Projektarbete i grymnasiet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    #16
    Tja, ledsen att det varit tunnt med uppdateringar på sistone. Även om det är höstlov för tillfället så är jag knappast särskilt ledig. Sitter och kämpar med kemiboken eftersom läraren fiffigt nog planerat att ha ett prov direkt efter lovet. Dessutom har jag gått en intensiv kurs för körkortsteorin de senaste dagarna så har knappt hunnit göra nånting med akvariet.

    Jag har iaf limmat fast bakgrunden och den har stått och torkat några dygn nu, borde vara ok att ha i vatten snart. Har även vart ute och letat sten och det visa sig vara svårare än jag trott att hitta stenar som matchar bakgrunden. Det finns ju inga mörka stenar!

    Utblåset blev jag ganska nöjd med, borrade ett hål som jag körde in en slang i och snyggade till kanterna med silikon (svart). Jag har fått nya problem dock. Upptäckte nyss att plasten på sladden till pumpen hade blivit avskalad så jag blir tvungen att byta sladd. Samtidigt har jag problem med den andra pumpen jag hitta på vinden, skramlar och låter som fan om den. Pumpar är inte min grej verkar det som.

    Jag återkommer imorgon med lite bilder!

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #17
      Ursprungligen postat av St.Anger
      Tja, ledsen att det varit tunnt med uppdateringar på sistone. Även om det är höstlov för tillfället så är jag knappast särskilt ledig. Sitter och kämpar med kemiboken eftersom läraren fiffigt nog planerat att ha ett prov direkt efter lovet. Dessutom har jag gått en intensiv kurs för körkortsteorin de senaste dagarna så har knappt hunnit göra nånting med akvariet.

      Jag har iaf limmat fast bakgrunden och den har stått och torkat några dygn nu, borde vara ok att ha i vatten snart. Har även vart ute och letat sten och det visa sig vara svårare än jag trott att hitta stenar som matchar bakgrunden. Det finns ju inga mörka stenar!

      Utblåset blev jag ganska nöjd med, borrade ett hål som jag körde in en slang i och snyggade till kanterna med silikon (svart). Jag har fått nya problem dock. Upptäckte nyss att plasten på sladden till pumpen hade blivit avskalad så jag blir tvungen att byta sladd. Samtidigt har jag problem med den andra pumpen jag hitta på vinden, skramlar och låter som fan om den. Pumpar är inte min grej verkar det som.

      Jag återkommer imorgon med lite bilder!
      Schysst att lägga kemiprov direkt efter lovet - nå då är det bara att bita i äpplet och plugga på!

      Vseende pumpar så köp en ny, ett powerhead som ska pumpa det du behöver 4-max 600 liter/tim kostar inte så mycket (typ 150 spänn), så slipper du byta sladd och /eller höra skramlet och kan tryggt bevittna dramatiken i karet istället! Ser fram emot bilder!

      Och du - lycka till med kemin OCH körkortet!!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • St.Anger
        Användare
        • oktober 2004
        • 76

        #18
        Här kommer bilderna!

        Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

        Innan vatten och grus. På botten har jag lagt massa kalksten som jag krossat i små bitar, tanken är att det dels ska hjälpa till att hålla pH stabilt, hindra fiskarna från att gräva hela vägen ner så man slipper se glaset samt ge skydd för eventuella yngel.

        Nästa bild där sanden och vattnet kommit i.
        Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


        Jag fick 490l/h pumpen att fungera perfekt och nästan ljudlöst igen med hjälp av en klick en silikon! Jag limmade ihop 2 plastbitar på själva turbinen som jag misstänkte hade lossnat och det löste problemet.

        Det verkar även som pumpen är ganska lagom för akvariumet. Blir bra cirkulation över allt men inte för strömt, samtidigt ser filtreringen ut att fungera utmärkt.

        Dock ser jag nu när bakgrunden är i vatten att jag har målat för tjockt lager med lack eftersom det blivit en mjölkaktig hinna på vissa ställen. Jag som tyckte jag var så galet noga med lacken. Aja som tur är syns det inte särskilt tydligt och med lite alger på det hela kommer det inte märkas alls. Över lag så är jag väldigt nöjd med bakgrunden, kan rekomendera alla att testa göra en. Det är väldigt roligt, billigt och resultat kan bli rätt snyggt.

        Vad tror ni om själv inredningen? Tror ni multisarna kommer fungera i den utan några snäckor? Jag försökte göra många gömställen och små trånga grottor (vilket var lättare sagt än gjort) men vet inte om det räcker. Eller om jag istället kanske borde ha satsat på mer öppna ytor.

        Snart är det dags för fiskar!

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #19
          Ursprungligen postat av St.Anger
          Här kommer bilderna!

          Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.

          Innan vatten och grus. På botten har jag lagt massa kalksten som jag krossat i små bitar, tanken är att det dels ska hjälpa till att hålla pH stabilt, hindra fiskarna från att gräva hela vägen ner så man slipper se glaset samt ge skydd för eventuella yngel.

          Nästa bild där sanden och vattnet kommit i.
          Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


          Jag fick 490l/h pumpen att fungera perfekt och nästan ljudlöst igen med hjälp av en klick en silikon! Jag limmade ihop 2 plastbitar på själva turbinen som jag misstänkte hade lossnat och det löste problemet.

          Det verkar även som pumpen är ganska lagom för akvariumet. Blir bra cirkulation över allt men inte för strömt, samtidigt ser filtreringen ut att fungera utmärkt.

          Dock ser jag nu när bakgrunden är i vatten att jag har målat för tjockt lager med lack eftersom det blivit en mjölkaktig hinna på vissa ställen. Jag som tyckte jag var så galet noga med lacken. Aja som tur är syns det inte särskilt tydligt och med lite alger på det hela kommer det inte märkas alls. Över lag så är jag väldigt nöjd med bakgrunden, kan rekomendera alla att testa göra en. Det är väldigt roligt, billigt och resultat kan bli rätt snyggt.

          Vad tror ni om själv inredningen? Tror ni multisarna kommer fungera i den utan några snäckor? Jag försökte göra många gömställen och små trånga grottor (vilket var lättare sagt än gjort) men vet inte om det räcker. Eller om jag istället kanske borde ha satsat på mer öppna ytor.

          Snart är det dags för fiskar!
          Hej igen - har varit bortrest och ser bilderna och inlägget först idag. Men det verkar ju bra - det blev snyggt. Men jag funderar lite över det där med kalksten underst...men det kanske fungerar, de lär ju inte gräva till bottenglaset iallafall.

          Men snäckor måste du ha tycker jag. Det är väl det som är lite av tjusningen med just den cikliden. Men kanske avser du att använda detta i ditt "test", först utan och sedan med snäckor?

          Under alla omständigheter så är karet snyggt och det var ju också bra att du fick pumpen att fungera - en ny är ju inte så dyr, men en gammal som man redan äger och går att få igång är definitivt billigare!

          Kör hårt!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • St.Anger
            Användare
            • oktober 2004
            • 76

            #20
            Tack så mycket.

            Det där med kalksten i botten hörde jag någon nämna att det skulle vara bra på zoopet så jag tänkte att jag skulle ge det ett försök. Kan egentligen inte se några nackdelar med det, lär ju hålla pH en aning stabilare plus att om dom skulle gräva så pass mycket att dom kommer ner så slipper man ju se det fula glaset och ger lite extra ställen för yngel att gömma sig. Jag vet iofs inte om multisar äter yngel av sin egen art.

            Angående snäckorna så är ju en del av frågeställningen om det går att få lek på multisar i mitt kar utan några snäckor. Efter ett antal veckor ska jag lägga i ett gäng snäckor och se hur deras beteende förrändras. Kommer dom hålla kvar sina gamla revir? Vilka individer kommer vara först att ta över snäckorna? Om jag fått lek på ett par, kommer dom att stanna kvar vid sin gamla lekplats eller kommer dom föredra snäckorna? Kommer harmonin i gruppen förändras?

            Är ungefär dom tankebanorna jag går i.

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #21
              Det ser ut att bli ett spännande projekt! Lycka till!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #22
                Låter spännande! Önskar att jag gick en linje som man fick göra ngt sådant kul projektarbete... Lycka till !
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #23
                  Ursprungligen postat av St.Anger
                  Tack så mycket.

                  Det där med kalksten i botten hörde jag någon nämna att det skulle vara bra på zoopet så jag tänkte att jag skulle ge det ett försök. Kan egentligen inte se några nackdelar med det, lär ju hålla pH en aning stabilare plus att om dom skulle gräva så pass mycket att dom kommer ner så slipper man ju se det fula glaset och ger lite extra ställen för yngel att gömma sig. Jag vet iofs inte om multisar äter yngel av sin egen art.

                  Angående snäckorna så är ju en del av frågeställningen om det går att få lek på multisar i mitt kar utan några snäckor. Efter ett antal veckor ska jag lägga i ett gäng snäckor och se hur deras beteende förrändras. Kommer dom hålla kvar sina gamla revir? Vilka individer kommer vara först att ta över snäckorna? Om jag fått lek på ett par, kommer dom att stanna kvar vid sin gamla lekplats eller kommer dom föredra snäckorna? Kommer harmonin i gruppen förändras?

                  Är ungefär dom tankebanorna jag går i.
                  Sorry att jag inte läst på om din "teoribildning" - låter ju hur spännande som helst! Och by the way - jag tror inte de tar sina egna yngel! Jag tror mig ha förstått det av de trådar jag läst om dessa fiskar! Följer ditt arbete med spänning!

                  Och Kurtan - vilken linje går du då? Måste ju gå att hitta på nått akvarierelaterad projekt? Eller?
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • St.Anger
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 76

                    #24
                    Har tagit mig igenom megatråden om multisar på zoopet nu och jag får hålla med dig, dom verkar aldrig ge sig på yngel av sin egen art. Aja kalkkrossen har ju andra fördelar än gömställen iaf.

                    Hur är reglerna för erat projektarbete Kurtan? Vi fick välja i princip att arbeta om vad som helst så länge det kunde kopplas till någon kurs vi har läst eller kommer att läsa + att frågeställningen är tillräckligt bra.

                    Längtar efter att få hem fiskarna nu! Jag ska förbi akvarielagret imorgon och köpa ett lysrör och lite vatten tester och ska passa på att kolla in om dom har några multisar inne och vad dom kostar. Jag skulle vilja ha full koll på vattenvärdena innan jag köper hem några fiskar så antagligen kommer jag vänta någon dag innan jag slår till.
                    Senast redigerad av St.Anger; 04 november 2008, 18:24.

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #25
                      Ursprungligen postat av St.Anger
                      Har tagit mig igenom megatråden om multisar på zoopet nu och jag får hålla med dig, dom verkar aldrig ge sig på yngel av sin egen art. Aja kalkkrossen har ju andra fördelar än gömställen iaf.

                      Hur är reglerna för erat projektarbete Kurtan? Vi fick välja i princip att arbeta om vad som helst så länge det kunde kopplas till någon kurs vi har läst eller kommer att läsa + att frågeställningen är tillräckligt bra.

                      Längtar till att få hem fiskarna nu! Jag ska förbi akvarielagret imorgon och köpa ett lysrör och lite vatten tester och ska passa på att kolla in om dom har några multisar inne och vad dom kostar. Jag skulle vilja ha full koll på vattenvärdena innan jag köper hem några fiskar så antagligen kommer jag vänta någon dag innan jag slår till.
                      Akvarielagret! - jaså du är Stockholmsbaserad. Kollade i tråden och din profil, men lyckades inte hitta nån geografisk placering. Men att ha Akvarielagret (och Christer!?) på nära håll är ju toppen. Multisar finns säkert inne! Kolla in fiskar och njut av planeringsfasen (den är nästan bäst) i väntan på "the real thing"! - men vänta en stund till. Låt akvariet gå nån/några veckor och mät då och då - sedan kan du sannolikt släppa i de små liven. Det tar ju en stund för ett alldeles nystartat akvarium att "plana ut"!

                      Ska gå ner i källaren när killarna (barnen) är nattade och fortsätta mitt lilla projekt härhemma - det som började i tråden "Omsiliconering - snygga kanter".

                      Håll oss uppdaterade!
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • St.Anger
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 76

                        #26
                        Jajamensan det har sina fördelar att bo här. Tyvärr är det väl inte så jättelätt att ta sig dit, bor en bit utanför stan så det tar drygt en timme om jag åker kommunalt. Inte så farligt egentligen men fan va mycket skönare det skulle va om jag hade körkort.

                        Håller helt med dig om att planerings fasen är riktigt härlig. Sjukt kul att mecka med inredningen och tänka på fiskarna. Ska göra som du säger och låta akvariumet vara igång ett tag till, är ju ingen brådska egentligen. Hellre att alla vattenvärden är perfekta och vänta lite extra länge än att riskera multisarnas hälsa.

                        Jag var nyss ute i förrådet och letade efter lite fler skifferplattor när jag gjorde världens fynd! En låda full med vinbergsnäckor! Precis vad jag behövde, nu slipper jag springa och leta på ica.

                        edit* Såg att det är storauktion i haninge den 9'e! Har jag tur så kanske jag kan få tag på några multisar där. Vore väldigt bra eftersom jag hört att dom ska vara rätt dyra i stockholms området.
                        Senast redigerad av St.Anger; 04 november 2008, 18:29.

                        Kommentar

                        • KuRtaN
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 778

                          #27
                          Gick ut gymnasiet 2004 Läste till Elektriker och blev till slut snickare : ) Vilket jag iofs trivs väldigt bra med.
                          Mitt projektarbete bestod av att dra all el i ett större förråd och fota och dokumentera. =/

                          Ursprungligen postat av joe
                          Sorry att jag inte läst på om din "teoribildning" - låter ju hur spännande som helst! Och by the way - jag tror inte de tar sina egna yngel! Jag tror mig ha förstått det av de trådar jag läst om dessa fiskar! Följer ditt arbete med spänning!

                          Och Kurtan - vilken linje går du då? Måste ju gå att hitta på nått akvarierelaterad projekt? Eller?
                          Over and out // Mathias

                          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #28
                            Kunde ju ha kollat din profil innan jag förutsatte att du fortfarande gick på gymnasiet...
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • St.Anger
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 76

                              #29
                              Hej igen! Ledsen för ännu ett långt uppehåll på poster, har inte hunnit göra så mycket i akvariumet förutom att fixa lite med inredningen och mäta vattenvärden med mera.

                              Men nu har dagen äntligen kommit! Jag var förbi akvarielagret efter skolan och köpte 6 multisar (2+4)!!!

                              Dom simmar nu runt i akvariumet och ser väldigt pigga ut men en aning försiktiga fortfarande. Samtliga fiskar håller sig runt stenröset till höger och hittils har inte en enda ens varit över och kollat på den högra sidan. Det är dessutom där det är som mest strömt men det verkar dom inte ha något emot.

                              Avsaknaden av snäckskal verkar inte störa dom det minsta än så länge utan dom simmar runt bland stenarna och ser väldigt självsäkra ut. Dom ser rent av säkrare ut nu än vad dom gjorde i akvariet i affären där det fanns gott om skal, fast antagligen beror det på att det inte finns några läskiga troffar dom måste jaga bort.

                              Än så länge har det inte varit några revir fighter eller liknande, på sin höjd lite flexande av fenorna för varandra. Samtliga fiskar delar på stenröset och jag kan inte se några tecken på några revir. Den största hannen verkar dock gilla en spricka mellan två "stenar" i bakgrunden, precis ovanför stenröset, som han ofta återkommer till. Ser inte heller några tecken på dominanta individer eller liknande, men det är antagligen för tidigt.

                              Jävligt fina fiskar annars! Gillar verkligen deras diskreta färger med starkt lysande blåa ögon. Dom är helt klart underskattade när det kommer till snygghet. En av honorna (jag tror iaf det är en hona) har färgat ut något enormt.Väldigt skarpa svarta ränder med fenor med klart gula kantar och fulla av blåa prickar! Väldigt snygg tjej!

                              Jag återkommer med mer observationer snart när dom är mer vana i sin nya miljö!
                              Senast redigerad av St.Anger; 18 november 2008, 21:36.

                              Kommentar

                              • joe
                                Användare
                                • juni 2006
                                • 1451

                                #30
                                Tjena - vilken timing! Jag stod just och sköljde lite sand som ska i nya projektet härhemma och så tänkte jag, måste sätta mig vid datorn och kolla vad som hänt med St.Angers projekt...och så - där var du!!!

                                Kul att du - äntligen antar jag du tycker - fått i fiskar. Och du verkar hålla stenkoll på dem. Vi håller stenkoll på tråden och avvaktar resultat.Låt det inte dröja riktigt så länge till nästa "rapport" - jag är av den nyfikna sorten.

                                Höres!
                                MVH - joe

                                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...