Förslag på fisk till 1250l Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shreek
    Användare
    • december 2006
    • 367

    Förslag på fisk till 1250l Tanganyika

    har precis startat upp mitt 1250 det som går där i nu är 1+5 Simochromis Diagrama "isanga"
    3+7 Ctenochromis Horei
    men det känns ju ganska toooomt. så har ni någe bra förslag på fiskar som skulle passa in i en stenig biotop med tuffa fiskar??????????
    Provar på saltbalja för tillfället
  • shreek
    Användare
    • december 2006
    • 367

    #2
    e de helt omöjliga fiskar ja stoppat i ?Nästan 50 som läst tråden men ingen som har någe tips/ide??
    Provar på saltbalja för tillfället

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #3
      Vilken lycklig belägenhet! En halv ocean redo att fyllas med östafrikanska skönheter! Hade privilegiet varit mitt skulle jag antagligen stoppat i något av följande:
      1) Lepidiolamprologus attenuatus. Fantastisk fisk! Titta bara: http://www.fishhead.com/graphics/lep_attenuatus_mto.jpg , http://www.youtube.com/watch?v=lW5RA...eature=related . Leker precis som sina charmiga småsyskon L. boulengeri och L. pleuromaculatus gärna i neothauma, även om föräldrarna naturligtvis inte får plats i snäckskalen. En utmaning för såväl akvaristen som övriga fiskar i akvariet...
      2) Neolamprologus tetracanthus. En raritet värd att leta länge efter! Mikael i Vegastadens Ciklidgrupp höll en gång ett fantastiskt vackert par vars avkomma du fortfarande kan hitta i exempelvis Nol. Inga bilder du kan hitta på denna fisk går upp mot verkligheten men den här skjuter inte så jättelångt från målet: http://www.cichlidae.com/gallery/Neo...canthus-01.jpg
      3) En något mindre substratruvare som tyvärr så gott som alltid saknas i lagerlistorna trots att den verkligen förtjänar sin plats där är Neolamprologus nigriventris. I såväl kroppsform som beteende någorlunda lik N. leleupi, men minst hundra gånger snyggare! Vid två tillfällen har jag haft den stora lyckan att hitta denna rara art; båda gångerna har jag till min bedrövelse totalt misslyckas med mina grupper. Sällan har jag känt mig så revanschsugen som nu. Jag blir alldeles kollrig bara jag tänker på det! (BILD: http://www.tedsfishroom.com/wp/wp-co...ec2_07_001.jpg)
      Senast redigerad av odilou; 30 september 2008, 00:15.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        stoppa i ett stort gäng med leptosoma och ett gäng med furcifer eller ventralis
        Några marlierii skulle heller inte skada.

        AJaj såg nu att det var stenig biotop, då passar inte furcifer eller ventralis om det inte finns fria sandytor
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • pontus
          Användare
          • oktober 2003
          • 514

          #5
          Simochromis Diagrama är ju inte direkt någon duvunge. så det ska nog vara rätt stora tuffa firrara iaf, skulle nog inte ha några Featherfins lr liknande med dom.

          MVH /Pontus
          Passenger on Planet Earth:
          Pet.macro nsumbu
          Pet.moshi ikola
          Pet.Trewavasae
          Pet.Bulu-Point "Red"
          Pet.orthognathus tricolor mvuna
          Pet.Longola
          Tr.Ilangi
          Tr.Muzi
          Tr.Katonga
          Neo.Leleupi

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Wilhelm; får du yngel av Boopsen du har (kvar?) ?

            Boops el Ventralis kanske skulle funka med dyl. fiskar. Såg en snubbe på Toutube som fick det att funka med stora Prtochromisar.
            __________________
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • shreek
              Användare
              • december 2006
              • 367

              #7
              tack

              ja där kom ju lite råd till slut tyvär inget som ja tror kommer funka med dem små terrorister jag har får väll fylla upp hela baljan med stora buffliga pettrisar men aj va dyrt de kommer bli och nästan omöjligt o få tag i men de e klart e de nån som vet var man kan få tag på boops vore de ju intressant

              Tack tack för alla tips kom gärna med fler
              Provar på saltbalja för tillfället

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Lobochilotes labiatus

                Kommentar

                • shreek
                  Användare
                  • december 2006
                  • 367

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Lobochilotes labiatus

                  har faktiskt köpt 9 st Vf mellan 11-14 cm men väntar lite med att stoppa i dem då ja inte riktigt vet HUR agro dem är
                  Provar på saltbalja för tillfället

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 697

                    #10
                    frontosa?

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 697

                      #11
                      Hästnosar kan ju vara rätt griniga. T ex. Spathodus Marlieri.
                      Altolamprologus Compressiceps är ju en stryktålig fisk som kanske skulle passa.

                      Kommentar

                      • shreek
                        Användare
                        • december 2006
                        • 367

                        #12
                        Ursprungligen postat av HenrikV
                        frontosa?
                        hadde ju funkat ...men jag har stenrösen som avdelare i stället
                        hästnosar e ja rädd att dem blir lite för små om ev Labiatusen åker i. Och Altolamprologus Compressiceps e inte dem väldigt VÄLDIGT duktiga yngel tjyvar??? skulle ju vara kul om nått ev yngel skulle överleva där i, då ja omöjligt kan plocka upp fisk i karet för tömning.

                        Men stort tack för förslagen de e kul med lite tips från andra då jag är nybörjare på tanganyika.
                        Provar på saltbalja för tillfället

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Varför inte ett gäng Julidochromis regani som smyger runt bland stenblocken.

                          Sen en fisk som ja vill testa som kanske kan passa ,, Neolamprologus tretocephalus
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Varför inte en grupp med fisk som går högre upp i vattenskiktet?
                            Ex Cyprichromis microlipidotus ( finns ett antal att välja mellan)
                            el Cyprichromis leptosoma jumbo. Finns otroligt vakra jumbo varianter.

                            Mvh Anders
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av ozric
                              Wilhelm; får du yngel av Boopsen du har (kvar?) ?
                              har alla boopsen kvar, men inga yngel ännu. konstigt!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...