Projektarbete i grymnasiet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    #31
    Ja äntligen är det igång, har tagit allt för lång tidl.

    Idag har det hänt grejer! När jag tände lysröret imorse så såg jag att dom hade börjat gräva på flera ställen, men främst runt skifferplattorna och det är några fiskar som håller till runt sina grottor nu. Intressant nog så har idag nästan alla fiskar börjat hålla sig mer i mitten och till höger än i stenröset. Högra sidan har gått från att vara helt ointressant till favoritstället över en natt. ^^

    Något verkar även ha hänt med maktbalansen under natten. Den lilla hanen som var väldigt osäker igår och gömde sig på samma ställe hela dagen har nu kommit ut och åker runt väldigt självsäker och bestämmer allt. Han har stenkoll på samtliga honor och honorna håller sig till honom också.

    Den stora hanen däremot verkar ha tagit den lilla hanens gamla plats i stenröset. Han rör sig inte ut mycket utan han håller sig i grottan hela tiden. Men jag kan inte se några tecken på aggressiviet från någon fisk mot honom eller någon annan egentligen. På sin höjd lite diskret fen-flexande men ingen jakt och anfall eller liknande.

    Tre honon har grävt grottor som dom hela tiden återvänder till. Färgglada honan har grävt mellan två ”stenar” i bakgrunden, resterande runt skifferplattorna.

    Jag funderar om pumpen kanske är lite för kraftig. Man ser att dom får jobba lite för att inte blåsa iväg, men det ser inte ut som dom direkt mår dåligt av det. Den som ser ut att ogilla det mest är dock största hanen som ser ut att behöva jobba mer när han lämnar sin håla. Vet inte om det beror på cirkulationen eller om han är osäker eller annan orsak.

    edit* Måste bara nämna att det har blivit nån form av grävningshysteri! Alla honorna håller på och skyfflar sand så det flyger i burken! Två har börjat gräva ut stora hål under skifferstenen, den färgstarkaste honan fortsätter med sitt grävande vid bakgrunden och en annan hona har hittat grottan jag gjorde i bakgrunden och har börjat gräva ut den.

    Minsta hanen glider mest runt och övervakar arbetet men ibland så skyfflar han ut lite sand från stenröset. Största hanen gömmer sig fortfarande längst in i stenröset och jag är lite orolig för honom. Han ser frisk ut och när jag matar dom så kommer han till slut ut och tar några pellets. När han kommer fram så är det ingen som jagar eller mobbar honom på något sätt, men ändå så håller han sig nästan helt stilla och ser rätt undantryckt ut.
    Senast redigerad av St.Anger; 19 november 2008, 14:51.

    Kommentar

    • St.Anger
      Användare
      • oktober 2004
      • 76

      #32
      Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


      Ungefär så ser reviren ut idag. Minsta hanen håller i princip hela delen av den öppna ytan och en del av röset tillsammans med alla honor medan största hanen blir tillbaka tryckt till grottan längst in som innan. Honorna 3,4 och 5 håller sig ganska mycket inom sitt revir och håller på och gräver rejält. 4 och 5 gräver ut sanden under skifferplattorna medan 3 fortsätter gräva mot bakgrunden. Minsta hanen gräver mest under den yttersta stenen i röset men han åker även runt och hjälper honorna att gräva på sina ställen. Den sista honan verkar inte ha något direkt revir men hon håller till med dom andra honorna i den högra delen av akvariumet. Eventuellt har hon ett revir längst till höger vid bakgrunden där jag gjort en grotta men jag är itne säker.

      Den största hanen har inte grävt något utan allt han gör är att hålla sig undan den andra hanen. Det känns inget bra att han får så lite utrymme men jag vet inte hur jag ska lösa det. Den bästa lösningen vore antagligen att flytta stenarna till mitten så det bildas en naturlig barriär och hanarna förhoppningsvis helt enkelt väljer varsin sida. Men problemet är att flytta stenarna är lättare sagt än gjort. Eftersom multisarna gräver så mycket behöver ju stenarna stå på botten vilket skulle betyda att jag blir tvungen att röjja om i hela akvariumet i princip. Jag skulle även förstöra alla revir och allt grävande de andra gjort vilket jag inte vill. Jag tror jag kommer att avvakta tills det är dags för snäckorna och se hur det går, eventuellt göra någon liten justering av röset. Största hanen äter bra och blir inte särskilt stressad och jagad av den andra så han bör inte fara illa.

      Jag har lagt märke till att flera fiskar ibland gnider sig mot sanden vilket gör mig lite oroad. Det är inte någon sjukdom så jag är säker på att det är något knas med vattenvärdena. Kanske beror det på att pH är en aning lågt? Värdena nu är pH7.5, hårdheten 4dKH och ingen nitrit. Tycker ni jag ska försöka höjja pH? Är det bikarbonat man ska använda isåfall?

      Skulle det annars kunna bero på att det finns metalljoner i vattnet, t.ex. koppar från ledningarna? Kommer ihåg när jag hade malawi förut att fiskarna ibland betedde sig likadant så eventuell kanske det är något med vårt vatten dom inte gillar. Vet inte om det är någon större fara och om jag bör ligga sömnlös över det men jag skulle vilja åtgärda det.

      Haha känns som jag skriver för mycket. Mina inlägg blir minst tre gånger så långa som jag tänkt men hoppas ni orkar läsa det ändå.

      mvh

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #33
        Vilken dramatik - verkar vara intressanta fiskar detta (det har iofs många skrivit under på på forumet, men..) Och om du för lika noggrann bok över liv och händelser i akvarieköping, då kan det säkert bli en hel bok!

        Läser och njuter - kan se det som händer för mitt inre öga!

        Lycka till vidare...
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • albinfiskare
          Användare
          • november 2008
          • 33

          #34
          Ursprungligen postat av St.Anger
          http://xs233.xs.to/xs233/08474/revir20nov306.jpg

          Ungefär så ser reviren ut idag. Minsta hanen håller i princip hela delen av den öppna ytan och en del av röset tillsammans med alla honor medan största hanen blir tillbaka tryckt till grottan längst in som innan. Honorna 3,4 och 5 håller sig ganska mycket inom sitt revir och håller på och gräver rejält. 4 och 5 gräver ut sanden under skifferplattorna medan 3 fortsätter gräva mot bakgrunden. Minsta hanen gräver mest under den yttersta stenen i röset men han åker även runt och hjälper honorna att gräva på sina ställen. Den sista honan verkar inte ha något direkt revir men hon håller till med dom andra honorna i den högra delen av akvariumet. Eventuellt har hon ett revir längst till höger vid bakgrunden där jag gjort en grotta men jag är itne säker.

          Den största hanen har inte grävt något utan allt han gör är att hålla sig undan den andra hanen. Det känns inget bra att han får så lite utrymme men jag vet inte hur jag ska lösa det. Den bästa lösningen vore antagligen att flytta stenarna till mitten så det bildas en naturlig barriär och hanarna förhoppningsvis helt enkelt väljer varsin sida. Men problemet är att flytta stenarna är lättare sagt än gjort. Eftersom multisarna gräver så mycket behöver ju stenarna stå på botten vilket skulle betyda att jag blir tvungen att röjja om i hela akvariumet i princip. Jag skulle även förstöra alla revir och allt grävande de andra gjort vilket jag inte vill. Jag tror jag kommer att avvakta tills det är dags för snäckorna och se hur det går, eventuellt göra någon liten justering av röset. Största hanen äter bra och blir inte särskilt stressad och jagad av den andra så han bör inte fara illa.

          Jag har lagt märke till att flera fiskar ibland gnider sig mot sanden vilket gör mig lite oroad. Det är inte någon sjukdom så jag är säker på att det är något knas med vattenvärdena. Kanske beror det på att pH är en aning lågt? Värdena nu är pH7.5, hårdheten 4dKH och ingen nitrit. Tycker ni jag ska försöka höjja pH? Är det bikarbonat man ska använda isåfall?

          Skulle det annars kunna bero på att det finns metalljoner i vattnet, t.ex. koppar från ledningarna? Kommer ihåg när jag hade malawi förut att fiskarna ibland betedde sig likadant så eventuell kanske det är något med vårt vatten dom inte gillar. Vet inte om det är någon större fara och om jag bör ligga sömnlös över det men jag skulle vilja åtgärda det.

          Haha känns som jag skriver för mycket. Mina inlägg blir minst tre gånger så långa som jag tänkt men hoppas ni orkar läsa det ändå.

          mvh

          Hej hej!
          Kul med multisar som projektarbete!
          Gör sj ett projektarbete med en grupp Malawisar just nu kollar gärna in tråden

          Hej! jag startar nu en ny tråd om vårt projektarbete, eftersomvi kommit på fötter igen efter sabotaget Vad vi har gjort sen dess - tagit upp och tvättat sanden rejält och lite i taget - monterat in en Slimline (röd gnejs) i karet - startat upp karet igen, denna gången med 5 (1+4) lombardoi, och 1+1 acei (den som



          Om du vill höja pH är Marmorkross i filtret ett bra alternativ, bikarbonat blir lite drygt eftersom du måste fylla på vid varje vattenbyte!

          Använder marmorkross i 160L malawi (ph 8,6) i skolan, och i mitt 240L TA-kar här hemma (pH 8,4)

          Mvh Albinfiskare

          Kommentar

          • St.Anger
            Användare
            • oktober 2004
            • 76

            #35
            Joe:
            Ja väldigt roliga och intressanta firrar är det, allting man läst om dom verkar stämma. Kul att du uppskattar mina poster.

            Albinfiskare:
            Jag har läst din tråd och faktiskt så var ert projekt ett av dom som fick mig på tanken att göra ett projektarbete om ciklider.

            Angående marmorkross så låter det som en bra idé, är ju lite jobbigt att skopa i bikarbonat vid varje vattenbyte.

            Jag höjde pH till 8.0 btw men kliandet förändrades inte men jag tror inte det är nån fara utan det är nog bara jag som är för orolig.

            Här kommer en ny rapport från akvariumet, har varit rätt sjuk de senaste dagarna och inte kunnat hålla koll på fiskarna men det har inte förändrats särskilt mycket. Reviren är fortfarande ungefär de samma förutom några få förändringar. Hona nr 4, som från och med nu är känd som honan med hakan eftersom jag märkte att hennes käke ser lite annorlunda ut, verkar nu ha alla skifferplattorna och den minsta honan (nr.5) som hon dela med förut har flyttat en aning till höger om plattorna. Hon håller nu på att gräva en stor grop där mot glasrutan.

            Jag tog bort en av stenarna i stenröset så det blev mer plats över till största hanen. Han är nu ute mycket mer och rör sig och gömmer sig inte lika mycket i gamla grottan. Minsta hanen kommer ibland över mot honom och ibland bråkar dom lite. Dom spänner fenorna för varandra och snurrar runt och hugger med munnarna i en jävla fart. Dom håller inte på särskilt länge, några sekunder bara, och det är alltid största hanen som drar sig ur. Jag tycker det ändå känns ganska positivt eftersom största hanen förut gömde sig direkt när den andra kom mot honom. Nu försvarar han sitt område och låter inte den andra hanen köra med honom lika mycket. Bara dom inte skadar varandra.

            Största honan som inte hade något direkt revir förut simmar ibland över till vänstra sidan. Hon och största hanen interagerar knappt nånting men dom verkar inte heller ha något emot varandra, dock ser båda lite inträngda och ansträngda ut där. Dels för att minsta hanen inte verkar gilla dom två och stöter ut dom ur kolonin (fast honan verkar få simma fritt men han är rätt jobbig mot henne) och dels för att platsen dom står på är där cirkulationen är som starkast och det ser ut som dom får kämpa lite för att inte blåsa bort.

            Precis där dom två är nu hade jag tänkt lägga snäckorna. Tanken bakom det är dels för att se om dom föredrar snäckor även om dom är placerade på en jobbig plats med högre cirkulation men även för att det ligger på den ensamma hannens område. Kommer största hannen lägga beslag på dom och kommer kolonin isåfall att splittras? Eller kommer snäckorna vara motivering nog för kolonin med minsta hannen i spetsen att överge sitt väl ingrävda revir?
            Ser fram emot det, jag tror det kommer bli väldigt intressant.

            En intressant detalj jag kom att tänka på är att på morgonen och dagen gräver dom väldigt lite utan det är på kvällen runt 20:00 som det börjar ta fart.

            Kommentar

            • St.Anger
              Användare
              • oktober 2004
              • 76

              #36
              Nu är det krig!

              De båda hanarna slåss på riktigt nu. Inga 3 sekunder fighter med fenvisande inte utan nu far dom runt och snurrar och tar tag i varandras munnar. Ser rätt våldsamt ut och båda har fått lite skadade läppar. Minsta hanen verkar ta mest stryk eftersom hans mun ser rätt trasig ut och flera fjäll sitter på snedd, men han fortsätter ändå.. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, om jag bör ingripa och isåfall hur. Jag vet ju inte hur länge dom har tänkt hålla på, vill ju inte att dom slåss till en av dom dör eller blir allvarligt skadad. Jag sitter beredd med håven om det blir för farligt. Isåfall lägger jag förloraren i en yngelbur så länge.

              Honorna verkar blivit rätt uppjagade av fighten och följer den på nära håll. Samtliga fiskar har sina starkaste stridsfärger på sig. Några honor bråkar lite med varandra.

              Jag uttgår ifrån att det är en revirstrid, största hanen har väl helt enkelt tröttnat på att vara ensam och undantryckt.

              Nu har det gått ett tag och dom har lugnat ner sig en aning nu. Det ser ut som största hanen vann eftersom han nu simmar runt i hela karet medan minsta hanen står i högra hörnet, det har blivit helt ombytta roller alltså.

              När dom kommer nära varandra så gör dom ungefär som förut och flexar fenor men dom börjar inte slåss. Förhoppningsvis så kan dom hålla sig såhär och vara lagom fientliga utan att döda varandra. Som det ser ut nu så ser det ut som dom kan tolerera varandra så länge minsta hanen håller sig bakom en barriär av sand som dom har byggt.

              Honorna verkar acceptera största hanens nya roll i deras koloni men dom håller till hos båda hanarna. Flera honor är nu vid stenröset, vilket dom bara var när dom fick mat innan, och en av dom har till och med börjat gräva där. Reviren hos honorna ser ut att vara förändrade och jag ska rita upp det när läget stabiliserat sig.

              Jag fick med lite av fighten på film och håller på och laddar upp den på youtube. Editar min post när det är klart.
              Senast redigerad av St.Anger; 24 november 2008, 18:09.

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #37
                Keep up the good work - läser återigen nu efter några dagar i internetfrizon (hemma hos min mor!!). Kriget var ju intressant och det bästa var ju att det trots allt slutade lyckligt - även om kanske inte den minsta hanen håller med om det!?
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • St.Anger
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 76

                  #38
                  Ja skönt med lite rättvisa för största hanen, även om jag tycker lite synd om minsta hanen nu, han ser rätt stressad ut. Men dom verkar inte helt nöjda än, ibland börjar dom slåss i perioder men inte lika länge och intensivt. Får hoppas det lugnar ner sig under natten.

                  Förresten, tycker ni jag ska ha salt i vattnet eller något liknande? Med tanke på att bådas munnar och lilla hanens ena sida ser lite skadade ut. Vill ju inte få några infektionen eller liknande i såren och har för mig att salt skulle skynda på läkandet.

                  Här kommer filmen!
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  Det outhärdliga ljudet i bakgrunden är min dator som dånar på som en jetmotor. Har ett spel igång och fläktarna blir helt galna så fort det blir en aning varmt.
                  Senast redigerad av St.Anger; 25 november 2008, 02:47.

                  Kommentar

                  • St.Anger
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 76

                    #39
                    25 november:

                    Idag när jag tände akvariumet så hade största hanen flyttat tillbaka till sitt gamla revir. Vet inte varför han flytta, hans gamla revir var ju ändå inte optimalt med hög cirkulation och få honor och grottor. Kanske är så att dom helt enkelt föredrar ett väl ingånget revir framför ett som må vara bättre men som dom inte är vana vid. Båda parter ser rätt nöjda ut med den nya uppdelningen och jag tycker det ser ut som om gruppen ”kommit närmare varandra”. Dom beter sig mer som en koloni. Hanarna bråka fortfarande lite, ibland bara fen flexande ibland kortare munfighter men båda ser ut att trivas. Största hanen rör sig mycket mera fritt och har tagit in stora delar av stenröset till sitt revir. Största honan håller till på hans sida.

                    26 november:

                    Inte mycket har förändrats från igår. Största hanen har dock börja gräva ut sand från stenröset. Detta är första gången jag ser han gräva sen han kom till akvariumet och ett tecken på att han äntligen trivs. Största honan fortsätter hålla sig i hans revir och dom börjar se ut som ett par. Hon hjälper också till att gräva.

                    Hade tänkte utöka deras diet en aning. Pelletsarna dom får nu ska varvas med något fryst plus hemmagjord räkmix. Jag hoppas lite ny och näringsrik mat ger dom en boost så dom börjar leka.


                    Har ni några tips på hur jag kan göra för att öka chanserna för att dom leker?

                    Kommentar

                    • Robin Floridan
                      Användare
                      • december 2007
                      • 91

                      #40
                      Mina snäcklekare började yngla rätt fort efter jag började med frysfoder (i mitt fall artemia)

                      Kör på som du gör så lär det gå fort!
                      Jag är solipsist!

                      Kommentar

                      • St.Anger
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 76

                        #41
                        Det får bli att köpa lite fryst artemia då. Jag har även lite artemia ägg liggandes men jag antar att nykläckt är en alldeles för små för att det ska va värt?

                        Inte mycket har förändrats i akvariumet. Största hanen fortsätter gräva tillsammans med honan. Av någon anledning så står nästan alla fiskar vid stenröset och små hettsar varandra, främst hanarna gör det och står och flexar fenor och gör små utfall. Dom slåss inte lika mycket nu men dom har lite tilltuffsade munnar bägge två så dom verkar inte ha lugnat ner sig helt än.

                        Honorna ser nästan ut som dom försöker lugna hanarna och dom åker imellan och visar lite fenor dom med. Några direkta lektendenser ser jag dock inte. =/
                        Senast redigerad av St.Anger; 28 november 2008, 19:40.

                        Kommentar

                        • St.Anger
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 76

                          #42
                          Här kommer en uppdatering!

                          1 december:

                          Inga stora förändringar sen sist, dom fortsätter att gräva i sina revir men några tecken på lek finns inte. Jag hoppas att räkmixen jag planerar göra ska trigga största hanen och honan (som tydligt är ett par) att leka. Tror det finns chans att jag kan lyckas att få dom att leka men ännu har dom inte tagit steget fullt ut. Vet inte vad det är som fattas, kanske är det för strömt (men jag tror inte det) eller att grottan under en sten dom grävt ut helt enkelt inte är tillräckligt skyddad. Kanske kan jag trigga deras lekbeteende med en positiv förändring, jag hoppas ny mat gör susen.

                          Mätte nitrit nyss och den ligger lågt. Ska göra ett delvattenbyte nu.
                          Tog bort en sten i främre delen av stenröset och en skifferplatta som nästan var nergrävd. Tanken med det är att göra lite mer sandutrymme jag kan lägga snäckorna på i framtiden eftersom det är ganska trångt just nu.

                          2 december:

                          När jag kom hem idag kunde jag inte hitta honan med den konstiga hakan. Kollade överallt i akvariumet men kunde inte hitta henne. Kollade då bakom akvariet och hittade henne där död och torkad. Eftersom jag ännu inte fått tag på ett nytt täckglas på baksidan och min tillfälliga lösningen lämnar en liten springa så måste hon ha lyckats hoppa genom den. Kanske skedde det igår under vattenbytet och hon vart stressad eller kanske någon av de andra fiskarna jagat henne. Tråkigt var det i alla fall.

                          Så här ser reviren ut nu och de har varit ungefär så sen ca. 24 november efter fighten.

                          Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


                          Jag har blivit osäker om den jag trodde var minsta honan verkligen är en hona eller om det är en liten hane. De 2 hanarna och största honan ibland kör med henne och jagar henne kort om hon kommer för nära vilket fått mig att misstänka att det kanske är en hane. Nu är hon/han utan revir och står rätt högt över stenröset nästan helt stilla. Jag tycker det ser ut som hon andas rätt snabbt, om hon gör det så kan det kanske vara ett tecken på att hon är stressad av hanarna som inte låter henne komma ner. Tråkigt att det hela tiden ska vara någon individ som är utstött.

                          Reviren eller harmonin har inte påverkats något av att jag tog bort stenen och skifferplattan igår.

                          Inga förändringar har skett med paret på vänster sida (största hanen + största honan). Dom fortsätter gräva ut sin håla men ser inga direkta lektendenser. Dom håller sig ofta nära varandra och verkar trivas med varandra.

                          Minsta hanen simmar mest själv i sitt revir och gräver. Likadant med färgade honan som oftast håller sig långt till höger i reviret men ibland simmar till vänstra sidan och skrevan i bakgrunden som hon höll till vid i början. Dom båda ser ut att komma bra överrens men dom uppträder inte lika mycket som ett par som de andra.


                          Har tyvärr inte hunnit fixa varken räkmix eller fryst artemia än men hoppas jag kan komma iväg någon gång denna vecka, helst imorgon. Lite svårt när det är så långt till närmsta akvarieaffär och jag har ingen bil.

                          Finns det någon annat ni kommer på som jag skulle kunna göra för att ge dom lite hjälp på vägen med lekandet?

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #43
                            Har inget tips annat än tålamod (och kanske snäckor)!

                            Dramat fortskrider - vi hänger med!
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • St.Anger
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 76

                              #44
                              Hej igen!

                              Varit väldigt tunnt med uppdateringar i den här tråden på sistone. Anledningen är att inte mycket har hänt alls i akvariumet. Jag har försökt allt jag kommit på för att försöka få dom att leka men utan resultat. Har varierat maten, höjt och sänkt temperaturen, experimenterat med vattenbyten (mängd, hur ofta, temperatur) och bara väntat.

                              Det enda jag egentligen kommit fram till är att dom verkligen ogillar när cirkulationen är en aning för stark. Jag har experimenterat lite med hur mycket fart det är på vattnet och trots att jag bara höjer pyttelite så flyttar genast paret som har revir vid glasrutan som strålen från pumpen träffar. Dom överger sin enorma krater dom byggt och istället börjar dom gräva bakom stenröset precis vid bakgrunden. Trots att cirkulationen inte alls är särskilt stark, dom är ju bra simmare så dom har inga problem med att hålla sig kvar, men det verkar ändå vara tillräckligt för att byta revir.

                              Jag är övertygad om att det itne är omöjligt att dom leker utan snäckskal men jag vet itne vad det är som saknas i mitt akvarium. Vattenvärdena är bra, det finns gott om grottor och gömställen och dom har bildat par. Det enda jag kan komma på är att det inte finns så jättemånga trånga grottor med bara en ingång, som liknar snäckskal. De flesta grottorna i stenröset är relativt stora utan det är väl egentligen bara skifferstenen och grottan jag gjorde i bakgrunden som påminner om snäckskal.

                              Tror det är dags att ge upp och lägga i snäckorna.

                              Kommentar

                              • joe
                                Användare
                                • juni 2006
                                • 1451

                                #45
                                Ursprungligen postat av St.Anger
                                Hej igen!

                                Varit väldigt tunnt med uppdateringar i den här tråden på sistone. Anledningen är att inte mycket har hänt alls i akvariumet. Jag har försökt allt jag kommit på för att försöka få dom att leka men utan resultat. Har varierat maten, höjt och sänkt temperaturen, experimenterat med vattenbyten (mängd, hur ofta, temperatur) och bara väntat.

                                Det enda jag egentligen kommit fram till är att dom verkligen ogillar när cirkulationen är en aning för stark. Jag har experimenterat lite med hur mycket fart det är på vattnet och trots att jag bara höjer pyttelite så flyttar genast paret som har revir vid glasrutan som strålen från pumpen träffar. Dom överger sin enorma krater dom byggt och istället börjar dom gräva bakom stenröset precis vid bakgrunden. Trots att cirkulationen inte alls är särskilt stark, dom är ju bra simmare så dom har inga problem med att hålla sig kvar, men det verkar ändå vara tillräckligt för att byta revir.

                                Jag är övertygad om att det itne är omöjligt att dom leker utan snäckskal men jag vet itne vad det är som saknas i mitt akvarium. Vattenvärdena är bra, det finns gott om grottor och gömställen och dom har bildat par. Det enda jag kan komma på är att det inte finns så jättemånga trånga grottor med bara en ingång, som liknar snäckskal. De flesta grottorna i stenröset är relativt stora utan det är väl egentligen bara skifferstenen och grottan jag gjorde i bakgrunden som påminner om snäckskal.

                                Tror det är dags att ge upp och lägga i snäckorna.
                                Kanske det -det ser ju onekligen lite mörkt ut - och frågan är ju hur lång tid du har på dig att färdigställa ditt projektarbete. Att få vissa fiskar till lek kan ju annars ta väsentligt längre tid, men, men...och leker de omedelbums efter det att du har hivat i snäckor så har du ju ändå nån form av tes redan där! Om de inte leker ens med snäckor, då blir det klurigare att hitta en anledning

                                Du bestämmer, men om jag varit du (och tiden finns) skulle jag ge det lite mer tid och under denna inte mixtra med nått! Men som sagt, du bestämmer och lycka till hur du än väljer! Och God Jul
                                MVH - joe

                                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...