Någon här med erfarenhet av Mooriakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Någon här med erfarenhet av Mooriakvarium!

    Hej!
    Min bästa kompis funderar på och göra iordning ett akvarium för Cyrtocara Moori alltså Blå delfinciklid,vad jag förstår är grottor och klippor ett måste någon här som vill ge tips på antal fiskar i ett 150 lit akvarium samt skötsel etc dom är F1;r ungdjuren alltså efter VF föräldrar/Ann-Mari
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    De blir ju rätt stora så ett 150L räcker nog inte till. Dubbla storleken så blir nog både du och fiskarna glada

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Men Lutt har man bara 4-5 djur så borde det väl gå? min man hade 7 Moori i ett 150 lit akvarium för 10 år sedan,nåväl måste fråga då jag tycker Moori är otroligt fina bland det finaste Malawi/Ann-Mari PS Fler råd mottages tacksamt

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #4
        Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Men Lutt har man bara 4-5 djur så borde det väl gå? min man hade 7 Moori i ett 150 lit akvarium för 10 år sedan,nåväl måste fråga då jag tycker Moori är otroligt fina bland det finaste Malawi/Ann-Mari PS Fler råd mottages tacksamt
        Finns också folk som har guldfisk i skål.

        Nåväl du vet väl om att moori blir runt 20cm, annars kan jag tipsa om Cynotilapia, de är snyggast enligt mig.
        Senast redigerad av Lutt; 20 september 2008, 16:19.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Min kompis gillar Moori och den är väl inte för svår för en nybörjate hoppas jag? jag kommer och hjälpa henne in i vår hobby hon läser nu en akvariebok skriven av två grymt duktiga tyskar den är så gott som ny hon läser mycket varje dag samt får tips av mig/Ann-Mari PS Hon kommer när hon köpt akvariet och gå med i Bollmora akvarieklubb Sveriges bästa klubb och givetvist coolaste också

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            Mitt råd är att vägleda din kompis hit, känns lite fel att du agerar mellanhand och vi går miste om en ny medlem

            Men 150L är faktiskt alldeles för litet för moori, till juveniler funkar det men inte till vuxna.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              NU får du ge dig lutt min kompis har bett om min vägledning gör jag nu ett bra jobb kommer hon bla och bli medlem i Bollis senare även ciklid.se jag hjälper henne det är ju tack vare mitt eget akvarieintresse hon fått upp ögonen för vår hobby,hon brukar alltid sitta och titta på mian akvarier när hon är hemma hos oss jag har gett henne inspiration/Ann-Mari

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #8
                Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                NU får du ge dig lutt min kompis har bett om min vägledning gör jag nu ett bra jobb kommer hon bla och bli medlem i Bollis senare även ciklid.se jag hjälper henne det är ju tack vare mitt eget akvarieintresse hon fått upp ögonen för vår hobby,hon brukar alltid sitta och titta på mian akvarier när hon är hemma hos oss jag har gett henne inspiration/Ann-Mari
                Du behöver inte brusa upp dig.

                Jag menar det kostar inget att registrera sig här och sen har jag inget emot om din kompis vill ha dig som mellanhand. Det tar bara mer tid om du skall säga vad folk skriver osv, man är ofta nyfiken och vill veta saker hela tiden.

                Men jag hävdar fortfarande att det är ingen idé att stoppa i C.moori i ett 150L. Jag kan heller inte hindra din kompis från att göra det.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Lugn lutt hon får bra vägledning Rom byggdes inte på en dag/Ann-Mari

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag tycker definitivt att ett 150L akvarium är för litet för Cyrtocara moori. Arten blir stor och honorna kan jaga en hel del sinsemellan. Jag tycker inte det är bra att låta denna lite långsamt växande, men stora ciklid vara i ett för litet akvarium.

                    Antingen tänker man på fiskarnas bästa eller så tänker man på vad man själv vill ha och mindre på vad fiskarna behöver för att trivas med bra förutsättningar och för att växa i normal takt. Om du har sett en stor vuxen Cyrtocara moori så hade du avrått din kompis...så bli inte förbannad på Lutt för att han är uppriktig.
                    Senast redigerad av StefanL; 20 september 2008, 17:42.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Annmari, skall din vän ha bra vägledning måste du tala om att hon inte kan ha c. moorii i ett 150-liters. Punkt och slut.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        hej!
                        Jag ska rekommendera henne ett större akvarium Tony Punkt slut!/Ann-Mari

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          375 L är nästan minimum. Varför inte ge henne lite neontetror eller ngt?

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 4122

                            #14
                            Zoopet rekommenderar 375 liter och 150 centimeter som minsta storlek. Jag har haft fullvuxna i ett sådant kar och det känns även det för litet.

                            Annan fisk eller yngel av C.moorii kan funka i 150 liters.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              När jag höll en grupp fullvuxna C. moorii i ett kar på 900 liter kändes även det för litet när de var i lektagen.
                              Det här är ett klassikt exemel på det som Patrik Rosén kåserade om på Ciklidstämman - Ciklider läser inte böcker! De vet inte att de ska vara lugna och fredliga som det står i de flesta böckerna.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...