Svår Botad Sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    #16
    ingen nitrit. Det förekommer ingen mobbing. Men jag kör nu ett filter byte med vattenskifte. Och ser vad det ger för effekt. Jag tycker också att det är mäkligt med att den är en i taget som blir apatisk. Det är en skillnad mot när jag hade buken. Då var det fler samtidigt som sjuknade in.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #17
      Ursprungligen postat av unger
      ingen nitrit. Det förekommer ingen mobbing. Men jag kör nu ett filter byte med vattenskifte. Och ser vad det ger för effekt. Jag tycker också att det är mäkligt med att den är en i taget som blir apatisk. Det är en skillnad mot när jag hade buken. Då var det fler samtidigt som sjuknade in.
      Stämmer in på vad som hände för ett par årsedan hos mig på en grupp Xenotilapia papilio tembwe.
      Att bota fisken var inte svårt om man tog den tidigt efter visande av symtom.
      Octozin gör jobbet men att komma till rätta med vad som låg till grund för obalansen var värre.
      Tillslut visade det sig att boven i dramat var vattenloppor.
      Både levande och djupfrysta, ett foder som inte ställt till några problem så länge jag har hart fiskar. (snart 40 år)
      Kör idag hemma lagad räkmix och levande artemia funkar kanon med frisk fisk och yngel som resultat. Lycka till/ Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • unger
        Användare
        • februari 2005
        • 216

        #18
        testar salt efter vattenbyte samt flytt av den apatiska fisken och ser om den kan ge bättre livstecken ifrån sig

        Kommentar

        • unger
          Användare
          • februari 2005
          • 216

          #19
          Nu har jag rengjort filter och gjort ett karftigt vattenbyte. Och vips så är en av mina Met Fainzlberi honor lätt svullen, apatisk. Det är återigen en hona som drabbas. Kan det vara stressrelaterat på grund av för lite gömställen??

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #20
            Ursprungligen postat av unger
            Nu har jag rengjort filter och gjort ett karftigt vattenbyte. Och vips så är en av mina Met Fainzlberi honor lätt svullen, apatisk. Det är återigen en hona som drabbas. Kan det vara stressrelaterat på grund av för lite gömställen??

            Jag tror det kan finnas bakterier i vattnet, kanske stammar som börjar bli resistenta mot medicin. Jag skulle ta ut fiskarna och salta karet och då menar jag salta enormt. Kanske 10-15 kg per 500L vatten. Låt det gå med pumparna i 2 dar och töm sedan karet o fyll på igen. Medicinera sedan fiskarna i flyttkaret. Se hur många som verkar repa sig. Och släpp sedan tillbaka fiskarna som verkar stabila i stora akvariet. Jag gjorde så efter en liknande krash du beskriver och det blev bra sen =)


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            Arbetssätt...