Hona som tuggar länge!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Hona som tuggar länge!

    Hej allihopa

    Jag har en liten Goldenhona som har lekt för första gången. Hon går i ett spottkar just nu, och har gjort det i 3 veckor. Jag tömmer aldrig honor eftersom jag tycker att det är fel. Honan har dock tuggat i mer än 4 veckor nu, och jag börjar bli orolig för både henne och de små. Hon ser iof inte jättemager ut, men hon borde väl släppa dem snart. De första 2 veckorna var det lite kallt i de karet hon gick i (typ 22 grader), det kan mycket väl ha försenat kläckning och tillväxt med några dygn. Men nu måste hon väl ändå snart spotta? Bör jag tömma henne i alla fall och slänga över henne i et annat tomt kar så hon kan äta upp sig igen? Eller bör jag vänta lite till? Det bär mig lite emot att tömma henne. Hur hade ni gjort?

    /Jocke
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Ursprungligen postat av Banderad
    Hej allihopa

    Jag har en liten Goldenhona som har lekt för första gången. Hon går i ett spottkar just nu, och har gjort det i 3 veckor. Jag tömmer aldrig honor eftersom jag tycker att det är fel. Honan har dock tuggat i mer än 4 veckor nu, och jag börjar bli orolig för både henne och de små. Hon ser iof inte jättemager ut, men hon borde väl släppa dem snart. De första 2 veckorna var det lite kallt i de karet hon gick i (typ 22 grader), det kan mycket väl ha försenat kläckning och tillväxt med några dygn. Men nu måste hon väl ändå snart spotta? Bör jag tömma henne i alla fall och slänga över henne i et annat tomt kar så hon kan äta upp sig igen? Eller bör jag vänta lite till? Det bär mig lite emot att tömma henne. Hur hade ni gjort?

    /Jocke
    Vet inte riktigt - men det verkar ju inte vara nån fara för honan (inte mager!), frågan är hur det ser ut för ynglen? Kan du se att hon fortfarande "ruvar" - hon kan ju ha svalt?

    Hrmm..jag hade nog tömt henne, det är rätt enkelt och smärtfritt (har gjort det med några victoriazebror som jag tyckte gick för länge - de var maaagra), men jag förstår hur du känner!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Hej allihopa

      Jag har en liten Goldenhona som har lekt för första gången. Hon går i ett spottkar just nu, och har gjort det i 3 veckor. Jag tömmer aldrig honor eftersom jag tycker att det är fel. Honan har dock tuggat i mer än 4 veckor nu, och jag börjar bli orolig för både henne och de små. Hon ser iof inte jättemager ut, men hon borde väl släppa dem snart. De första 2 veckorna var det lite kallt i de karet hon gick i (typ 22 grader), det kan mycket väl ha försenat kläckning och tillväxt med några dygn. Men nu måste hon väl ändå snart spotta? Bör jag tömma henne i alla fall och slänga över henne i et annat tomt kar så hon kan äta upp sig igen? Eller bör jag vänta lite till? Det bär mig lite emot att tömma henne. Hur hade ni gjort?

      /Jocke
      Har du matat henne? Det brukar kunna trigga en hona som har gått över tiden och släppa ut ynglena.

      /Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Johan F
        Har du matat henne? Det brukar kunna trigga en hona som har gått över tiden och släppa ut ynglena.

        /Johan
        Hej

        Det var min första idé med. Matade henne med lite levande nykläckt artemia igår, hon var inte säkert sugen.

        Nä Joe, hon ruvar fortfarande. Det är jag säker på. Får väl prova och tömma även om det tar emot. Är ju den stackars honans första kull med. Tack för tipsen.

        /Jocke

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Hej

          Det var min första idé med. Matade henne med lite levande nykläckt artemia igår, hon var inte säkert sugen.

          Nä Joe, hon ruvar fortfarande. Det är jag säker på. Får väl prova och tömma även om det tar emot. Är ju den stackars honans första kull med. Tack för tipsen.

          /Jocke
          Om hon nu mår bra så skulle jag vänta ett par dagar till och fortsätta med att mata henne någon gång per dag. Golden har jag hört kan gå över "normala" tiden (3 veckor).

          Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Hur har det gått? Väntar du än eller har du varit "brutal"?
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...