bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannemannen
    Användare
    • juni 2006
    • 7

    bukvattensot

    Har bekymmer med bukvattensot på malawis. Jag har sedan tidigare emtrylpulver 40 %, men vet inte hur man doserar. Om man har fem sjuka fiskar. Hur stort behandlingsakvarium behövs isf för dessa?
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Dannemannen
    Har bekymmer med bukvattensot på malawis. Jag har sedan tidigare emtrylpulver 40 %, men vet inte hur man doserar. Om man har fem sjuka fiskar. Hur stort behandlingsakvarium behövs isf för dessa?
    Emtryl det måste vara gammalt, kolla datum
    då det användes var doseringen typ en matsked till 500liter
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Dannemannen
      Användare
      • juni 2006
      • 7

      #3
      Jo det är några år gammalt. Fick det av en kille förra gången jag hade problem med soten. Men då fick jag det i en ny burk, så jag vet inte utgångsdatumet på det. Tror du att det fungerar ändå? eller ska jag prova något annat?

      Kommentar

      • Hogan1
        Användare
        • augusti 2008
        • 149

        #4
        Ursprungligen postat av Dannemannen
        Jo det är några år gammalt. Fick det av en kille förra gången jag hade problem med soten. Men då fick jag det i en ny burk, så jag vet inte utgångsdatumet på det. Tror du att det fungerar ändå? eller ska jag prova något annat?
        Efter att jag har läst igenom alla Troffetrådar från 2004 och frammåt under en kort tid, har jag samlat på mig följande information och egen erfarenhet som jag sammanställer under ovan rubrik. Citat: Ursprungligen postat av Mikael Oster "Troffetråden 2006 " Aquamoore betyder nifurpirinol, samma som aquafuran,


        Själv kör jag just nu Flagyl och Aquamor med dosering enligt ovan länk. Aquamor använder jag i enlighet med instruktionen på förpackningen. Flagyl har jag 500 mg tabletter och där blir det 7.5 tabletter till ett 450 L akvarium.

        Octozin finns i zoo-handeln och doseringen står på förpackningen (samma verksamma ämne som Flagyl - men dyrare såklart).

        Recept på Flagyl får man av veterinär (eller om man känner en läkare eller tandläkare väl).
        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

        Kommentar

        • Hogan1
          Användare
          • augusti 2008
          • 149

          #5
          Var Emtryl/Emtrylvet bättre än dagens mediciner? (Jag har fått för mig att det var så). Om det stämmer, på vilket vis var Emtrylvet bättre?
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Mitt tipps: Kör octozin. Det har hjälpt mig och tagit bort skiten permanent efteråt. Flagyl är ett skämt som fiskmedicin i mina ögon. Om du vill köra bakterie knockout. Kör Furanol alternativt aquafuran kombo med octozin.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • tricoti
              Användare
              • juni 2009
              • 249

              #7
              Om man har 5 sjuka fiskar så häll i medicin omedelbums.Det är fråga om 10-20 timmar sedan är det kört.

              Kommentar

              • Hogan1
                Användare
                • augusti 2008
                • 149

                #8
                Jag kör Octozin kombinerat med Aquamor när buken slår till - men jag undrar hur bra Emtrylvet är/var i förhållande till dagens mediciner. Kan nämligen lägga vantarna på lite Emtrylvet verkar det som (inte gammal utgången datum).
                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                Kommentar

                • tricoti
                  Användare
                  • juni 2009
                  • 249

                  #9
                  Ja,jag hade troffar och medicinerade mitt 720 några ggr med Emtryl.Det färgade vattnet mjölkvitt,det blev som snor i vattnet,fastnade på stenar o vara allmänt besvärligt.Jag tröttnade både på troffar och emtryl.De fiskar som uppvisade symtom var döda på ett dygn.Medans de opåverkade fiskarna oftast klarade sig.
                  Senast redigerad av tricoti; 06 oktober 2009, 17:09.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...