Misstänkt bukvattensot - vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    Användare
    • augusti 2008
    • 149

    Misstänkt bukvattensot - vad göra?

    Upptäckte igår eftermiddag (tror jag det var) en Röd Zebra som verkade spotta ut maten ganska kvickt efter att ha ätit och jag misstänkte direkt att det var sjuk.

    Försökte fånga den igår kväll utan resultat och tänkte det kunde vänta till idag när jag ändå skulle få igång ett nytt akvarium på 150 liter och då skulle få ett 60-liters ledigt där eventuella sjuklingar skulle kunna repa sig. I dag på förmiddagen har Zebran inte visat sig - så plötsligt sent på eftermiddagen började hon visa sig igen varför jag kvickt mosade ihop lite foder och blandade i lite medicin i hopp om att huvudpopulationen skulle få i sig lite medicin i förebyggande syfte - och förhoppningsvis att Rödzebran skulle äta också.

    Det gjorde hon - och spottade ut -och åt - och spottade ut - och åt igen. Sen tror jag faktiskt hon behöll maten.

    Mitt huvudakvarium är på 450 liter och jag är alltså på gång att renodla det akvariet och flytta de exemplar som inte passar in, till 150-literstanken.

    Men om jag nu fått sjukdom i 450 l verkar det lite osmart att flytta runt eventuella sjukdomskandidater till 150-litaren och smitta ner det akvariet det första jag gör.

    Således har jag under dagen stått i valet och kvalet om jag skall medicinera hela akvariet och vänta med min renodling tills alla fiskar verkar friska - eller om jag skall separera min Rödzebra och hoppas på det bästa?

    Vad gör man i sådana här fall? Vad är det för nackdelar med att medicinera hela akvariet i stället för att fånga den sjuka individen och behandla separat?

    Tacksam för hjälp.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    #2
    jag hade separerat henne direkt!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

    Kommentar

    • Hogan1
      Användare
      • augusti 2008
      • 149

      #3
      Ursprungligen postat av Boffe
      jag hade separerat henne direkt!

      Problemet löst. Hon simmar nu i sin fiskhimmel..
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        #4
        Hoppas att resterande fiskar klarar sig!
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        Arbetssätt...