Troffetråden 2008 - Del 3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    Troffetråden 2008 - Del 3

    Dags att gå på del 3 i Troffetråden.

    Förgående trådar
    Troffetråden 2008 - Del 1 hittas här
    Troffetråden 2008 - Del 2 hittas här
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    #2
    Då börjar jag väl del: 3 med ett par bilder på mina VF Kambwimba...

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • april 2002
      • 953

      #3
      Underbara foton, Göran
      mvh Stefan

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        #4
        Tömde 3 st vuxna VF Chilangihonor under helgen. Blev lite förvånad när det spottades ut 12-17 st ungar ur varje hona. Ändå hade de gått för länge, drygt 5 veckor, och då brukar en hel del yngel försvinna.

        Brukar inte tömma honorna men den gången så provade jag att lägga Chilangi honorna i en vit hink och det fungerade perfekt. Försökte samma sak med mina Muzumi green F1 men med dessa får jag hitta på något annat. Honorna låste ihop munnen och det var bara att lägga ned.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ursprungligen postat av Göran Å
          Då börjar jag väl del: 3 med ett par bilder på mina VF Kambwimba...

          Mvh Göran
          Rysligt granna troffar
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Grattis till tillökningen, du har inte lite bilder på dina tropheus? Finns det VF muzumi green? trodde det var nån korsning.

            Ursprungligen postat av Stephan E
            Tömde 3 st vuxna VF Chilangihonor under helgen. Blev lite förvånad när det spottades ut 12-17 st ungar ur varje hona. Ändå hade de gått för länge, drygt 5 veckor, och då brukar en hel del yngel försvinna.

            Brukar inte tömma honorna men den gången så provade jag att lägga Chilangi honorna i en vit hink och det fungerade perfekt. Försökte samma sak med mina Muzumi green F1 men med dessa får jag hitta på något annat. Honorna låste ihop munnen och det var bara att lägga ned.

            Kommentar

            • Rickard Karlsson
              Användare
              • september 2008
              • 78

              #7
              Göran

              Otroligt vackra troffar!!

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                Ursprungligen postat av Göran Å
                Då börjar jag väl del: 3 med ett par bilder på mina VF Kambwimba...

                Mvh Göran
                fina dom där! ser ut som rejält stora dessutom..,att se odlade i den storleken/formen har aldrig hänt mej-en utopi kanske!?
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #9
                  Tack för bildkommentarerna, Stiffe, LN, Rickeboy, Spectmas..

                  Storleken på ovan hanne (samma fisk på båda bilderna) är ca 14cm, och han är inte den största och vackraste i gruppen enl mina ögon...

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Stephan E
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 307

                    #10
                    Röd variant av RB.
                    Senast redigerad av Stephan E; 30 september 2008, 14:23.
                    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 953

                      #11
                      Dåligt drag i tråden tycker jag sätter in några foton på några "självdöda" troffar

                      Golden Kalambo
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • RobbanG
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 563

                        #12
                        Ursprungligen postat av stiffe
                        Dåligt drag i tråden tycker jag sätter in några foton på några "självdöda" troffar

                        Golden Kalambo
                        Fina foton men firrarna är speciella...
                        //Robert

                        Kommentar

                        • Gustaf
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 54

                          #13
                          Skaffade för 2 veckor sen 10 Tropheus (Pemba/bemba? svarta med rött band) trotts allas råd att avstå Ibland måste man chansa. Skulle uppskatta att fiskarna är någonstanns 5-8cm stora.

                          Akvariet är 350 L och i det finns sen innan en multiskoloni och 3 Leilupi.

                          Akvariet är inrett med mycket sten/grottor och endel stora långbladiga växter som ger mycket skydd.

                          Iaf hitills verkar allt gå utmärkt. "peppar peppar". De äter och är friska och riktigt "spralliga". Ingen blir mer jagad än någon annan osv.
                          Så jag har lite frågor.

                          Gruppen är av lite varierande storlek och det är egentligen bara 4 st som är så stora att de på allvar färgat ut med det röda bandet.

                          Av dessa 4a har 2st tagit varsitt revir i vardera ände av akvariet. Den ena har förövrigt sitt revir mitt bland multisarna. Men han(?) verkar inte bry sig om ynglen och multisarna inte bry sig om honom (de verkar förstå han är herbivor hehe...)

                          Övriga 8a simmar mest runt i de mittre områdena av akvariet eller betar alger på någon sten.

                          - Är det bara Hanar som tar revir?

                          - Efter de fått mat på kvällen brukar de två som har varsitt revir locka på de 2 andra stora och visa dem till sin "revir-sten" och där böjer de sig inför varandra och skakar / simmar i cirklar och har sig. Ser roligt ut... Antar det är någon form av försök till lek? Men tror inte de lekt på riktigt ännu för vad jag ser äter alla.

                          - Är det bara hanarna som jagar?

                          - Äter ruvande honor öht?

                          - Tror ni det finns någon chans att ev. yngel skulle klara sig i mitt kar?

                          Jag hoppas det håller i sig och att gruppen fungerar harmoniskt som nu även i fortsättningen... så ska jag försöka fixa bilder på min snyggaste vad jag förmodar är en hane.

                          Sorry för ett rörigt inlägg blev ganska mycket om allt o inget
                          Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            1. Svår fråga egentligen, men i regel är det bara hanar som tar revir.
                            2. Alla jagar alla i ett sk "harmoniserande" tropheus-kar,kan man säga. Lekmogna/revirhävdande hanar mest iofs.
                            3. Ruvande honor kan äta,men inte lika glupskt men oftast håller de igen de två första veckorna. En vanlig orsak till att ruvningen går åt h-e,tror jag, är att de är för ivriga på maten. Äggen/larverna tuggas/mosas sönder med maten. Jag upplever att man får större kullar om man matar med tinad räkmix el flingor jämfört med tex pellets el granulat medans honorna ruvar.
                            4.Jag tror att det kan klara sig yngel i karet, bara det finns ställen där de kan komma undan. De vuxna verkar vänja sig efter en tid med yngel så även nyspottat slutas ses som mat. Personligen tycker jag det verkar lättare med Black-varianterna.

                            Hoppas du får ihop ett gäng smått till den grupp du har. Jag tror det kommer att behövas med tiden!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Ursprungligen postat av stiffe
                              Dåligt drag i tråden tycker jag sätter in några foton på några "självdöda" troffar

                              Golden Kalambo
                              Schysst! Men nån som kan svara på varför xantism-fiskar ofta får dåliga ryggfenor??
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...