Är detta N. livingstonii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andmob
    Användare
    • november 2003
    • 72

    Är detta N. livingstonii?

    Inhandlade häromdagen 3 st. Nimbochromis livingstonii. Det var de enda 3 som fanns kvar i butiken. 2 gick i ett kar och de känns "säkra". Däremot så gick den tredje i ett annat kar, ensam av sitt art och hade säkert jättetråkigt. Såg lite blek ut och sådär, men tänkte att det nog bara var pga stressen.
    Det som gör mig misstänksam är att den är mycket gulaktigare i grundfärgen än de andra två. Men det kanske är fullt normalt för livingstonii?
    Bifogar bilder på de båda.. Den "gula" är på första och tredje bilden, samt på den sista där man skymtar båda två.
    Den tredje, som jag tycker är "normalfärgad", är klart minst av de 3, men har inte alls dendär gula tonen..
    Ledsen för de oskarpa bilderna men det blir mer naturliga färger såhär
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Skulle gissa på en Linni.

    Kommentar

    • andmob
      Användare
      • november 2003
      • 72

      #3
      Hmm..kanske.. Men har inte dom lite annan form på munnen? Mer överbett liksom..

      Kommentar

      • ciklidjorgen
        Användare
        • september 2006
        • 32

        #4
        Är detta N. livingstonii?

        Ursprungligen postat av andmob
        Hmm..kanske.. Men har inte dom lite annan form på munnen? Mer överbett liksom..
        jag tror det är polystigma
        allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

        Kommentar

        • LaRu
          Användare
          • juni 2005
          • 32

          #5
          Här finns lite bilder på de olika:


          MVH/
          LaRu

          Kommentar

          • andmob
            Användare
            • november 2003
            • 72

            #6
            Bra bilder där! Definitivt inte linni i alla fall.. Men sedan blev det svårt.. Kan ju vara en blandning också. Kanske får försöka lämna tillbaka den..

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • april 2002
              • 467

              #7
              Ursprungligen postat av ciklidjorgen
              jag tror det är polystigma
              håller med, Polystigma!
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Gör det och släng på dem en faktura för resor fram och tillbaka samt fiskande i akvarier och allmänt tidsslöseri.

                Det är nästan bara i akvarie- och databranschen som handlarna kör med kunderna på det här sättet. De maskerar sin egen okunnighet genom att dynga på sina kunder vad-som-helst. Tyvärr är jag involverad i båda dessa brancher... :-S
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  #9
                  Du har med största sannolikhet fått 2st N.Livingstonii och 1st N.Polystigma eller en korsning utav de båda. Polystigman brukar nästan vara mer spräcklig därför funderar jag på en korsning.

                  Vart köpte du dessa fiskar undrar jag då? är ju lite skrämmande om man gör på detta sättet till folk som inte riktigt känner till arterna.
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • andmob
                    Användare
                    • november 2003
                    • 72

                    #10
                    Två _riktiga_ livingstonii till har införskaffats från annat ställe och polystigman eller vad det nu är ska tillbaka snarast till affären. Affären börjar på H och ligger på Hisingen och slutar _inte_ på "ach" , vill dock inte hänga ut den med namn eftersom det inte var syftet med tråden..
                    Men okej, här kommer lite mer........ Har även ett sydamerikakar med uaru. Gillar jaguarciklid men det skulle ju aldrig funka ihop.. Sedan kan man ju diskutera att blanda arter från olika världsdelar men ok. Såg i alla fall att de hade yngel av Parachromis dovii. En art som varken jag eller sambon kände till. Vi frågade och den skulle bli mindre än jaguarcikliden och betydligt mindre aggressiv.. skulle mycket väl kunna funka bra med uaru. Så nu simmar det 4 småttingar där.. Naturlligtvis har vi kollat upp det och noterat att den blir alldeles för stor och aggro, så dom får väl flytta om ett tag.
                    Trist! Jag fattar inte varför akvariebutikspersonalen inte bara kan säga "Jag vet inte", det hade väl underlättat för alla parter... Tycker man hör ett idiotuttalande nästan varje gång man besöker akvariebutiker om man har öronen på skaft. Naturligtvis finns det undantag också, men de är få!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...