Lamprologus ocellatus "blue"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Lamprologus ocellatus "blue"

    Hej! Har haft mina Lamprologus ocellatus "blue" i ca. en vecka. Hur fort brukar dom komma igång med lek? Har förmodligen 3+3..Tre av de större har tagit revir medan de små inte får en syl i vädret. Så fort de visar sig så blir de bortjagade.. Enligt artbeskrivningen så tar även honan en snäcka,men i mitt kar får dom inte en chans. Vad kan de bero på tror ni? De går i ett 240 liters.
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hur många snäckor har du? Jag hade en grupp på 10-15 vuxna och 35-40 snäckor i en koloni. Under snäckorna hade jag lagt typ korallsten i samma storlek som snäckorna vilket gjorde att de kunde gräva gångar mellan stenarna också. Mina honor blev aldrig utan personlig snäcka.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      21 snäckor tror jag det är..Det borde väl vara ganska lagom? Har fin sand som bottenmaterial..
      Ursprungligen postat av Per Bjellert
      Hur många snäckor har du? Jag hade en grupp på 10-15 vuxna och 35-40 snäckor i en koloni. Under snäckorna hade jag lagt typ korallsten i samma storlek som snäckorna vilket gjorde att de kunde gräva gångar mellan stenarna också. Mina honor blev aldrig utan personlig snäcka.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Ursäkta, jag läste ditt inlägg för fort och tänkte multisar!

        De gånger jag haft ocellatus var mina hanar också ganska elaka mot mina honor. Om det inte fungerar med en snäckkoloni så prova att ha 2-3 kolonier på avstånd från varandra. Då kan ju kolonierna vara mindre. Jag hade bara 5-6 snäckor i några av kolonierna och så hade jag en stenbumling eller lite växter som avskiljare så att inte någon hane kunde ha full koll på alla kolonierna.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          Jag måste tyvärr göra dig lite besviken. Ocellatus lever till skillnad från t ex L. multifasciatus inte i "kolonier". En hane kan visserligen ha 2-5 honor inom sitt revir men någon fredlig samlevnad kommer du knappast uppnå med flera hanar i ett såpass litet kar. I motsats till vad folk verkar tro så finns occelatus inte i snäckrika områden (där hittar man snarare callipterus, similis, T. vittatus osv). I naturen går det ofta någon meter mellan varje använt snäckskal (med andra ord mellan varje hona). Titta på den här bilden, den visar tydligt vad jag pratar om : http://www.tanganyika-cichlids.com/Lamprologues/559.jpg
          Jag skulle personligen aldrig stoppa mer än 1+2 ens i ett 2 meter långt akvarium. Mitt råd blir alltså att genast lämna tillbaka 3 av fiskarna till butiken som för övrigt aldrig borde ha sålt dig så många fiskar till ett så litet akvarium. Lycka till!
          Senast redigerad av odilou; 15 oktober 2008, 20:13.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Enligt artbeskrivningen ska det vara lagom med ett 75 liters..



            Ursprungligen postat av odilou
            Jag måste tyvärr göra dig lite besviken. Ocellatus lever till skillnad från t ex L. multifasciatus inte i "kolonier". En hane kan visserligen ha 2-5 honor inom sitt revir men någon fredlig samlevnad kommer du knappast uppnå med flera hanar i ett såpass litet kar. I motsats till vad folk verkar tro så finns occelatus inte i snäckrika områden (där hittar man snarare callipterus, similis, T. vittatus osv). I naturen går det ofta någon meter mellan varje använt snäckskal (med andra ord mellan varje hona). Titta på den här bilden, den visar tydligt vad jag pratar om : http://www.tanganyika-cichlids.com/Lamprologues/559.jpg
            Jag skulle personligen aldrig stoppa mer än 1+2 ens i ett 2 meter långt akvarium. Mitt råd blir alltså att genast lämna tillbaka 3 av fiskarna till butiken som för övrigt aldrig borde ha sålt dig så många fiskar till ett så litet akvarium. Lycka till!

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              Ursprungligen postat av AORFISH
              Enligt artbeskrivningen ska det vara lagom med ett 75 liters..
              Det går faktiskt jättebra att hålla ocellatus i ännu mindre kar. En medlem i Vega CG hade en gång ett par i ett tjugoliters. Min poäng är att hanar normalt inte tolererar andra hanar, att honor vill ha minst 70-80 cm till nästa hona och att varje hona måste accepteras av hanen för att inte bli ihjälslagen. Har du ett harmoniskt par kan du alltså hålla dem på ytterst liten yta. Har du fler än två fiskar behöver du normalt ett mycket större kar.
              Senast redigerad av odilou; 15 oktober 2008, 22:44.

              Kommentar

              Arbetssätt...