Tropheus sp. Red Moliro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • februari 2006
    • 73

    Tropheus sp. Red Moliro

    Googlade lite o sprang på ovan nämnda fisk..jag har inte tidigare riktigt känns samma entusiasm som många andra när jag sett tropheusar men denna var sjuuuukt fin.både jag och sambon kände direkt att denna måste vi hitta..finns det någon som vet var den kan köpas?eller om det finns någon som själv har dessa och skulle vilja sälja/skänka dessa gudagåvor till fisk??

    hade vart sjukt kul o få tag på den på något sett!!!!
  • endymion

    #2
    Brukar finnas hos de affärer som är specialicerade på troffar, typ Nols ciklidhobby och Kent i Tyringe.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Thomas du har pm

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Moliro av bra kvalitet är bland de snyggaste troffarna,tycker jag. Men det är inte ofta men ser såna dessvärre.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Moliro av bra kvalitet är bland de snyggaste troffarna,tycker jag. Men det är inte ofta men ser såna dessvärre.
          Dom flesta molirona blir snygga när dom trivs och ljuset är rätt, ett bra foder som tar fram lite extra rött hjälper med.

          Jag såg en grupp som såg gråsvart ut som en polare tog över, dom blev knallröda hemma hos honom med annat ljus osv.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Gustaf
            Användare
            • januari 2008
            • 54

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Dom flesta molirona blir snygga när dom trivs och ljuset är rätt, ett bra foder som tar fram lite extra rött hjälper med.

            Jag såg en grupp som såg gråsvart ut som en polare tog över, dom blev knallröda hemma hos honom med annat ljus osv.

            Vad skulle du säga är "rätt" ljus för dessa?
            Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Gustaf
              Vad skulle du säga är "rätt" ljus för dessa?
              Rätt ljus vore nog solen men den har vi svårt o få in =)

              Absolut inte ljus bakom fisken, jag tycker det e viktigt med ljus framifrån på den, gäller iof många fiskar fast speciellt mörka fiskar.

              Fisken har ju mycket röd ton i sig så då kanske ett grolux skulle passa tillsammans med något som hjälper det lila i den, marin glo på halv styrka och sedan ett power glo längst fram.

              Framifrån sett blire då
              powerglo
              grolux
              maringlo (halva watt antalet mot som andra ungefär... nått sånt skulle)

              Där skulle jag börja, det beror ju lite på hur djupt karet e med.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Dom flesta molirona blir snygga när dom trivs och ljuset är rätt, ett bra foder som tar fram lite extra rött hjälper med.
                Det där kan jag bara delvis hålla med om! Frågan är nog hur mkt rött fiskan har i sig från början.På den punkten kan varken foder el ljus göra underverk. På en stressad Moliro av högsta (färg-)kvalitet bör HELA fisken vara knallblodröd medans på en sämre så får den ett grågrönt fält upp på hjässan & ryggen (i sk skräckfärg alltså). Tror också att det är omöjligt att "fuska" med tex Astaxanthin på Moliro och andra sp Red som enbart ska vara svarta & röda. Visst, man kan stärka lystern på det röda men inte göra hela fisken rödare.

                Min uppfattning är också att just Moliro är något svårare att dra upp bra (dvs helröda i skräckfärg) yngel av,iaf jämfört med andra arter/varianter av Tropheus jag har dragit upp.Är de inte maximalt röda vid tex 5-6 cm blir de inte rödare som vuxna heller. Därmed behöver det inte betyda att de inte ser fina ut under trivsel,iom att det svarta kan täcka de områden på fisken som inte är rött.

                En annan faktor är troligen också att Moliro-varianten fångas på en mkt lång kuststräcka och att de därmed kan skilja sig rätt mkt i färg beroende på vart de fångas. ( Ett rykte jag tycker låter rimligt).
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • H.E.J.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 179

                  #9
                  Ursprungligen postat av Thomas_alden
                  Googlade lite o sprang på ovan nämnda fisk..jag har inte tidigare riktigt känns samma entusiasm som många andra när jag sett tropheusar men denna var sjuuuukt fin.både jag och sambon kände direkt att denna måste vi hitta..finns det någon som vet var den kan köpas?eller om det finns någon som själv har dessa och skulle vilja sälja/skänka dessa gudagåvor till fisk??

                  hade vart sjukt kul o få tag på den på något sett!!!!
                  Du kan söka på www.fiskformedlingen.se/ där finns en del.
                  4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                  Kommentar

                  • Oden70
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 869

                    #10
                    Dom har en grupp på 15VF i Örebro på Aquariummalawi. Vet inte hur firrarna ser ut men kanske någon sett dom och kan ge lite info om kvaliten på dom
                    Petrochromis is da shit8)8)

                    Kommentar

                    • Thomas_alden
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 73

                      #11
                      låter som att dom finns lite här o där iaf..låter ju hur brasom heslt..tack för svaren

                      Kommentar

                      Arbetssätt...