Projektarbete i grymnasiet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    #46
    Har för mig att allt ska vara klart och redovisat nån gång i april, så visst har jag fortfarande lite tid på mig så lite längrae kan jag vänta med snäckorna. Frågan är ju när det är dags att ge upp.

    Har varit ute och julhandlat idag och nu när jag kom hem så märkte jag att största paret knappt är framme och simmar utan bara håller sig i stenröset. Bara hanen kommer ut ibland. Om jag har riktigt tur nu så kanske det äntligen är dags för yngel där inne. Jag har inte sett något än men jag håller tummarna.

    God jul!

    mvh christian

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #47
      Ursprungligen postat av St.Anger
      Har för mig att allt ska vara klart och redovisat nån gång i april, så visst har jag fortfarande lite tid på mig så lite längrae kan jag vänta med snäckorna. Frågan är ju när det är dags att ge upp.

      Har varit ute och julhandlat idag och nu när jag kom hem så märkte jag att största paret knappt är framme och simmar utan bara håller sig i stenröset. Bara hanen kommer ut ibland. Om jag har riktigt tur nu så kanske det äntligen är dags för yngel där inne. Jag har inte sett något än men jag håller tummarna.

      God jul!

      mvh christian
      Vi med - vore ju skoj och en bra julklapp!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #48
        Bara undrar hur det går - börjar ju bli redovisningsdags... Har det blivit några yngel? Är det lika med eller utan snäckor? Eller har projektet bara somnat in?? Det sista hoppas jag verkligen inte - utan mer att det är så hektiskt med yngel etc. att du inte hunnit skriva!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #49
          Nu har jag också läst igenom hela tråden och den var mycket intressant! Bara tråden räcker nästan som artikel i CB...

          Ja, nu har det gått 2½ månad... blev det några yngel... eller var det först när snäckorna kom i?!
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Håwen
            Användare
            • februari 2009
            • 29

            #50
            Det här var en intressant tråd! Jag blir så glad när elever idag verkligen intresserar sig för något, eleverna på våran skola tycker mest om att ha händerna i byxfickorna

            Kommentar

            • St.Anger
              Användare
              • oktober 2004
              • 76

              #51
              Hej igen! Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte svarat här på så länge. Har varit så mycket att göra så jag har glömt bort.

              Jag har faktiskt inte lyckats få dom att leka alls! Inte ens med snäckor. Jag har ingen aning om varför dom inte leker, förutsättningarna borde egentligen perfekta. Bra vattenvärden, gott om snäckor, dom har bildat par etc.

              Men så är det ju när man försöker odla fisk, det går inte att tvinga dom att leka utan man kan bara förbättra oddsen! Hade varit kul dock om dom hade gjort det så jag kunnat få lite mer resultat att redovisa.

              Jag kunde iallafall observera några skillnader i beteende när jag la i snäckorna! Dock dröjde det ganska länge innan man märkte någon skillnad eftersom snäckorna blev mer eller mindre ignorerade i början, men nu kan man tydligt se att dom uppför sig annorlunda. De har blivit mycket mera bottenbundna sen jag la i snäckorna. De håller sig nu för det mesta precis över snäckhögarna och simmar sällan högre än en decimeter medan de innan jag la i snäckorna simmade runt lite överallt och bra mycket högre än vad de gör nu. Deras revir har även krympt och man kan se hur reviren numera utgår från en fast punkt (snäckan i det här fallet), tidigare rörde dom sig mer över hela reviret men nu är de mer fokuserade på sin snäcka.

              En skillnad som jag tycker är lite konstig är att dom gräver mycket mindre efter att jag la i snäckorna. Förut såg botten ut som ett slagfält från WWI fullt med kratrar och högar men nu har dom bara grävt lite grann under sina snäckor.

              Annars har jag inte noterat några andra skillnader i beteende, hade faktiskt förväntat mig att man skulle kunna se tydligare förändringar. Men roliga fiskar är dom helt klart, även om de inte leker!

              Måste passa på och tacka för eran hjälp. Det har underlättat! Tack så jättemycket!

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #52
                Det har varit ett mycket intressant projekt att följa och jag är ganska säker på att det skulle passa som artikel i Ciklidbladet!

                Det skulle vara roligt ifall du kan ta tid för detta när terminen är klar... kan vara något för höstens CB.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                Arbetssätt...