Projektarbete i grymnasiet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    Projektarbete i grymnasiet

    Hej! Jag läser Naturvetenskap på tredje och sista året nu och det är hög tid att börja med projektarbetet. Projektarbetet är om ni inte vet en 100-poängs kurs som går ut på att man själv ska planera och genomföra ett projekt. Projektet kan handla egentligen om det vad som hellst så länge det uppfyller ett krav: Det ska ha en väl uttänkt och stark frågeställning som arbetet ska kretsa runt och som jag själv ska besvara.

    I alla fall så råkade jag av en händelse glida in på detta forum och mitt stora akvarieintresse vaknade till liv igen efter fyra års uppehåll. Jag är nu galet sugen på att starta upp ett akvarium och då är det perfekt att göra det i kombination med projektarbetet.

    Jag har funderat en hel del på hur jag ska gå tillväga och vad arbetet ska handla om och det är här jag skulle uppskatta lite förslag.

    Det jag hade tänkt som mål för projekt arbetet är helt enkelt att bygga upp en naturtrogen biotop och efterlikna de riktiga förhållandena i antingen Malawi eller Tangyanika. Slut målet blir då förstås att få fiskarna att trivas maximalt och börja leka. Jag kommer med detta kunna få med en hel del i rapporten t.ex. art och biotop beskrivning av artens naturliga miljö, studering av deras beteende i akvariumet och hur det ändras av förändringar, vilken miljö dom vill ha när dom leker etc.

    Problemet är att det enda akvariumet jag har till förfogande är ett 60 liters och jag har inte möjlighet att köpa ett nytt som är mycket större än runt hundra liter. Det minskar ju möjligheterna en del att skapa en afrikansk biotop, malawi är väl att glömma då jag inte vet någon fisk som skulle fungera i ett så litet akvarium. Men ett lämpligt alternativ är ju att ha en grupp snäcklekare, t.ex. L.Ocellatus som jag blivit särskilt förtjust i. Tror ni det skulle vara ett bra val?

    Vore trevligt att höra om ni har några förslag på arter eller hur jag ska utforma frågeställningen. Just nu känns det en aning tunnt och jag skulle vilja utveckla det på något sätt eftersom jag kommer satsa på högsta betyg.

    Mvh Christian!

    Edit!* Kan nämna att en del av projektet kommer bli att bygga en frigolitbakgrund samt att fixa nytt silikon eftersom akvariet läcker.
    Senast redigerad av St.Anger; 14 oktober 2008, 19:26.
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Hej Christian och välkommen på forumet (äevn om jag såg att du varit här några gånger förr).

    Kul att du blev åter-inspirerad. Occelatus eller liknande skulle väl kunna funka perfekt som projektföremål. Alexander Ylipä - styrelsemedlem och ofta på forumet - gjorde något liknande för ett tag sedan. Kommer inte ihåg exakt nu, men lite handlade det om
    hur snäclekare reagerade utifrån olika (var det 4 olika?) förutsättningar med olika antal snäckor, inredning etc. Har ingen länk till tråden - ska leta och återkomma om jag hittar! Annars sök själv också!

    Att silicöna om karet verkar ju nödvändigt och kan nog gå in i projektet - men frigolitbakgrund (som iofs är ett kul projekt) skulle jag fundera lite över, då det knycker mycket plats i ett redan litet akvarium. Men det är klart, en liten bakgrund så får du med det också!

    All lycka till med projektet och återkom gärna/ofta - här på forumet finns gott om glada tillrop, kunskap och erfarenhet!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Hittade tråden, varsågod!

      Som ni kanske vet ska jag göra en etologisk studie på ett gäng multisar som slutprojekt i skolan, och sedan skriva en artikel till cb som förhoppningsvis får plats i CB #1 2008. Har med min handledare på skolan kommit överens om att göra projektloggen som ständigt skall uppdateras så fort jag pysslar med projektet.
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • november 2007
        • 555

        #4
        Kom ihåg att skriva ciklid.se i förordet till din uppsats.

        Det jag kan tänka mig är följande:
        1: Du testar en hypotes, ex. Behöver snäcklekare snäckor för att fortplanta sig? Du testar med små grottor x antal veckor och sedan med snäckskal.
        2: Du gör en deskriptiv kvalitativ studie för hur ex. snäcklekare gör vid fortplantning. Skriv ner teorier som finns och jämför med din empiriska studie.

        Så skulle jag gjort. Lycka till!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • St.Anger
          Användare
          • oktober 2004
          • 76

          #5
          Tack så mycket för svaren!

          Läste igenom Alexanders logg och det var mycket intressant, tack för tipset! Gav mig inspiration om hur jag kan genomföra projektet.

          Tack för bra förslag Koi-fantast! Särskilt det första gillade jag väldigt mycket, det skulle vara en perfekt hypotes att undersöka. Skulle även bli väldigt intressant att se när man väl tillsätter snäckorna om fiskarna stannar kvar i grottorna och behåller sina gamla revir eller om dom flyttar till snäckorna+ eventuella beteendeändringar.

          Hur många Ocellatus tycker ni jag bör ha i akvariumet?

          Angående frigolitbakgrunden så håller jag med dig Johan om att akvariumet är i misnta laget för en sån, vill ju inte krympa bottenytan ytterligare. Men samtidigt blir det ju en utmaning att bygga en snygg bakgrund samtidigt som man håller bottenytan så stor som möjligt. Ska ta och ge det ett försök i alla fall, om det skiter sig är det ju bara att kasta den.

          Klart ciklid.se ska vara med i förordet!

          Mvh Christian

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Angående frigolitbakgrunden så håller jag med dig Johan om att akvariumet är i misnta laget för en sån, vill ju inte krympa bottenytan ytterligare. Men samtidigt blir det ju en utmaning att bygga en snygg bakgrund samtidigt som man håller bottenytan så stor som möjligt. Ska ta och ge det ett försök i alla fall, om det skiter sig är det ju bara att kasta den.

            Jamen - kör så det ryker! Ett fösök är det alltid värt - kanske kan du skapa lite grottor i bakgrunden och vinna något utrymme i ditt projekt! Och angående bygge av bakgrunder så finns hur många trådar som helst både här och på Zoopet. Det är bara att söka på "frigolit och/eller bakgrund".

            Lycka till vidare - följer med spänning detta projekt. Om det blir mycket skrivet och intressant resultat så kanske specialarbetet kan omarbetas till en artiklel i Ciklidbaldet också. Kolla med redaktör Ola vad han tycker!?
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • St.Anger
              Användare
              • oktober 2004
              • 76

              #7
              Hej igen!

              Jag har byggt ihop en frigolitbakgrund nu och jag måste säga att jag blev rätt nöjd. Ser snyggt ut plus att den tar inte upp allt för mycket bottenyta. Den ligger och torkar för tillfället och snart ska jag dra på lacken. Jag kan ta och posta bilder lite senare när allt är klart.

              Jag har blivit lite tveksam om ocellatus är ett bra val av snäcklekare eftersom jag har läst väldigt mycket om hur aggressiva dom är. Det fungerar säkert att hålla ett par i mitt akvarium men jag vet inte om jag vågar riskera att dom stressar ihjäl varandra.

              Funderat på att köra med brevis, multisar eller någon annan art istället men har inte bestämt något. Ska ta och läsa på lite mer.

              Hehe ja det vore väldigt kul om rapporten kunde publiceras! Får se hur resultatet blir, fårhoppningsvis blir det intressant så jag kan skriva en artikel om det och skicka in.

              EDIT* Glömde fråga hur mycket cirkulation man bör ha. Hitta en cirkulationspump från mitt förra akvarium som jag skulle kunna använda till filtret i bakgrunden, men problemet är att den är på 490l/h vilket känns väldigt mycket i ett så litet akvarium. Kan jag använda den eller kommer det bli för mycket för fiskarna?

              mvh Christian
              Senast redigerad av St.Anger; 20 oktober 2008, 17:29.

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av St.Anger
                Hej igen!

                Jag har byggt ihop en frigolitbakgrund nu och jag måste säga att jag blev rätt nöjd. Ser snyggt ut plus att den tar inte upp allt för mycket bottenyta. Den ligger och torkar för tillfället och snart ska jag dra på lacken. Jag kan ta och posta bilder lite senare när allt är klart.

                Jag har blivit lite tveksam om ocellatus är ett bra val av snäcklekare eftersom jag har läst väldigt mycket om hur aggressiva dom är. Det fungerar säkert att hålla ett par i mitt akvarium men jag vet inte om jag vågar riskera att dom stressar ihjäl varandra.

                Funderat på att köra med brevis, multisar eller någon annan art istället men har inte bestämt något. Ska ta och läsa på lite mer.

                Hehe ja det vore väldigt kul om rapporten kunde publiceras! Får se hur resultatet blir, fårhoppningsvis blir det intressant så jag kan skriva en artikel om det och skicka in.

                EDIT* Glömde fråga hur mycket cirkulation man bör ha. Hitta en cirkulationspump från mitt förra akvarium som jag skulle kunna använda till filtret i bakgrunden, men problemet är att den är på 490l/h vilket känns väldigt mycket i ett så litet akvarium. Kan jag använda den eller kommer det bli för mycket för fiskarna?

                mvh Christian
                Kul att du är på gång - följer det hela med spänning. Abgående fiskar så tror jag du är inne på rätt spår - utan att ha egen erfarenhet - multisar är nog inte så dumt och riktigt aktiva de jag sett och hört om.

                Friggobakgrunden vill vi ju naturligtvis se - du får länka till upplagda bilder eller ännu hellre bli medlem i NCS (typ 250 kronor/kalenderår - och få bl.a 4 nummer av Ciklidbladet samt rätt att lägga upp bilder i forumet.)

                Angående din pump så är det kanske lite i häftigaste laget (8 ggr volymen/tim), men det går utan tvekan. Men kan du inte justera hastigheten och därmed volymen??

                Återkom med rapporter!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Hejsan
                  Jag är gymnasielärare och handleder ett antal arbeten just nu. (Ett handlar bland annat om akustisk kommunikation hos ciklider.) En liten tanke ang ditt projekt. Använd ganska fin sand i akvariet. Då kommer multisarna att gräva fina kratrar runt lekplatsen och du får en fin gräns vid revirets slut. Då kan du lätt räkna ut arean på reviret om det kan vara av intresse.

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Hej Ola! Detta lät ju också intressant. Kunde du inte berätta lite mer i en annan tråd och/eller i en artikel i Ciklidbladet? Om du/ni får fram nåt användbart alltså...aukustiskt kommunikation hos ciklider - jag som trodde det var delfiner som höll på med sånt!
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      Hej!

                      Hoppas mitt forna projektarbete gav dig inspiration. Det var ett skitkul skolarbete som i slutändan blev en artikel i ciklidbladet, och ett klockrent MVG! Kan även nämna att både Ola Sjödin och Ola Svensson gav mycket feedback till mitt projektarbete, väldigt kloka mentorer!

                      Är det något du undrar är det bara att hojta till.

                      Kör hårt och lycka till.
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Ola Sjödin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 514

                        #12
                        Ursprungligen postat av joe
                        Hej Ola! Detta lät ju också intressant. Kunde du inte berätta lite mer i en annan tråd och/eller i en artikel i Ciklidbladet? Om du/ni får fram nåt användbart alltså...aukustiskt kommunikation hos ciklider - jag som trodde det var delfiner som höll på med sånt!
                        Vi återkommer när de har någonting att redovisa och planen är att det skall resultera i en artikel under våren 2009.

                        Kommentar

                        • St.Anger
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 76

                          #13
                          Tack för tipset om sanden! Jag har lite finkornig rådasand som jag hade tänkt använda men tveksamt om den kommer räcka. Annars har jag lite annan rådasand som är en aning grövre (men fortfarande rätt finkornig) som jag tänkt blanda med. Borde inte vara några problem för fiskarna att gräva i det.

                          Här kommer lite bilder på bakgrunden.

                          Silikonat ihop frigoliten:


                          Börjat karva i frigoliten:


                          Karvning klar:


                          Husfix på:


                          Målat med vattenfärg:


                          Lackad och klar:


                          Det slog mig när jag stod och lacka att jag glömt planera utblåset för filtret. Blir lite knepigare att få det att bli så gömt och snyggt som jag hade tänkt nu.

                          Ni återstår det värsta, att sitta och vänta på att lacken ska torka...
                          Senast redigerad av St.Anger; 21 oktober 2008, 19:25.

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #14
                            Men du!!! Snyggve - suveränt jobbat - skullet gett MVG redan här - du behöver ju inga fiskar för ditt projekt

                            Skämt åsido - jättesnygg bakgrund - ta nu tid och vänta, montera ordentligt och snyggt och sen, sen kommer det bästa! Fiskar!!

                            Tack för att vi får vara med på resan.
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • joe
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 1451

                              #15
                              Halloj - är´e höstlov eller? Hur går det med projektet - fixade det sig med utblåset? Vi - iallafall jag - är nyfikna på dina framsteg. Fixat fisk än??
                              MVH - joe

                              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...