neolamprologus furcifer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    Användare
    • februari 2008
    • 124

    neolamprologus furcifer

    Är det någon som har någon erfarenhet av den? Jag har ett akvarium på 1080 liter som det går ett gäng Julidochromis, två Daffodiler med yngel, några Callochromis Pleurospilus och ett gäng med Hästnosar. Skulle det fungera? Gärna lite info om beteende och så vidare om det är någon som har lite erfarenhet om den. Jag har läst artikelbeskrivningen på Zoopet, med vill gärna att ni delar med er det ni kan...
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Dom är mycket intressanta fiskar
    fula men coola
    ha mycket grottor så står dom i taket upponer
    och har du inga grottor så står dom upponer från flytväxterna
    dom är en av mina tio favoriter
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • jeppehb
      Användare
      • februari 2008
      • 124

      #3
      Ja riktigt fulsnygga är dom, och hannen jag tittat på har en tokigt stor knöl på huvudet... Men finns det någon risk att mina mindre ciklider blir till skrovmål? De är ju rätt "stora i käften"?

      Edit: De är vildfångade och fullvuxna...
      Senast redigerad av jeppehb; 03 oktober 2008, 23:40.

      Kommentar

      • jeppehb
        Användare
        • februari 2008
        • 124

        #4
        Dessa blev det. Och det stämmer detta med simblåsan som det står i beskrivningen på Zoopet, hanen simmar nog sämre än Hästnosarna. Hoppas det går över snart...



        Bilderna gör sig inte till rätta, de är mörkare.

        Kommentar

        • jeppehb
          Användare
          • februari 2008
          • 124

          #5
          Nu har jag fått yngel på mina N. Furcifer... En tidig julklapp till mej. Vad jag kan se så är det ett litet gäng på 20-30 tal, kanske fler. Men de är så små, nykläckt artemia är för stort än så länge. Jag matar med räkmix varje dag, får de i sig något av det tro? Sen försöker jag mata med något som heter Babyfish Food Exel från Aquatic Nature som jag blötlägger lite och doserar med en doseringsspruta i grottan där de är. Räcker det eller någon med några andra ideer?

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            har haft furcifer och dom var speciella med sitt utseende och simsätt, mina var stora vf på 15 cm med en snygg mörklila ton, var har du köpt dina?
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • jeppehb
              Användare
              • februari 2008
              • 124

              #7
              På Aquarium Malawi i Örebro. Detta är också VF, hanen är ca. 14-15 cm och honan ca 12 cm. Honan skyddar ynglen som bara den, speciellt mot Hästnosarna av någon anledning. Så fort de kommer för nära så kan hon jaga i väg dem till andra änden av akvariet och sen är hon snabbt tillbaka till ynglen.
              Senast redigerad av jeppehb; 24 november 2008, 23:06.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                ok, mina fick efter ett antal månader ett mera naturligt simsätt och slutade att gunga/vagga, tyvärr började mitt par bråka efter en tids sammanhållning som slutade med att honan dog-utan att jag fick lek
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • jeppehb
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 124

                  #9
                  Tråkigt. Här är det hanen som "vaggar". Han ligger för det mesta still på botten och vaggar sen iväg och kollar läget lite, för att sen dimpa ner på botten så gruset yr. Ser väldigt lustigt ut. Han ser allmänt ointresserad ut för det mesta förutom när det vankas mat. Men han är ju inte helt borta iaf när han nu lyckades befruka äggen. Honan simmar som vanligt, det har hon gjort hela tiden.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    hehe, blir sugen på dom igen, kom ihåg att min hanne hade ganska stora tänder så dom är säkert till viss del rovisar en annan snygg detalj var deras enorma blå ögon
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • jeppehb
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 124

                      #11
                      Ja rovisar till viss del kanske. När jag fick dom så jagades det och åts en del daffodilyngel jag har i karet (utan föräldrar som jag lämnade tillbaks för de tog över hela akvariet, otroligt men sant, trots allt nästan 1100 liter)... Men de ynglen är nu ca 2,5 cm och ett 30-tal kvar som lämnas helt i fred. Och tänderna, ser ut som vampyrtänder i miniatyr, två väl synliga i vardera över- och underkäke.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        mitt par gick med Plecodus Straeleni (fjällätare) http://www.tanganyika-cichlids.com/Voyage/202.jpg och Neolamprologus Modestus (snygga) http://www.tanganyika-cichlids.com/m...ameron_Bay.jpg samt några Lepidiolamprologus Elongatus (äkta rovis) och furcifer hannen var bossen! så det säger en del om artens kapacitet
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • jeppehb
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 124

                          #13
                          Boss ja... står det ett gäng C. Pleurospilus och tuggar sand efter botten så simmar han bara rätt igenom som de var luft(vatten).

                          Ynglen mår bra och börjar ta sig lite friheter ett par cm. utanför grottan, inte bra, massor med faror lurar utanför... men Furciferhonan har än så länge jättekoll på läget, jagar bort allt i närheten. Jag får hoppas det håller i sig... Jag vet inte hur länge honan vårdar ynglen, jag hittar inte mycket på nätet, så vi får se hur det går. Kul iaf...

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            en gissning är att hon vårdar dom länge dessutom har ja hört att de växer väldigt långsamt, risken att honan gör ett dåligt mamma-jobb tror ja inte är stor däremot kan hannen tröttna och vilja leka igen och då kan ynglen ligga pyrt till.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • jeppehb
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 124

                              #15
                              Menar du att hanen skulle äta upp dom eller att honan skulle stöta bort dom ifall det skulle bli ny lek? Jag har sett ett par ggr att han simmar genom grottan och av vad jag kan se gör han ingen notis av ynglen.
                              Och nu vat jag iaf att de får i sig artemian, min 15-åriga grabb idiotförklarade mig häromdagen när jag först står med en spruta med artemia i, som jag sen sprutar in i grottan och snabbt lyser in med en ficklampa för att se om de äter... "Men Farsan, du är en sån nörd" fick jag höra, jag tror inte han delar min entusiasm riktigt....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...