Döende multisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Safireee
    Användare
    • augusti 2006
    • 6

    Döende multisar

    Jag har under det senaste året haft sammanlagt 14 multifasciatus (ca 5-7 åt gången) och nu har jag bara två kvar. De dör utan några synliga skador och de få jag sett i dödsögonblicket har kastat sig upp mot ytan och sedan dalat ner igen innan de till slut somnat in på botten. Det går väldigt snabbt från symptom till död (5-10 min?). Jag känner inte igen detta från några av mina andra fiskar (hade länge malawi och nu har jag massa sällskapsfisk också).

    Jag har ancistrus, ett rödzebrayngel (som ska adopteras bort så snart det blir stort nog) och compressiceps i karet också och dessa verkar må bra.

    Kan det vara någon sjukdom i karet som går bland multisarna, som inte smittar de andra? Är multisar ovanligt känsliga? Har det något med revirstrider att göra? Förra gången jag stoppade in tre nya bland de fyra som fanns så tog det bara någon vecka innan det bara var fyra kvar igen.

    Det var ett tag sedan de lekte, tror att det beror på att jag haft fiskar av samma kön som bara stod och vaktade sina snäckor. Men nu verkar jag ha ett par som gräver och gräver och vaktar sitt revir. Alla utom dessa två är alltså nu döda.

    Jag sköter vattenbyten och pH-höjningen och nitrit- och pH-värdet är bra. Karet har varit igång i över 1,5 år.

    Någon som har något tips?
    Ska jag köra en sån där allverkande medicinkur i karet kanske?
    240L Tanganyika
    110L Växter, kardinaltetror, colombiatetror
    70L Växter med endlers, kilfläcksrasboror och körsbärsräkor
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det är nog omöjligt att säga, men det mest sannolika är nog ändå att de fått stryk och stressats ihjäl. Fast de brukar ju vara relativt rätt snälla mot varandra så det är nog inte det...

    Väldigt användbart svar jag skrev...
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Safireee
      Användare
      • augusti 2006
      • 6

      #3
      Nu har jag funderat lite till. Det skulle nog kunna vara revirstrider som ligger bakom. Jag har ritat ett litet schema över hur reviren ser ut i karet och när jag tittar på det så ser jag ju att det inte finns plats för särskilt många multisar...



      Innan det fanns ett par så kunde fyra multisar dela på området i framkant, men nu kanske det är så att de har svårt att samsas när paret gräver och ska skaffa kids?

      När jag tänker efter så har de faktiskt bråkat en hel del. De "höll varandra i munnen" häromdagen (har jag aldrig sett innan förutom hos malawis jag hade).

      När det kommit nya firrar så har de försökt ta revirplats i bakre delen hos c-hanen, men det har ju inte funkat i längden. Periodvis har någon multis grävt sig in bakom bakgrunden och bott där ett tag, men det är ju trist med.

      Compressicepsarna tar ju väldigt mycket av revirplats, men de är ju mina favvofirrar. Vill ju inte göra mig av med dem.

      Kanske måste acceptera att det inte kommer att funka med så många multisar i karet när compressicepsarna bor där? Får ta och skaffa ett större Tanganyikakar...

      (skönt att få skriva av sig litegrann iaf, ibland har man svaren på sina egna frågor inom sig. :-))
      240L Tanganyika
      110L Växter, kardinaltetror, colombiatetror
      70L Växter med endlers, kilfläcksrasboror och körsbärsräkor

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Jag har tyvärr ingen aning om varför dina multisar dör, däremot har jag en fundering på dina revir och din trängsel i akvariet: Varför har du delat upp reviren för "multisar" och "övriga multisar"? De är ju kolonilevande och borde fungera bättre i en enda stor koloni, både försvarsmässigt och storleksmässigt i ditt akvarium. Dessutom borde det innebära att det inte blir hårda revirstrider inom kolonin.

        Ett långskott förresten: Ibland har jag lyft upp snäckor som varit fulla med halvt nedbruten sörja och som har luktat rejält ruttet. Kan det leda till någon form av förgiftning som rätt vad det är blir akut med påföljande rusning mot ytan och snabb död? Lite långsökt som sagt, det har aldrig drabbat mina multisar och är det ett problem borde det ju vara det även i naturen...
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Safireee
          Användare
          • augusti 2006
          • 6

          #5
          Anledningen till att jag delat in i i multispar och övriga multisar är att det är så jag sett att de betett sig. Jag har hört att de ska leva som en koloni, men det har inte mina gjort. De har haft egna revir (förutom paren) och blivit arga på varandra om de gått in på varandras revir. Ett tag hade jag fyra stycken som hade varsin snäcka och ett område som var typ 1,5 kvadratdecimeter stort var och där höll de sig.
          Det verkar finnas stora sociala problem i min tank...hmm...

          Ni andra som har multisar, hur agerar de ihop?

          Det där med förgiftning i snäckorna kan ju vara en annan idé?
          240L Tanganyika
          110L Växter, kardinaltetror, colombiatetror
          70L Växter med endlers, kilfläcksrasboror och körsbärsräkor

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Hej Safireee o välkommen till ciklidforumet

            Multisar funkar som de flesta ciklider, d.v.s bäst är det om det finns en terrorbalans i akvariet. Har man förfå fiskar så kommer trycket på den utmobbade bli för stort. Ja har haft multisar i många olika akvariestorlekar o dom bildar kolloni och harmoni när dom blir över 15-20 djur oavsett akvariestorlek. Hannarna kan då bilda små harem med 3-5 honor. han får då fullt upp att hålla inkräktare borta vilket gör att varje attack på andra hannar blir mildare. Dessutom verkar (tror jag) det som att yngel dämpar aggresionerna mellan hannarna. Just nu har ja en grupp på runt 30 djur i ett 2400 liters. Har fyra minst fyra nya kullar yngel. O dom försvarar ynglen i grupp.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Kan ju tilllägga att ja har 13 Jullar i akvariet som gärna käkar multisyngel om dom kommer åt, o det är riktigt kul att se att multisarna lyckas dra upp yngel trots jägarna. Det verkar som om dom dessutom känner på sig att t.e.x hästnosar inte är hot mot ynglen därför är dom inte alls så aggro mot dom.

              Ja måste säga att trots multisarnas litenhet så är dom en absolut favorit för deras fräcka beteende.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Safireee
                Användare
                • augusti 2006
                • 6

                #8
                Okej, då kanske jag ska satsa på att köpa in nån 10-15 fiskar till så att det blir en koloni av det. Det är ju absolut värt att testa, för jag tycker att de är väldigt roliga fiskar! Riktigt ettriga är de när de puffar på stora compressicepshanen som kommit för nära. Ska ta och stoppa i många på en gång då så att det inte blir samma igen.
                240L Tanganyika
                110L Växter, kardinaltetror, colombiatetror
                70L Växter med endlers, kilfläcksrasboror och körsbärsräkor

                Kommentar

                Arbetssätt...