triglachromis otostigma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    Användare
    • februari 2008
    • 59

    triglachromis otostigma

    Jag har skaffat 6 st av denna högst intressanta fisk.

    Jag har även sett tråden med lyckad avel. Detta hoppas även jag på.

    Jag undrar om "rören" i sanden skall vara tilltäppta på en sida eller om det ska vara fritt rakt igenom.

    Hur har ni gjort som lyckats få yngel?

    Gärna fler råd och erfarenheter om denna art också.

    Mvh

    Daniel
    Hälsningar

    D
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    Tjenare Daniel och grattis till ett intressant inköp. Vart har du köpt fiskarna?

    När jag fick mina att leka så gjorde jag inget speciellt utan jag grävde ner alla rör helt och hållet i sanden och sedan fick dom själva utforska och gräva så mycket dom orkade....och det är en del kan jag lova, sedan så varierade jag lite med rören så att dom lutade åt lite olika håll. Jag hade både svarta PCV rör som jag förankrade mot botten med stenar samt tegelrör (den smalare varienten)

    Jag hade mina fiskar i ett 400 literskar och det var rätt så snabbt som det ena paret tog revir i halva karet. Sedan höll dom sig där resten av tiden så länge jag hade kvar dom. Jag missade själva leken men bevakade dom när dom tuggade och det tuffa var ju att dom bytte i stort sett varje dag och jag lät dom spotta i karet första gången, vilket innebar att nästan alla strök med efter bara någon dag. Vid andra leken så passade jag på att ta upp honan efter lite mer än en vecka och då spottades det direkt i håven. Dom är otroligt små och jag matade med skalad artemia blandat med lite annat foder som jag malde och dom växte rätt så bra på detta.

    Det verkade som om dom föredrog lite mindre fart på vattnet (vilket kanske kan bero på att dom gräver och håller till i sina grävda gångar och kanske inte är så kräsna med turbulent vatten, säkert någon som har någon teori om detta också..). Vattenbyten som normalt, jag varierade lite utan att egentligen märka om det triggade eller inte triggade till lek.

    Du får gärna PMa mig om du har några andra frågor eller så.
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • Broddan
      Användare
      • februari 2008
      • 59

      #3
      Hejsan!

      De är inköpta på Akvarieleasing i sumpan.

      Mina går i ett betydligt mindre kar (250L) och jag ägnade går kvällen att jaga multisar. Dock såg jag i morse att några så klart har klarat sig kvar. Ena hörnan samt kortsidan består av ett stenröse som helt klart måste decimeras för att frigöra mer bottenyta till grävmaskinerna.

      Jag har två stora tegelrör (30 cm långa) samt en hemmabyggd tegelgrotta som dock bara är ca 12 cm lång som de ej verkar vara så intresserade av. Jag har undvikit plast rör då det tar emot att stoppa ner i karet men inser att det nog är rätt praktiskt ändå. Jag ska försöka införskaffa några mindre tegelrör till eller kapa till pvc rör.

      Jag hade tänkt köpa fyra st men de hade sex inne och jag skulle få sista på köpet, en impulshandling senare stod jag där med sex i en påse.

      Dock känns det trångt då två mest blir injagade i en liten grotta. Hoppas det blir bättre då jag tömt kortsidan från sten samt lag i mer rör.

      Stenberget i hörnet får dock vara kvar då jag har ett fint Altolamprologus compressiceps par som jag vill få yngel på. Visst de jagar yngel men hoppas på en hyffsad uppskopning av otostigma-yngel ändå om dom nu leker vill säga.

      Men vilka snygga fiskar som glimrar med sina blå ränder och utdragna fenor. När de spänner upp sig ser de ut lite som drakar tycker jag. Deras beteende då de söker mat i sanden är intressant då de backar och stryker fenorna mot sanden och om de känner mat så skopar de helt sonika upp en mun sand och filtrerar ut maten.

      Gärna tips på hur man ser skillnad på könen.

      Jag är relativt ny inom akvarievärlden och Taganyika men det är första gången jag såg dessa fiskar då jag köpte dem. Hur vanliga är de ute i karen här i landet?

      Mvh
      Daniel
      Senast redigerad av Broddan; 01 oktober 2008, 10:48.
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Byttorp
        Användare
        • november 2003
        • 1585

        #4
        Jag hade mina ensamma i karet och jag har absolut ingen aning om hur man ser skillnad på dom om de ens går utan att vara väldigt tränad och kunna se genetalier osv.

        Dom är väl inte supervanliga men ej heller direkt ovanliga, nackdelen är ju att man behöver ha på sig sina "tanganyika" glasögon för att uppskatta färgerna. Om man inte gillar intressant beteende så är detta inte några fiskar som man skall ha.

        Om du vill behålla några yngel så tycker jag att du skall ta upp den fisk som tuggar när det gått 8-9 dagar sedan dom lekte, ifall du kommer så långt. Jag tycker inte du skall rata pvc rör rakt av men ser hellre till att du har flera ställen som dom kan gömma sig i. Att du har lite andra fiskar i karet kanske bara gör dom mindre skygga vilket jag minns att mina var.
        Lycka till och rapportera gärna när dom lekt....
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Gärna tips på hur man ser skillnad på könen.


          Mvh
          Daniel[/QUOTE]


          Kolla här:
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Ursprungligen postat av maltandis
            Gärna tips på hur man ser skillnad på könen.


            Mvh
            Daniel

            Kolla här:
            http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=2008[/QUOTE]

            hehe.. jag tack, tipsa gärna om det, vi är nog många som vill veta (enklast är ju att konstatera efter lek att man har två fiskar som håller sig i ena delen av karet och tuggar varannan dag, men sen vad som var hane/hona...ja det var omöjligt för mig att se...)
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Broddan
              Användare
              • februari 2008
              • 59

              #7
              Tack!

              Jag har också hittat den där tråden. Jäklar vilka bra bilder Angel tar. Känner mig dock för oerfaren för att hålla på att vända fiskar och vara säker på att jag ser rätt.

              Dock har de parat ut hos mig nu. En har mindre svart i början av ryggfenan än den andra, så tycks det även vara på bilderna av Angel (på honan)

              Han har tydligen kommit ut med en fotobok från tanganyika sjön som sägs ska vara något utöver det vanliga.

              Se länk

              Senast redigerad av Broddan; 30 oktober 2008, 14:52.
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              Arbetssätt...