Kilesa i 540?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Kilesa i 540?

    Ni som har/har haft kilesa. Hur passar dom i ett 540L? (150*60*60)
    Vad jag menar är att vissa fiskar (eller kanske dom flesta) KAN man ha i ett kar med viss storlek, men dom kommer aldrig till sin rätta där.
    Så berätta gärna om era erfarenheter av kilesa och vilka fiskar ni har haft tillsammans med dom.
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Jag hade under en kortare tid Kilesa med Ventralis-ungdomar i ett 375. Ventralisen var för tuffa så de åkte ut. Ist skaffade jag ett gäng Cyprichromis men tröttnade på dem innan de kom igång. Kilesan var inte mer än max 10 cm dock. Hade som mest 3 dominanta hannar. Du skulle ju med fördel ha en mindre variant av Cypris däri iom att Kilesan i princip inte lämnar botten mer än till halva höjden å Cyprisen tar den övre delen.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Jag hade nog tänkt ha Cyp. Leptosoma i det karet. Har redan såna i ett 310L och det går bra.
      Sedan tänkte jag ha Callochromis Pleurospilus och några hästnosar. Vad säger ni om det?

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Har ingen egen erfarenhet av Callochromis Pleurospilus men misstänker att de är alldeles för hårda mot Kilesa,tyvärr.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Har ingen egen erfarenhet av Callochromis Pleurospilus men misstänker att de är alldeles för hårda mot Kilesa,tyvärr.
          Jag tycker att de verkar rätt snälla, jämfört med vad folk har sagt om dom.
          Ingen mer som vill kommentera? Jag vet att Wilhelm och Falköping Andreas i alla fall har/har haft Kilesa. Era erfarenheter är värdefulla...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jag hade undvikit Callochromis med Kilesa. Har testat med just pleurospilus och Kilesa, och Kilesan blir undantryckt. Det är alldeles för fantastiska fiskar för att hantera så...

            Hästnosar eller jullar kan gå, gör man ett röse till dem i något hörn så håller de sig där. Håll koll i allafall, körde ett kar med Callochromis-yngel för längesedan, där en udda J. transcriptus åkte ner. Denna lilla julle höll hela akvariet i terrorbalans tills den åkte ut igen.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Det låter som att Pleurospilusen då får gå i ett annat kar. Grejen är den att jag redan har ett gäng. Eller så säljer jag dom... Synd bara för det är en fantastiskt vacker firre.
              Kilesa, Cyprisar och hästnosar får det nog bli. Kanske någon ströfisk som "blitt över" i nåt annat kar...
              Hur många kilesor skulle ni rekommendera till mitt kar? Hästnosarna kommer jag nog ha ett par av och ett 10-tal cyprisar.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                10-15 stycken hade jag satsat på. De är ju arenalekare och blir klart grannast om de får gå flera i ett kar. De grannaste jag sett var på Cichlidecenteret. Där gick en grupp VF som precis färgat ut. Var nog ca 15 fiskar i ett 250-liters kar, minst sju hannar hade revir bredvid varandra... vilken syn!!
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Callochromis Pleurospilus är något "elaka". Mina ventralisar, som var mycket större blev alltid provocerade av dem. Däremot så går de bra ihop med leptosomor. Kilesa och Callochromis Pleurospilus inget bra!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 697

                    #10
                    Jag tackar för svaren jag fått hittils. Bilden om vilka invånare som ska bo i karet börjar klarna...

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Hej
                      Jag har kört samtliga arter som diskuterats (enl ovan) med Kilesa
                      och kan bara hålla med vad som skrivits tidigare.
                      Men vid odling av Kilesa så har jag Tanganyika killi som sällskap funkar kanon då båda arterna förökar sig bra.
                      Tänk på att harems/revir hållande hanar förbrukar enorm energi och kör på hårt på både konkurrerande hanar och honor.

                      Mvh Anders
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av HenrikV
                        Jag tackar för svaren jag fått hittils. Bilden om vilka invånare som ska bo i karet börjar klarna...
                        Jag har haft fyra fullvuxna hannar med en 8 fullvuxna honor i ett 540, tillsammans med xenotilapia ornatipinnis och xenotilapia flavipinnis.
                        Dom fyra hannarna hade varsin grop, ornatippinnisen lekte och fick rätt så mycket yngel, kilesan fick jättemånga yngel, flavipinnisen fick aldrig några yngel men dom verkade trivas ändå, ja det tycker jag nog har varit mitt snyggaste akvarium jag har haft, dom 4 kilesahannarna färgade alltid och dom slog aldrig ihjäl varandra.
                        Jag tycker att både ventralis och callochromis är för agressiva, men testa gärna med någon mindre cyprisart.Janne
                        Senast redigerad av malawijanne; 13 november 2008, 18:03.

                        Kommentar

                        • Pettap
                          NCS Medlem
                          • januari 2005
                          • 1385

                          #13
                          Jag kör kilesa med Leptosoma Jumbo kitumba i ett 350liters. Det fungerar bra men jag upplever att kilesan konstigt nog är tuffare en Leptosomorna särskilt under matningen Det är inte så att dom rör varandra men Kileserna är alltid först uppe vid ytan och tar så mycket mat dom bara kan. Jag hade inte stoppat ner några hästnosar av två anledningar. Dom äter olika foder och är alldeles för tuffa. Nu beror det kanske lite på vilken hästnos du har själv har jag Eretmodus cyanustictus med mina Ilangi och dom flyttar sig inte i första taget

                          //Peter
                          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                          Kommentar

                          • HenrikV
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 697

                            #14
                            Bra poäng med skilda foder till hästnosar och dom andra. Hade nog tänkt T. Irsacae.
                            Fiskarna ska införskaffas först i Januari, så jag hinner ju fundera. Och ni hinner ge tips och förslag...

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              #15
                              Ursprungligen postat av HenrikV
                              Jag tycker att de verkar rätt snälla, jämfört med vad folk har sagt om dom.
                              Ingen mer som vill kommentera? Jag vet att Wilhelm och Falköping Andreas i alla fall har/har haft Kilesa. Era erfarenheter är värdefulla...
                              pleuruspilusen är för tuff. Mina kilesa visa NOLL lek tendenser då dessa gick ihop. Dagen efter att plerusarna åkte ur så satte en hane igång o bygga bo o 3 dar senare lekte dom. Jag hade 3 par Eretmodus (Bangwe orange) WF med mina kilesa och det var inga problem trotts jag mata flitigt med artemia.
                              Jag skulle nog rekomendera iaf 15 leptosomer då det krävs hyfsat många hanar för att de skall hålla sig lugna. Vad gäller kilesa så får du tänka på att var hane har en lek grop med utspridda högar runt om som tar mkt platts... typ 50cm i diameter minst.
                              Här har du en film snutt.
                              enantiopus sp Kilesa male trying to attrakt female to hes nest.
                              Senast redigerad av Falköping Andreas; 13 november 2008, 22:46.
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...