Hur många fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McNisse
    Användare
    • december 2003
    • 29

    Hur många fiskar ?

    Hej har lite problem med att bestämma mig hur många fiskar jag ska ha i mitt akvarium!

    Har ett akvarium på 600 L som är 200x50x60 cm och hade tänkt mig att ha
    7 st rödzebra, 2 hanar 5 honor
    7 st golden, 1 hane 6 honor
    5 st mari gold, 1 hane 4 honor
    7 st maingano, 2 hanar 5 honor
    5 nubila , 1 hane 4 honor
    6 st demansoni, 2 hanar 4 honor

    Låter de bra eller blir de för mycke ?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av McNisse
    Hej har lite problem med att bestämma mig hur många fiskar jag ska ha i mitt akvarium!

    Har ett akvarium på 600 L som är 200x50x60 cm och hade tänkt mig att ha
    7 st rödzebra, 2 hanar 5 honor
    7 st golden, 1 hane 6 honor
    5 st mari gold, 1 hane 4 honor
    7 st maingano, 2 hanar 5 honor
    5 nubila , 1 hane 4 honor
    6 st demansoni, 2 hanar 4 honor

    Låter de bra eller blir de för mycke ?
    Jag hade nog tagit bort ett par arter och dubblat antalet av de andra och jag hade haft tre eller fler hanar av varje art. Men jag är ingen expert på detta.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av McNisse
      Hej har lite problem med att bestämma mig hur många fiskar jag ska ha i mitt akvarium!

      Har ett akvarium på 600 L som är 200x50x60 cm och hade tänkt mig att ha
      7 st rödzebra, 2 hanar 5 honor
      7 st golden, 1 hane 6 honor
      5 st mari gold, 1 hane 4 honor
      7 st maingano, 2 hanar 5 honor
      5 nubila , 1 hane 4 honor
      6 st demansoni, 2 hanar 4 honor

      Låter de bra eller blir de för mycke ?
      Satsa på större grupper annars kommer de slå sönder varandra.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • McNisse
        Användare
        • december 2003
        • 29

        #4
        Är antalet fiskar bra ?

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Det blir nog bra det där! Personligen tycker jag det blir "soppigt" med mer än två,tre arter. Dessutom e det nog ett önsketänkande att få dem just i den fördelningen,hane/hona. Och Demasoni lyckas man oftast bäst med att hålla tätt. Vad tror du själv om...
          Rödzebra; 2+10
          Golden ; 10-20 st
          Demasoni ; 25-40 st

          ??
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • McNisse
            Användare
            • december 2003
            • 29

            #6
            mari gold leker så bra så dom vill jag inte gör mig av med
            rödzebran leker lite oxå..
            Nubila färgar så fint när dom blir vuxna..
            maingano är en fin fisk lika så demansoni...

            så fyra eller fem sorter är kanske att sattsa på..

            Kommentar

            • McNisse
              Användare
              • december 2003
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Det blir nog bra det där! Personligen tycker jag det blir "soppigt" med mer än två,tre arter. Dessutom e det nog ett önsketänkande att få dem just i den fördelningen,hane/hona. Och Demasoni lyckas man oftast bäst med att hålla tätt. Vad tror du själv om...
              Rödzebra; 2+10
              Golden ; 10-20 st
              Demasoni ; 25-40 st

              ??
              Tycker ju de sorterna jag har nu är fina och passar bra ihop... någon art kan jag säkert stryka men skulle nog bli svårt att ta bort så många
              Men du gav ju mig något att tänka på ... fisksoppa är ju inget man strävar efter...

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Antalsmässigt skulle jag säga att du kan släppa i fler, sedan hur många arter du vill ha tycker jag är upp till dig att bestämma. Men jag håller med om att det lätt blir fisksoppa om man släpper i för många arter. Dock tycker jag att man kan släppa i fler antal arter i ett större och längre akvarium utan att det uppfattas som fisksoppa, så jag tror att 5 arter inte uppfattas som fisksoppa i 600 liters om du ökar antalet fiskar lite.

                Kommentar

                • McNisse
                  Användare
                  • december 2003
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Antalsmässigt skulle jag säga att du kan släppa i fler, sedan hur många arter du vill ha tycker jag är upp till dig att bestämma. Men jag håller med om att det lätt blir fisksoppa om man släpper i för många arter. Dock tycker jag att man kan släppa i fler antal arter i ett större och längre akvarium utan att det uppfattas som fisksoppa, så jag tror att 5 arter inte uppfattas som fisksoppa i 600 liters om du ökar antalet fiskar lite.
                  Jo allting är väll i beskådarens uppfattning...
                  men får nog sattsa på 5 arter tror jag...
                  Och lite fler fiskar...

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    #10
                    Tycker absolut inte det blir för trångt. Som skivits tidigare så dämpas aggresiviteten när dom går tätare. Rekomenderar däremot av egen erfarenhet precis som ozric skrev att öka antalet Demasoni rejält. Har själv ett 222 liters med ca. 25 demasoni och ca 10 Golden och det funkar ypperligt. Hade däremot tidigare bara 5 Demasoni och de försvann ganska snabbt. Så många i åtminstone den gruppen för att sprida ut aggresionerna. Angående Golden så kan nog antalet fungera bra, men jag tycker du skall skaffa åtminstone 1 hane till så det blir lite konkurens. Skulle nog själv satsa på typ 3+7 eller liknande. Övriga fiskar har jag ingen egenerfarenhet av. Räkna dock också med att det inte alltid är så lätt att få den könsfördelningen man önskar. Ofta får man skaffa dom när dom är ganska små (vilken jag anser underlättar jämfört med att sätta ihop fullvuxna exemplar)...
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • McNisse
                      Användare
                      • december 2003
                      • 29

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rauken
                      Tycker absolut inte det blir för trångt. Som skivits tidigare så dämpas aggresiviteten när dom går tätare. Rekomenderar däremot av egen erfarenhet precis som ozric skrev att öka antalet Demasoni rejält. Har själv ett 222 liters med ca. 25 demasoni och ca 10 Golden och det funkar ypperligt. Hade däremot tidigare bara 5 Demasoni och de försvann ganska snabbt....
                      Tack för tipset...
                      Funderar då på att skaffa ungefär 10 av varje... 3 hanar och 7 honor...
                      Demansoni kanske några fler ... kanske 15-20... tack för tippset !!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        mmm, jag har lite av en fisksoppa i mitt akvarie... men som den nybörjare jag är så tycker det är roligt att se på och ger lite av revkänsla med allt liv i akvariet. Det blir nästan inget bråk och de leker som bara den. Har dock väldigt mycket gömställen i akvariet.

                        Det finns bilder och även lite film på min sida ifall det kan vara intressant. (Jag har fixat runt inredningen sedan sista bilderna och är mer nöjd nu...)

                        Jag har verkligen suttit och funderat på vilka jag skulle vilja plocka bort för att få ned antalet arter i akvariet men kan inte bestämma mig eftersom sort har sina fördelar... Men någon gång i framtiden om man får lite mer plats så vill jag nog ha färre i samma akvarie, fast fler akvarium!

                        Har man bara plats med ett kar, får väl fler arter leva tillsammans. Det funkar ju inte att ha dem någon annanstans... eftersom de trivs bäst i vattten.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          Ursprungligen postat av McNisse
                          Tack för tipset...
                          Funderar då på att skaffa ungefär 10 av varje... 3 hanar och 7 honor...
                          Demansoni kanske några fler ... kanske 15-20... tack för tippset !!
                          ja du får valt själv där.. men lagom med fem arter.. min egna har jag 375liter 150x50x50cm där med malawiciklider där med fyra olika där
                          2hanar o 3honor aulonocara sp.ob calico
                          2hanar o 3honor sciacnochrochromis fryeri
                          2hanar o 4honor labeotropheus trewavasae "occra-chilumba"
                          3hanar o 4honor o en yngel psendotropheus socolofi
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #14
                            är den bra där fiskar i min akvarium där eller soppigt???? jag säger oxåå har den nån malar den heter 6 st petricola och 3 ancistrusmalar där..
                            Senast redigerad av classe; 23 september 2008, 23:27.
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...