Tanganyika time! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Tanganyika time! :)

    Hej! Ni har säkert hört tusen frågor om det här redan men jag har ett mkt. angenämt problem framför mig..Jag ska befolka ett 240 liters jewel kar med tanganyika ciklider. Har tänkt med någon eller några av dessa sorter:

    Neolamprologus brichardi
    Lamprologus caudopunctatus
    Neolamprologus pulcher
    Paracyprichromis nigripinnis
    Telmatochromis brichardi
    Julidochromis
    Neolamprologus leleupi

    Vore kul om man kunde få en bra blandning med några som lever på öppna ytor,några botten levande och några grottlevande.. Snälla kom med förslag på vad ni skulle valt och vad som passar bäst ihop! Hur många av varje samt fördelning hanar/honor av varje.. Tack på förhand!

    Mvh/Magnus
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Hej

    Akvariet är i minsta laget, men inte omöjligt. Åtminstone ett par arter av följande ska gå bra:

    Julidochromis: någon av de mindre arterna, ornatus eller transcriptus
    Neolamprologus brichardi eller pulcher
    Absolut en liten snäcklekare, såsom Neolamprologus multifasciatus

    Tveksam till om P nigripinnis blir lycklig i ett så litet akvarium.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • JohanP
      Användare
      • september 2006
      • 118

      #3
      Min erfarenhet är det går alldeles utmärkt med P. nigripinnis i den storleken på kar. Själv har jag fram till för ett litet tag sedan haft 3+11 av dem i 250 liters och det blev mycket yngel kan jag säga.
      Jag tror inte det blir några som helst problem att ha ex. 2+4 P. nigripinnis samt den uppsättning Mikael W föreslår.
      Där har du säkert ett snyggt och intressant kar.

      Lycka till.

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Jag skulle vara försiktig med att släppa ner N. brichardi tillsammans med övriga. Dom har en extrem tendens att skaffa yngel och ta över hela burken. Såvida du inte gallrar ut yngel hela tiden (svårt) eller bara har typ en prinsessa.

        För egen del -- jag har brichardi och lite annat i en 375:a -- så kommer jag att flytta prinsessorna till en egen burk på 240 liter inom en snar framtid. Det kommer garanterat att göra övriga fiskar i 375:an gladare, när dom slipper terroristerna.

        Men det är bara min erfarenhet. Som vi vet så är det så att det som inte funkar i en burk funkar hur bra som helst i en annan. =)

        Om jag var du skulle jag också titta närmare på någon Altolamprologus och N. leleupi. Mycket trevliga bekantskaper. =) Enligt min erfarenhet så funkar det också med nigripinnis i 240 liter, men dom vill gärna ha ett mörkt hörn eller lodräta klippväggar som dom kan hänga mot.
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Paracyprichromis nigripinnis är jätte snygg tycker jag..Så jag ska försöka med dem.. Prinsessorna skippar jag helt efersom de är så dominanta som dom är... Ska bli kul att testa tanganyika för första gången!Malawi nörd som man är..

          Mvh/Magnus

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Jag skulle testa med P. Nigripinnis som du redan verkar ha accepterat. Ett gäng snäcklekare får man alltid plats med. (Typ multisar.) Sen skulle jag vilja slå ett slag för en riktigt charmig rackare. Hästnosen. Prova med ett par Tanganicodus Irsacae. http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=823

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Fotot i artregistret kanske inte var det mest representativa. Det har väl funnits en hästnostråd här för ett tag sen, där fanns en massa fina foton.

              En till artbeskrivning: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=32&SOK=1

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Kul att du satsar på Tanganyika AORFISH.


                Ja varför inte en tråd för den intressanta fisken hästnosar. Jag har 2 varianter av irsacae den ena kommer från Kiku o den andra från kigoma. De från kigoma är VF o Kikun är F1. Av Kiku har jag 8st 4+4 och av Kigoma endast ett par. Här kommer några bilder på mina kiku som fö går med ett gäng Tropheus Kiriza. Den sissta bilden


                Här är hästnostråden.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Altolamprologus
                  Användare
                  • september 2008
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av dinajel
                  Jag skulle vara försiktig med att släppa ner N. brichardi tillsammans med övriga. Dom har en extrem tendens att skaffa yngel och ta över hela burken. Såvida du inte gallrar ut yngel hela tiden (svårt) eller bara har typ en prinsessa.

                  För egen del -- jag har brichardi och lite annat i en 375:a -- så kommer jag att flytta prinsessorna till en egen burk på 240 liter inom en snar framtid. Det kommer garanterat att göra övriga fiskar i 375:an gladare, när dom slipper terroristerna.

                  Men det är bara min erfarenhet. Som vi vet så är det så att det som inte funkar i en burk funkar hur bra som helst i en annan. =)

                  Om jag var du skulle jag också titta närmare på någon Altolamprologus och N. leleupi. Mycket trevliga bekantskaper. =) Enligt min erfarenhet så funkar det också med nigripinnis i 240 liter, men dom vill gärna ha ett mörkt hörn eller lodräta klippväggar som dom kan hänga mot.

                  Jo Prinsessorna har en förmåga att ta över karet blev varse det.
                  Fick lek nästan direkt.
                  Men nu har jag gjort mig av med dem så det är betydligt lugnare.
                  375L Tanganyika

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    hästnosar borde vara obligatoriska i tanganyikaburkar över 200liter. Bara greja en hel del sten så de kan gömma sig för varandra. Charmigare fisk finns inte och får du dem till att leka (vilket inte är så himla svårt) så får du se något av det coolaste jag varit med om när det gäller ciklider, biparental munruvning.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hästnos tål att tänka på..Ser ut att vara en charmig liten firre! Tack för tipset!!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...