Tropheus - frågor från nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoP
    Användare
    • augusti 2008
    • 17

    Tropheus - frågor från nybörjare

    Hej!!
    Är sen en dryg vecka tillbaka lycklig ägare till 30 Tropheus Moorii Kasanga.
    Dom är på ca 4-6cm. Verkar må alldeles förträffligt och simmar glatt omkring samt är på hugget när det serveras mat.
    Går tillsammans med 8st Lamprologus Multifasciatus samt ett gäng yngel av dessa som visade sig i helgen.

    Setup:
    480l 160*50*60
    I varsin BTN-modul sitter 2 Eheim 2252
    Har även 1 internt UV-filter på 1000l

    På botten har jag ca 5cm korallsand.
    Har 2 rösen i varsin ände av akvariet samt en halvring i mitten/bakkanten av akvariet där jag har grus och vallisneria.

    PH 8
    Kh 6

    Akvariet är inkört med filtergegga från annan burk och alla värden är bra.
    Vattenbyte 30-40% per vecka.

    Matar med Tropical Spirulina Super Forteflingor i små mängder till frukost och lunch. Till middag får dom AN Cichlid Excel small som blötlagts i ca 20min, även det i en liten mängd.

    Kan inte komma på några andra relevanta fakta men ös på med frågor så ska jag svara efter bästa förmåga.

    Nu till mina frågor:
    Har satsat på att dom skulle ha alger att beta när dom anlände i sin nya miljö. Har därför en matta i hela akvariet, både på sand och på stenar. Inte speciellt snyggt på sanden men vad gör man inte för att dom ska få en bra start i sitt nya hem. Dock är det så att dom inte betar!! Algerna är gröna, bildar en ganska tjock matta med lite trådar. Är det fel sorts alger, ska jag ta bort dom eller ska jag vänta på att dom fattar och börjar beta??

    Min andra fråga handlar om beteende. Dom håller sig hela tiden inom ca 1dm från botten. När jag matar med pellets kan dom våga sig upp till ca 2dm men det är bara i snabba utfall. På ytan blir det en del pellets liggande, dessa är visserligen borta på morgonen men under tiden jag kollar blir dom liggande.
    Varför håller dom sig så nära botten. Är dom unga och blyga eller är det ett tecken på att något är fel? Isåfall vad kan vara fel??

    Mvh
    Stefan
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Dina alger som även är på gruset låter som cyano. Det är inget som de flesta fiskar äter och kan utveckla gift även om det oftast är fult men ofarligt. Du kan skaffa växter eller minska tiden du har tänt i akvariet. Står det så att det utsätts för direkt solljus?

    Sök på "cyano" eller läs mer här: http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=70&Itemid=57
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • SoP
      Användare
      • augusti 2008
      • 17

      #3
      Tack!!
      Cyano kan det kanske vara, troligen beroende på att jag haft en ganska lång belysningstid för att jag ville ha algtillväxt, solen kan nå in i ena hörnet under kanske 15 minuter om dagen. Har minskat belysningstiden efter att Tropheusen kom. Börjar bekämpningen vid nästa vattenbyte.

      MVH
      Stefan

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Visst ja, fråga 2 också:

        Här blir det mer spekulationer men jag antar att de helt enkelt är nya och osäkra. Multis-kolonin är väl inte så mycket till hjälp eftersom de bara håller till på botten. Skaffa några trygga fiskar som vimsar omkring i det övre skiktet så går dina tropeusar säkert högre i karet. Å andra sidan tror jag att de så småningom utsträcker sina domäner så de törs högre upp.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ett bra tips kan vara att sätta i så kallad locke fisk. Man kan t.e.x köpa in 6 regnbågsfiskar. låta dom gå i akvariet under ett par månader, då har de andra lite nervösare fiskarna etablerat sig fullt ut i akvariet. Då kan man med gott resultat plockar ur regnbågsfiskarna igen.

          Ett allternativ är att köpa in några frivattenfiskar från Tanganyika t.e.x


          eller liknade
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Koi-fantast
            Användare
            • november 2007
            • 555

            #6
            Det här med att fiskarna inte vågar sig upp till ytan är ett normalt beteende. I det vilda finns det fåglar och andra rovdjur som gör att fiskarna håller sig dolda så mycket som möjligt. I ett akvarium vill man ju se fiskarna och då är det bra med någon sorts strykfisk så de känner sig säkrare. Att dina fiskar håller sig på botten kan alltså ha att göra med att de är vf, eller att de inte odlats i så många led ännu så att de har kvar sitt natuliga beteende.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • december 2005
              • 1295

              #7
              Välkommen till troffeträsket

              Jag tycker du ska minska rejält på belysningstiden inledningsvis eftersom dina nyhemkommna troffar säkerligen är stressade av flytten vilket kan föranleda otrevliga sjukdoms symtom....

              Under den mörka/halvmörka tiden i karet kan de finna sig till rätta i sin nya miljö i lugn och ro.

              Det kan ta upp till 1 månad innan de har anpassat sig till ny miljö, ny vattenkvalitet, samt ev nytt foder.

              Ang maten så bör du var mycket försiktig med matningen i början så de inte får för mycket ( vilket nästan omedelebart blir magsjuka som följd )......

              När de efter en tid är anpassade till ny miljö kan du öka på matningen och belysningstiden dock inte längre än 10-12 timmar / dygn..

              Lycka till med din fina troffegrupp

              Du kan även läsa mitt mörkläggninstips under denna länk..
              Vad menar jag med rubriken, jo följande händelse som enl många är omöjlig att lyckas med..... Tidigt i våras blev en av mina finaste troffe hannar " Kambwimba" som är ca 14 cm av med sitt revir i mitt 600L. Han blev överfallen av 2 st andra hannar och fick mycket stryk. Det var väldigt nära att han knallade vidare



              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • SoP
                Användare
                • augusti 2008
                • 17

                #8
                Stort tack. Så härblir det för nu.

                WOW, vilken jättebra respons, känns skönt att veta att det finns hjälp att få när man har frågor/blir orolig!!

                Här är vad jag gjort/kommer att göra/svar på era svar:
                1. Alger/cyano
                Kör på att det är cyano och kommer ägna del av helgen till att läsa på!
                Rensade igår undan det värsta. Minskade belysningstiden kraftigt.
                Var alltså i och rotade i karet i måndags (vattenbyte) och igår så nu får det vara till måndag.
                2. Blygsel/ungdom/min oro
                Förstår att dom givetvis inte anpassat sig till sitt nya hem men då jag är ny på Tropheus och vet att dom kan vara knepiga blev jag orolig. Dom är F1 så visst kan det hänga kvar en naturlig instinkt att passa sig för faror i ytan.
                3. Trygga fiskar/lockefisk/strykfisk
                Cyprichromis är ju verkligen ursnygg men jag tänkte nog att det fick vara bra med permanentboende arter med Troffarna och Multisarna. Åkte därför och köpte 6 st Melanotaenia Boesmani som får agera lockefisk. Dom kan jag sen flytta över till familjeakvariet där dom kommer passa i soppan.
                4. Matning
                Matningen är på ett minimum vid 3 tillfällen. Har kommit fram till att det är så jag vill mata efter att ha plöjt Troffetrådarna från början till slut. Dom har samma diet som hos uppfödaren.

                Återkommer med resultatet av ovanstående åtgärder i denna tråd.
                Nya frågor kommer i en ny tråd när dom dyker upp och det lär det göra!

                Stort tack och trevlig helg
                Stefan

                Kommentar

                • SoP
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 17

                  #9
                  Slutet gott.....

                  Tänkte att jag skulla avlägga rapport och än en gång tacka för era råd!
                  Cyanon bekämpades med en dos General Tonic. Efter 5 dagar var det helt Cyanofritt. Har nu gått en dryg vecka utan minsta tillstymmelse till Cyano så jag börjar bli hoppfull.
                  Strykfiskarna har gått i karet några veckor och Troffarna blir modigare och modigare för varje dag som går. Vid matning är det nu rena cirkusen med Troffar som far runt i hela karet. Låter strykfiskarna gå kvar i karet några veckor till, sen får vi se om dom kan plockas bort utan att Troffarna drar sig tillbaka.
                  Är helnöjd med resultatet och njuter av att sitta och kolla!!

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    ...allting gott!

                    Kul!
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Kanon att det löser sig
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Respons is da shit! Vad bra att allt fungerar nu.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        Arbetssätt...