tycker ni att malawicikliderna var snyggare förr

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    tycker ni att malawicikliderna var snyggare förr

    Nej, jag tycker inte det, innan räkmixen kom så såg dom ut som övergödda grisar och med dålig färg och man kunde se fiskar upp till 15 cm och nu pratar jag mbuna. Och varför såg dom ut som dom gjorde, jo dom var matade med ciklidfoder, det vill säga pellets med mycket protein i..
    Men sen när räkmixen kom och även astaxanthinet så började dom få rätt form och framförallt rätt färg, sedan får jag väl även erkänna att det finns pellets nu med lite färgfoder i.
    Men jag tror att vi i Sverige faktiskt är ett föregångsland, på att mata med rätt foder.
    Jag brukade åka med ciklidvännernas resa till Duisburg, och då brukade vi alltid besöka en storodlare som odlar mycket malawi och Tanganyika.
    Ja hans avelsdjur ser ut som fiskarna gjorde här i Sverige för 20 år sen.
    Det vill säga fiskarna var upp till 15cm och ingen färg.
    Men å andra sidan så fick han fram en massa yngel.
    Jag tittade på gruppen med taiwanred som han hade, jag har aldrig sett så stora och välgödda taiwanred, och jag räknade till 10 st som tuggade.
    Men några vackra fiskar det var det inte.Janne
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Nu är jag ingen kännare på Malawi, men med tanke på att det inte var så många varianter på maknaden på det glada 80talet så måste jag säga att jag ser finare fiskar i butikerna nu överlag.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Jag tittade på gruppen med taiwanred som han hade, jag har aldrig sett så stora och välgödda taiwanred, och jag räknade till 10 st som tuggade.
      Men några vackra fiskar det var det inte.Janne
      Men om du tagit hand om dem och gett dom din räkmix samt belyst dom med groluxrör, då hade de väl blivit röda o fina?

      De auratus jag hade på 70 talet, de var snygga! Har inte sett lika fina idag.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      Arbetssätt...