Prinsessor+?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna Österman
    Användare
    • mars 2006
    • 282

    Prinsessor+?

    Funderar på att göra en nystart med akvariet. Har börjat fundera på att överge malawi-cikliderna och testa tanganyika. Mitt mål med akvariet är att ha det helt enkelt för att det är trevligt med akvarium, har inga stora odlingsmål eller så.

    Mitt akvarium är på 200 liter (100x50x40) och har steninredning, ingen sand.

    Jag har funderat på en grupp prinsessor. Är nu nyfikn på om det finns någon tanganyika som passar till?
    Fiskar är vänner-inte mat!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av CrimsonAnna
    Funderar på att göra en nystart med akvariet. Har börjat fundera på att överge malawi-cikliderna och testa tanganyika. Mitt mål med akvariet är att ha det helt enkelt för att det är trevligt med akvarium, har inga stora odlingsmål eller så.

    Mitt akvarium är på 200 liter (100x50x40) och har steninredning, ingen sand.

    Jag har funderat på en grupp prinsessor. Är nu nyfikn på om det finns någon tanganyika som passar till?
    Lamprologus multifasciatus.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Marlierii eller nån annan julle kan du också ha, och då blir det inte överbefolkning av prinsessor.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Anna Österman
        Användare
        • mars 2006
        • 282

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Marlierii eller nån annan julle kan du också ha, och då blir det inte överbefolkning av prinsessor.
        Båda förslagen jag hört låter intressanta. Vilket art rekommenderar du och hur många föreslår du att jag skaffar?
        Fiskar är vänner-inte mat!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Eftersom jag gillar marlierii jätteskarpt så förordar jag den, men den blir ju ganska stor och då kanske någon mindre julle skulle passa bättre, men de är nog inte så bra på att ta sig in i prinsessornas revir.
          Ta marlierii ! börja med 5-6 små. de kanske slår ihjäl varandra så att det bara blir 2 kvar, men sen blir det fler av dom.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Rickard Karlsson
            Användare
            • september 2008
            • 78

            #6
            Prinsesor är enorma på att yngla av sej så du kommer få många små sötnosar...

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jag hade testat med någon snäcklekare, alternativ någon Altolamprologus (knaprar yngel). Borde gå att inreda även ett 200-liters så att det blir plats till fler arter. Sessorna föredrar grottor, fri sandbotten med snäckor gillar de inte.

              Prinsessorna är sanslösa på att ta över karet helt och fördriva all annan fisk och de är mycket duktiga på att yngla av sig. Kör du med sessor och snäcklekare kan ett ytterligare val vara att stoppa i några Synodontis petricola. De klipper en del yngel och verkar närmast okänsliga för attacker.

              Kanske kan du också fundera lite över sessorna. Finns några alternativ där, jag har t ex fått fatt i ett mycket fint par N. gracilis. Visst, de saknar kindmarkeringarna som sessorna har, men har i gengäld otroliga fenor. Majestätiska och graciösa firrar, helt klar.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Anna Österman
                Användare
                • mars 2006
                • 282

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                . Kör du med sessor och snäcklekare kan ett ytterligare val vara att stoppa i några Synodontis petricola. De klipper en del yngel och verkar närmast okänsliga för attacker.

                Kanske kan du också fundera lite över sessorna. Finns några alternativ där, jag har t ex fått fatt i ett mycket fint par N. gracilis. Visst, de saknar kindmarkeringarna som sessorna har, men har i gengäld otroliga fenor. Majestätiska och graciösa firrar, helt klar.

                Hilsen,

                P

                Jag lyfter på hatten för detta välskrivna svar. Hur är gracilis i temperamentet jämfört med övriga sessor?
                Fiskar är vänner-inte mat!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jag vet inte exakt hur gracilis er i temperament, men min gissning fran ovriga sessor er att de er ungefar likadana. Mina gar i ett kar for sig sjalva, sa jag har inte sett hur de funkar med annan fisk. De har dock yngel och morrar lite at husse nar jag kikar in i karet, sa vardinstikten finns der.

                  Hilsen,

                  P, i Holland med utrikiskt tangentbord.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...