neolamprologus furcifer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    Användare
    • februari 2008
    • 124

    #31
    Hon gjorde det igen... Nu är det jag som lägger täckglas över filterkuberna!! Sen ska jag göra en ram på 6-8 cm som ska placeras runt akvariet. Inga fler fiskar på golv eller i filter...

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #32
      Ursprungligen postat av jeppehb
      Hon gjorde det igen... Nu är det jag som lägger täckglas över filterkuberna!! Sen ska jag göra en ram på 6-8 cm som ska placeras runt akvariet. Inga fler fiskar på golv eller i filter...
      lol! låter som att furcifer är som muränor, allt måste vara hermetiskt tillslutet
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • jeppehb
        Användare
        • februari 2008
        • 124

        #33
        Hon har blivit mer och mer aggressiv i sitt vårdande ju mer ynglen spridit ut sig. Hon får en jäkla fart när hon jagar bort inkräktare och flyr de mot ytan så följer hon efter och fortsätter över och plums ner bland kuberna. Tur att det inte har varit på sidorna eller framrutan...ÄN!! Så jag måste fixa detta snarast...

        Kommentar

        • jeppehb
          Användare
          • februari 2008
          • 124

          #34
          Nu har de förmodligen lekt igen... De senaste dagarna har jag sett en ökad aktivitet av hanen gentemot honan då han simmar mot henne så han får kontakt och liksom visar sitt intresse. Annars läggar han inte mycket till notis av vare sig honan eller ynglen (eller någon annan heller för den delen). Men nu håller sig honan mest bakom stenpartiet i mitten, där det är en glipa på kanske 2-3 cm mellan sten och bakgrund, där hon nu vaktar något vilket jag förmodar är ägg. Jag ser inga ägg men jag ser henne uppifrån att hon vaktar på något, bakgrunden buktar in precis där hon är så det är omöjligt att se vad det är men det kan inte vara något annat. Så nu simmar hon fram och tillbaka mellan yngel och det nya stället... Undrar hur detta kommer att gå.

          Kommentar

          • jeppehb
            Användare
            • februari 2008
            • 124

            #35
            Ursprungligen postat av specmats
            lol! låter som att furcifer är som muränor, allt måste vara hermetiskt tillslutet
            Ja, så farligt är det inte som det låter. Det är dock rätt "snälla" utfall hon gör, att hon inte fattar vart vattnet tar slut är en annan sak. Och det går inte att jämföra mot ett lekpar Neolamprologus pulcher som jag hade i början. De var helt galna och tog över hela karet. Nu kan övriga invånare simma skapligt lugnt iaf.
            Senast redigerad av jeppehb; 24 januari 2009, 00:50.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #36
              ja menade att muränor är extremt bra på att smita ut ur det mest tillslutna akvarium-allt måste i princip täppas till..nåväl lite offtopic det där.

              Att furcifer är mildare än pulcher förvånar iaf inte mej-den arten kan vara helt otroligt elak, tyvärr
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • jeppehb
                Användare
                • februari 2008
                • 124

                #37
                [QUOTE=specmats;

                Att furcifer är mildare än pulcher förvånar iaf inte mej-den arten kan vara helt otroligt elak, tyvärr[/QUOTE]

                Ja helt hopplösa, jag lämnade tillbaks dom men har fortfarande ynglen kvar, ca 20-30 st i storlek 3-4cm. Jag har ett akvarium som är 95x95x45 som står och samlar damm som snart får agera yngelkar. Men det är lite kul och se när Furciferynglen stöddar sig mot de större Daffodilerna...

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #38
                  Ursprungligen postat av jeppehb
                  Ja helt hopplösa, jag lämnade tillbaks dom men har fortfarande ynglen kvar, ca 20-30 st i storlek 3-4cm. Jag har ett akvarium som är 95x95x45 som står och samlar damm som snart får agera yngelkar. Men det är lite kul och se när Furciferynglen stöddar sig mot de större Daffodilerna...
                  -ja när det blir blandat kan vara god underhållning ett tag, har själv haft tanganyika i sk. blandkar typ Furcifer, Kendalli, Frontosa mfl ej Tropheus, och det är spännade och roligt men för mej har det aldrig varit nån "framtid" med en sån setup, tyvärr, det blir bara bra under en begränsad tid sen krävs det av mej åtgärder, vilket är tråkigt tycker jag, jag vill/försöker få till det så det kan gå men har misslyckats när det gäller många spännande substratlekare.
                  Lösningen är naturligtvis ett gigantiskt akvarium där det eventuelt kan fungera.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • jeppehb
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 124

                    #39
                    Nu på morgonen såg jag de första frisimmande ynglen i en ny kull. I samma grotta som tidigare. Det blev inget förra gången, förmodligen blev rommen uppäten av Daffodilynglen.

                    Kommentar

                    • jeppehb
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 124

                      #40
                      Nu har jag i alla fall säkrat upp lite. Nu ligger det en ram på 7cm runt akvariet. Det är gjort i två delar och det är gjort av plexiglas som är lackat i mattsvart, så den är lätt o smidig att ta bort om det skulle behövas. Sen ligger det också täckglas över filterkuberna(så inget mer gröpande efter fisk där längre)som är formskuren efter bakgrunden. En strålande eftereffekt blev att jag slipper få ljuset i ögonen från rampen när jag sitter i soffan. Länkar med en bild...

                      Kommentar

                      • jeppehb
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 124

                        #41
                        Ursprungligen postat av specmats
                        -ja när det blir blandat kan vara god underhållning ett tag, har själv haft tanganyika i sk. blandkar typ Furcifer, Kendalli, Frontosa mfl ej Tropheus, och det är spännade och roligt men för mej har det aldrig varit nån "framtid" med en sån setup, tyvärr, det blir bara bra under en begränsad tid sen krävs det av mej åtgärder.
                        Lösningen är naturligtvis ett gigantiskt akvarium där det eventuellt kan fungera.
                        Nej just nu sitter man bara och funderar på hur jag ska sätta upp ett kar till, vilket jag absolut inte planerat från början, men snart kommer till att det blir ett måste... Jag har ju nu med ett gäng Fyrciferyngel som är mellan 2,5-3.5 cm, som snällt men bestämt är bortmotade från sin trygga grotta för att det har kommit en kull till. De flesta håller de sig mer eller mindre i ett stim en bit utanför grottan, sen finns det några ensamvargar längs bakgrunden. Ingen generationsmix som Gracilis eller Pulcher här inte, så nu vet man det, även fast jag sett att de större Furciferynglen inte rör de pyttesmå nyfödda. Så vad gör jag, ska jag låta dom vara ett tag till eller ska jag ta upp dom? Det finns ingen risk att de blir uppätna av de övriga invånarna men vilket är bäst?
                        Senast redigerad av jeppehb; 07 februari 2009, 07:31.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #42
                          tror med tiden att dina yngel i den första generationen bli mer å mer jagade och så fortsätter det med nästa gen.osv..inte som brichardi där de flesta tas upp i en gemenskap, även om man nog måste sålla där oxå.Känner igen mej väl i din situation att fundera på att utöka med ytterligare akvarium Hehe det är nästan oundvikligt speciellt när man är spontan och kanske inte har planerat exakt från början så att säga.
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • jeppehb
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 124

                            #43
                            Ursprungligen postat av specmats
                            tror med tiden att dina yngel i den första generationen bli mer å mer jagade
                            Ja, det blir mer och mer för varje dag. Så snart måste akvariet som står på högkant i hallen fixas. Någon vidare planering har det ju inte varit precis, inte med tanke på att jag skaffade ett lekpar Daffodiler det första jag gjorde, vilket slutade i katastrof. Men sedan var planeringen att mitt Furciferpar skulle eliminera alla dessa Daffodilyngel, vilket de gjort till hälften i alla fall. Sen att de skulle leka som de gör var ju definitivt inte planerat. Fast man vill ju att fiskarna ska trivas och trivs dom så leker dom, vilket är ett bevis på att man gör lite rätt. Alternativet är ju att skaffa några ännu tuffare fiskar som äter upp de flesta ynglen, men det är jag för blödig för när det gäller Furciferynglen. Sen ligger väl jag i minoritet med att ha bara ett kar hemma...
                            Senast redigerad av jeppehb; 07 februari 2009, 16:29.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #44
                              har själv försökt att ha arter som så att säga sållar i yngelbestånden med sisådär resultat, blandannat Lepidiolamprologus Elongatus som efter en tid inte bara tog yngel utan gav sej på stora ciklider, mkt bråk och skador minns jag, I dag skulle jag kanske prova med nån mindre aggressiv art
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                #45
                                ja glömde telmotochromis (de små) som för mej har varit en optimal yngelätare/jägare, dessutom coola och intressanta i sitt beteeende (märkligt att man förbiser det man har)
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...