Aulonocara kandeense vs maylandi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryptonit
    Användare
    • augusti 2006
    • 64

    Aulonocara kandeense vs maylandi

    Min bror har sedan ett bra tag tillbaka haft Aulonocara kandeense och jag blev själv sugen på att införskaffa den arten.

    Till sist valde jag istället att köpa en grupp Aulonocara maylandi då jag redan hade två arter med vit bläs (Sciaenochromis fryeri "iceberg" samt Protomelas sp. "steveni taiwan").

    Jag tycker dock att mina maylandi är väldigt gråa och trista jämfört med min brors väldigt mörka kandeense. Är det så att maylandi är betydligt ljusare eller kommer mina bli mörkare med tiden? (De är inte yngel, men inte heller fullvuxna).
    Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)
  • Thomas R.

    #2
    A. maylandi och A. kandeense hör till de mer veka arterna (finns självklart undantag) som är mkt lättstressade. Om kandeensen inte känner sig helt tillfreds så resulterar det oftast i en grå sill. Snyggast tycker jag kandeensen blir om man håller en relativt stor grupp (kanske 5+5) med sandbotten och utan konkurrerande arter...

    Kommentar

    • Kryptonit
      Användare
      • augusti 2006
      • 64

      #3
      Det har jag koll på.. Jag har försökt att hålla mig till väldigt snälla arter, så de har det ganska lugnt.

      De som går i samma kar (720 liter) för tillfället är:
      1+2 Sciaenochromis fryeri "iceberg"
      1+1 Protomelas sp. "steveni taiwan"
      1+2 Aulonocara baenschi "Benga"
      2+3 Placidochromis Phenochilus "White lips"
      1+1 Otopharynx lithobates
      1+1 Metriaclima sp. "zebra gold"
      0+1 Metriaclima estherae
      1+0 Labeotropheus trewavasae "Chilumba"

      Ingen är speciellt bråkig och jag ska byta ut bl.a. Metriaclima sp. "zebra gold" samt Aulonocara baenschi "Benga" mot två vuxna golden som går i mitt 420 liters kar vid tillfälle.
      Vad jag sett så är det ingen som brukar jaga mina maylandi.

      Edit: har 2+3 maylandi
      Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

      Kommentar

      Arbetssätt...