyfikenheten är denn samma som för odlat. Att likna naturen i ett akvarium är grymt svårt för att säga omöjligt men att mata ofta och lite är bättre än mycket och sällan.
    Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      personligen tycker ja att vf är mer livliga och liksom stissiga där de som du beskriver är typ max på eller av så att säga, men jag tycker att det gradvis förändras och efter en tid blir de mer som odlat
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Pieter
        Användare
        • augusti 2004
        • 251

        #4
        aha!

        då är frågan om man kan göra nått för att hålla dom "stissiga"?

        för dom VF har en sådan jäkla kontroll när dom simmar omkring, detta tycker man ju är så mycket roligare att titta på en dom odlade som liksom "svävar" fram å tillbaks.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Jag har inte så mkt erfarenhet av VF (förutom några Moorii-gr`er) men tycker nog det skiljer från grupp till grupp,alltså oavsett om det är VF el vuxna odlade.
          Roligast att glo på är ,tycker jag, en väl "satt" sp Black-grupp.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            min stora erfarenhet av vf vs odlat är Melanochromis Auratus och dom har, när dom dom är "vf-färska" ett helt annat beteende än odlad, vilket jag även har noterat med Tropheus.
            Tror att det som är vf är/har en en helt annan motorik pga av dess ursprung med dess naturliga "ickerytm" som är så svår (omöjlig) att få till i akvarium, vilket är lite tråkigt..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            Arbetssätt...