Förvisad J.Marlieri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Förvisad J.Marlieri

    Igår plockade jag upp den udda J. Marlierin ur det stora karet efter att den några dagar intensivt "brottats" med det par som också finns däri. Paret har lekt några gånger och har nu en kull med småttingar - men det lustiga är att de verkar lite vilsna nu när "huvudfienden" försvunnit. Nu återstår bara enstaka showoffs med Rockkribensis hanen. Vad tror ni? OK att flytta bort extra Jullen?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Köp Altolamprologus Compressiceps. Om karet är litet, köp en "Sumbu" variant. Av alla fiskar jag har haft, har A. Compressiceps det i särklass starkaste psyket mot attacker från andra fiskar.
    Dom liksom bara vänder sidan till och tar hugget från dom andra fiskarna. Du får nog räkna med att en del yngel försvinner spårlöst, men det kommer väl mer om du har ett jullepar...

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av joe
      Vad tror ni? OK att flytta bort extra Jullen?
      Nej, tycker jag inte. Köp några till!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • poujac
        Användare
        • maj 2006
        • 170

        #4
        Jag har ett julle par gående med andra tanganyikaer, dom har 3 kull nu som dom försvar ivrigt och ganske så duktigt tyckar jag.
        Där är nog ett 20 tal yngel på 2-3cm från första kull, och troligen lika många i mindra storlekar från dom andra kull.
        Det är ett nöje att se det betende när dom försvara sina avkom.
        >>Drive a real car drive a Jaguar<<

        Kommentar

        • hawk
          Användare
          • oktober 2004
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Igår plockade jag upp den udda J. Marlierin ur det stora karet efter att den några dagar intensivt "brottats" med det par som också finns däri. Paret har lekt några gånger och har nu en kull med småttingar - men det lustiga är att de verkar lite vilsna nu när "huvudfienden" försvunnit. Nu återstår bara enstaka showoffs med Rockkribensis hanen. Vad tror ni? OK att flytta bort extra Jullen?
          For den riktigt illa var det rätt att flytta den, annars inte. Att sätta dit den igen, eller ännu värre, skaffa fler, vuxna marlieris, betyder nog att leda dessa djur till slaktbänken. Ett inkört Julidochromispar brukar vara skoningslösa mot nya artfränder.
          jf

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Håller med siste talaren!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              OK - då tackar jag för svaren. Jag vill egentligen bara ha det paret som fungerar (jag är ledsen Wilhelm - men det ska ner fler Victoria!) Han/hon som blev förvisad får dväljas en stund i ett annat kar innan den återlämnas/säljes! Om det ens är en option med tanke på vad vuxna Jullar gör med främlingar!! som skrevs i tråden!

              Och vad gäller försvar så har paret trots allt en del att göra vidare - och mer lär det bli. Jag räknar egentligen inte med att särskilt många yngel ska klara sig.
              Senast redigerad av joe; 05 november 2008, 19:01.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ursprungligen postat av joe
                (jag är ledsen Wilhelm - men det ska ner fler Victoria!)
                Va! Blandar du T- och V- ciklider?
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Va! Blandar du T- och V- ciklider?
                  Jojomen - det funkar utmärkt! Har ett 310 kar med Paralabidochromis "rockkribensis", t.irsacae och jullarna - snart också ett gäng Yssichromis picaetus. Då blir det komplett (i mina ögon alltså).

                  Kanske du skulle göra ett försök också? tillbaka!
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...