Svår Botad Sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    Svår Botad Sjukdom

    Jag har haft problem med någon form av magsjukdom i mitt stora akvarium. Bukvattensot?? Förmodligen. Men det ger sig inte. Jag har medicinerat i omgångar och bytt vatten. Men blir inte klok på det. Nu har jag en Lab Trew hona som är efter sin lek helt urlakad på något sätt. Apati är väl ett bra ord för hennes tillstånd.
  • Gäst

    #2
    Om du har möjlighet så sätt över honan i ett eget kar,så att hon i lugn och ro kan få äta upp sig lite...

    Ursprungligen postat av unger
    Jag har haft problem med någon form av magsjukdom i mitt stora akvarium. Bukvattensot?? Förmodligen. Men det ger sig inte. Jag har medicinerat i omgångar och bytt vatten. Men blir inte klok på det. Nu har jag en Lab Trew hona som är efter sin lek helt urlakad på något sätt. Apati är väl ett bra ord för hennes tillstånd.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av unger
      Jag har haft problem med någon form av magsjukdom i mitt stora akvarium. Bukvattensot?? Förmodligen. Men det ger sig inte. Jag har medicinerat i omgångar och bytt vatten. Men blir inte klok på det. Nu har jag en Lab Trew hona som är efter sin lek helt urlakad på något sätt. Apati är väl ett bra ord för hennes tillstånd.
      Hej!
      Hur ser hon och övriga fiskar ut?
      Uppsvällda? Insjunkna? apatiska på vilket sätt?
      Mer info behövs. / Anders
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • januari 2007
        • 310

        #4
        Du bör nog också fundera på varför det uppstått...
        Stress, foder eller andra tänkbara parametrar. Ett problem
        uppstår ju sällan utan anledning, så lika viktigt som att medicinera
        är det att åtgärda "problemen"...
        Lycka till...
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • unger
          Användare
          • februari 2005
          • 216

          #5
          Det är bara en i taget som blkr apataisk och sakta tynar. Jag hade ett angrepp av bukvattensot. Medicinerade och fick stopp på eländet. Efter det så har det varit en obalans i akvariet.

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av unger
            Det är bara en i taget som blkr apataisk och sakta tynar. Jag hade ett angrepp av bukvattensot. Medicinerade och fick stopp på eländet. Efter det så har det varit en obalans i akvariet.
            Hej!
            Obalans i kombination med tror jag bakterier i tarmarna.
            Efter en smäll med buken så är det lätt om förutsättningarna ej är optimala utan att problem kvarstår. / Anders
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • unger
              Användare
              • februari 2005
              • 216

              #7
              vad bör man göra då?

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • januari 2003
                • 931

                #8
                Ursprungligen postat av unger
                vad bör man göra då?
                Hej!
                Har du möjlighet, flytta fiskarna helst till lite olika akvarier. Rensa ditt gamla akvarium.
                Hälsn Nils

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Vad har du medicinerat med då?
                  Jag har haft den erfarenheten på Mbunans att _efter_ medicinering & tillfrisknandet att vissa magrar av och tynar bort. Jag har de gångerna misstänkt starkt att det varit Nifurpirinolen som varit boven. Överdos kanske?

                  Numer har jag nästan helt slutat medicinera fastän fisken då å då visar symptom; matvägran , hostning osv. Verkar som att det typ alltid beror på övermatning och att 9 ggr av 10 så fixar fisken det. (pratar tropheus nu) Kan inte svara på varför men Salt & Metronidazole (inte Flagyl) känns rätt vid "sot" förutsakad av övermatning. Nifurpirinol är numer bannlyst iom att jag inte har tomma kar för särbehandling!

                  Lycka till!
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • unger
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 216

                    #10
                    jag kör med salt och aquaforan.

                    Jag ska rensa undan en del fiskar. Problemet startade när jag fick en hel del nya fiskar i akvariet. Nu ska en del av dem bort.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av unger
                      jag kör med salt och aquaforan.

                      Jag ska rensa undan en del fiskar. Problemet startade när jag fick en hel del nya fiskar i akvariet. Nu ska en del av dem bort.
                      Du kan ju testa att bada honan i lite starkare dos aquafuran i ett par timmar i väl syresatt vatten.
                      Det kan också vara så att om honan äter, och inte tillgodogör sig födan så kan det vara parasiter, testa med flubenol eller något annat medel mot gälparasiter.Janne

                      Kommentar

                      • Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • februari 2008
                        • 1032

                        #12
                        Ursprungligen postat av unger
                        vad bör man göra då?
                        Octozin har hjälp mig att få fart på ett par fiskar förra hösten.
                        Mvh Anders
                        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                        Kommentar

                        • unger
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 216

                          #13
                          tänker byta filtermassa och ösa i nytt med vatten i burken som är på 1400 liter....

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av unger
                            tänker byta filtermassa och ösa i nytt med vatten i burken som är på 1400 liter....
                            Bra här ligger säkert en hel del kanske allt av problemet. Nämligen filtret.
                            Vad kör du idag och hur lång tid är det sen du tvätta filtret. Vad för filter mtrl har du? /Anders
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #15
                              Tycker det är lite underligt att det är en åt gången som du skriver som "tynar bort".
                              Det är inte så att fiskarna är försvagade sen dom tidigare problemen och därmed lättare blir utsedda som "hackkycklingar" en efter en??? Speciellt efter att du tillsatt nya individer i karet så kanske det är en del fajt om vem som är "kung i karet"...

                              Var det länge sedan du medicinerade i karet? Har du kollat nitriten?
                              Eftersom aquafuran verkar slå ut alla bakterier finns ju risk för "obalans i karet" ett tag efteråt...
                              Det kanske är så att det behövs filterrengöring och ett stort vattenbyte, men kom ihåg att även det i sig kan vara en stor belastning i karet...
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...