Någon här med erfarenhet av Mooriakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    Skippa cyrtocara moori, 150liter får de knappt plats att vända i. Som de andra har sagt, allra minsta storlek är 375 liter men även det känns litet. Jag har mina i 540 liter och när de blir större ska de få flytta över till mitt 720liters akvarium. Vill man hålla delfiner på det sätt som kan anses vara mest intressant rekommenderar jag en grupp om 10 st i ett 2 meters akvarium. Då får man se en ordentlig show varje dag utan att något riktigt allvarligt inträffar. Förslag på medinnevånare i ett 720liters är Protomelas hinderi och N.venustus.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Hej!

      hej!
      Jag vet dom akvarister som hålli moori i 200 lit akvarium med bra resultat en mindre grupp då som sagt det finns inte EN sanning i denna hobby allt är relativt var det någon som sa/Ann-Mari

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #18
        Ursprungligen postat av annmari
        hej!
        Jag vet dom akvarister som hålli moori i 200 lit akvarium med bra resultat en mindre grupp då som sagt det finns inte EN sanning i denna hobby allt är relativt var det någon som sa/Ann-Mari
        Vad är ett bra resultat? tycker nog mest det handlar om dålig djurhållning att ha dom i så små burkar. I så fall kan man lika gärna sätta upp en bild på väggen av dom.

        Visst funkar dom i ett 540 men egentligen är nog ett 720 att rekommendera, om man vill se lite av vad dom kan visa upp.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          #19
          Ursprungligen postat av annmari
          hej!
          Jag vet dom akvarister som hålli moori i 200 lit akvarium med bra resultat en mindre grupp då som sagt det finns inte EN sanning i denna hobby allt är relativt var det någon som sa/Ann-Mari
          Då tycker jag att din vän kan skaffa 2 kar. 1st 150 liters med moori samt 1st 150 liters blandkar med tang. ciklider. Och då att föredra e en blandning av pettrisar och frontosor. tror det blir lika bra det
          Senast redigerad av Oden70; 21 september 2008, 20:32.
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Johnny_1
            Användare
            • oktober 2003
            • 313

            #20
            Delfiner

            Att stoppa delfiner i ett 150 liters är som att stoppa in en bas i ett fiolfodral!!
            www.malmoakvarieforening.se

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #21
              Ursprungligen postat av Johnny_1
              Att stoppa delfiner i ett 150 liters är som att stoppa in en bas i ett fiolfodral!!
              Fy fasiken vilka stora fiolfodral ni har i Malmö!!!
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #22
                Ursprungligen postat av annmari
                hej!
                Jag vet dom akvarister som hålli moori i 200 lit akvarium med bra resultat en mindre grupp då som sagt det finns inte EN sanning i denna hobby allt är relativt var det någon som sa/Ann-Mari
                Då förstår jag inte varför du ställer en fråga här, då du bara är ute efter ett svar som passar dig! Nu har du fått flera oberoende svar att ett 150 liters är för litet och då är det väl bara att acceptera detta, eller hur?
                Att hålla "delfiner" i ett sånt litet kar är lika knäppt som att ha 4-5 30cm höga altum i ett 220 liters!

                Det bästa rådet du kan ge din kompis är att registrera sig här för att kunna ställa sina frågor här själv.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Hej!

                  Hej!
                  Ska hon ha delfiner blir det ett större akvarium men som sagt det finns olika bud om detta jag säger det igen fler jag känner har haft delfiner i 200 lit utan problem då en liten grupp är det så svårt och fatta för vissa här?/Ann-Mari

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #24
                    Har du svårt att fatta att det är för litet? Har du svårt att acceptera att vissa fiskar måste ha ett stort akvarium?
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #25
                      Ursprungligen postat av annmari
                      Hej!
                      Ska hon ha delfiner blir det ett större akvarium men som sagt det finns olika bud om detta jag säger det igen fler jag känner har haft delfiner i 200 lit utan problem då en liten grupp är det så svårt och fatta för vissa här?/Ann-Mari
                      Då skulle jag vilja ställa en motfråga till dig....
                      Om du nu har så många vänner som haft detta utan problem, hur i hela friden kan du bara ställa frågan(om moorikar) då du redan vet att det funkar för "alla" dina bekanta vänner eller om jag får säga det......Alla dina djurplågare till bekanta.....
                      Ställ INGA frågor som du inte vill höra svaret på om svaret INTE e det du vill ha....
                      Håller du diskus i driksglas? Harflera jag känner som har detta utan problem....
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #26
                        Jag brukar inte svara i den här typen av trådar men jag kan inte hålla mig nu, förlåt men Hahaha!
                        Fiskar som blir 20 cm i ett 150L kar!? Om man inte vill ha svar på dom frågor man ställer så ska man inte ställa dom!!
                        Gränsen för djurplågeri är fin!
                        Du pratar om att dina vänner håller dom i 200L med GOTT resultat!?
                        Jaa allt är ju relativt, djur anpassar sig ju TYVÄRR efter dom betingelse dom känner till, jag kan hålla min 65kg hund i ett koppel på tomten som är 1 meter hela hennes liv med "gott resultat" o hon anpassar sig för hon vet inget annat, men det säger väl mera om mig som djurägare än min hund!
                        Dessa frågor förväntar jag mig av en nybörjare eller någon som just börjat med större fisk!
                        Men kom igen Annmari, du ska ju ändå vara en erfaren akvarist!?
                        Sorry kunde inte låta bli
                        Senast redigerad av JockeB; 21 september 2008, 21:55.
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #27
                          Ursprungligen postat av annmari
                          Hej!
                          Ska hon ha delfiner blir det ett större akvarium men som sagt det finns olika bud om detta jag säger det igen fler jag känner har haft delfiner i 200 lit utan problem då en liten grupp är det så svårt och fatta för vissa här?/Ann-Mari
                          Har det varit fullvuxna fiskar (åtminstone 17-18 cm för hanarna) som de har haft i sitt 200 l kar?
                          Har fiskarna trivts i karet?

                          Har själv haft moori (men det är många år sedan, nu är det CA som gäller) och då i ett 2m kar.
                          Min rekommendation är: Visst du kan börja med ett 200 l, men när de börjar närma sig 10 cm se då till att skaffa ett kar som är åtminstone 2m långt.

                          En 10 cm moori är inte mycket att ha om man inte kan få upp den till fullvuxen storlek. Färgen syns inte, hanarna utvecklar inte sin pannpucklar osv.

                          En moori är ju inte heller någon fisk som står still i en hörna utan den rör sig väldigt mycket och behöver stora öppna områden, tänk lite på hur den lever i naturen.
                          Om jag inte missminner mig helt och hållet så tillbringar de väl en stor del av tiden med att följa andra fiskar som gräver i sandbottnen i sin jakt på föda.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            Hej!

                            Hej!
                            Okej hör upp allihopa nu,jag ska säga åt kompisen att vill hon ha Moori så ska det varr minst 300 lit och ett långt akvarium jag vet att ni har rätt men har ju sett dom som hållit moori i 15 lit men okej hon ska ha en stor burk och hon är nybörjare så hon behöver också av den anledningen ha ett stort akvarium så hon fixar vattemkemin nu bråkar vi inget mer stort akvarium var det aj aj Kapten/Ann-Mari PS Jag ska lyda era råd

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #29
                              Hej!

                              hej!
                              Förlåt jag menade 150 lit och inte 15 nu lyssnaar jag på era råd/Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...