Dagsgamla Transcriptus yngel - mata med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • september 2006
    • 74

    Dagsgamla Transcriptus yngel - mata med vad?

    NU är det så att jag haft ciklider, och då endast sydamerikanska ciklider som aldrig kommit längre än uppätna rom. Köpte dock 2 par transcriptus förra fredagen. Båda har lagt ägg, och idag så hade dom kläckts och jag ser ett gäng småyngel som föräldrarna vaktar.

    Vad skall jag mata med? Har aldrig kläckt artemia så jag har noll koll där. Kan man köpa nånsorts färdigfoder för såna yngel? Hur bråttom är det med maten, kan det vänta tills fredag, eller skall man mata redan nu?

    Har försökt hitta info på nätet, men allt jag hittar är "hatched brine shrimp" (nykläckt artemia) så all tips är välkommet.
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Jag har kört med skalade artemiaägg. Köpte en burk i Nol. Och den är verkligen dryg. Tror faktiskt att det tar aldrig kommer att ta slut.
    Har sett samma produkt även i andra akvarieaffärer. Kanske någon i Malmö kan tipsa om det finns där?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det funkar med smulat vuxenfoder (ex torrfoder) men Artemia är oslagbart i början. Du kan även köpa fryst bosmina.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • kanotisten
        Användare
        • september 2006
        • 74

        #4
        Men när kan man börja mata dom? Igår låg dom och tryckte inne i grottan där dom kläcktes och är otroligt små. Måste man slanga in maten speciellt till dom där eller?

        Har ni några tips? Jag funderade på att använda en slang som jag leder ner till dom och sedan för in maten den vägen.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag har kopplat en slang till en tratt. Då petar man in slangen i närheten av ynglen, slänger i maten i tratten och häller sedan försiktigt i vatten i tratten så att maten skäljs ner till yngeln.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Ja just det! fryst cyclops funkar ju också. Finns på Hornbach och det har ni ju i Malmö...

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Ett till tips. Jag tar ett sugrör, stoppar ner det i ett glas med vatten där jag har blandat maten. Täpper till sugrörets övre ända med fingertoppen, och släpper när sugröret är i närheten av ynglen. Fungerar som en pipett.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Det finns fryst nykläckt artemia att köpa i välsorterade butiker, som säljer Åleds frysta produkter.
                Kostar en "mindre förmögenhet" 85:- 100gram, men är dunderbra om man inte orkar kläcka artemia.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • lunkan västerås
                  Användare
                  • november 2007
                  • 8

                  #9
                  Jag matar mina transcriptus yngel i regel med Sera Micropan och tycker det funkar bra. Det är lite smidigare än att dagligen hålla på med bosmider, cycklops eller kläcka artemia.

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    Användare
                    • september 2006
                    • 74

                    #10
                    Nu har jag ett 110L akvarium med två par som ynglar något fruktansvärt. Hela karet är fyllt, och tillkommer hela tiden nya yngel varje dag.

                    Då kommer min följdfråga; visserligen är det riktigt underhållande att se dessa krabaterna växa upp, men vad i hela friden skall jag göra med dom? Verkar vara rätt svalt intresse i Skåne för tanganyikaciklider.

                    Kommentar

                    • joe
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 1451

                      #11
                      Ursprungligen postat av HenrikV
                      Ett till tips. Jag tar ett sugrör, stoppar ner det i ett glas med vatten där jag har blandat maten. Täpper till sugrörets övre ända med fingertoppen, och släpper när sugröret är i närheten av ynglen. Fungerar som en pipett.
                      Det var ju enkelt och bra - att man (läs jag) inte tänkt på det förut - och inte ens fick idén när man på wiskeyprovningen gjorde exakt så för att få några droppar vatten i provglasen!??

                      En annan metod är att ta en liten "medicinspruta" och koppla slang på - dra upp lämplig dos, rikta slangen i karet och mata...
                      MVH - joe

                      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Ursprungligen postat av kanotisten
                        Nu har jag ett 110L akvarium med två par som ynglar något fruktansvärt. Hela karet är fyllt, och tillkommer hela tiden nya yngel varje dag.

                        Då kommer min följdfråga; visserligen är det riktigt underhållande att se dessa krabaterna växa upp, men vad i hela friden skall jag göra med dom? Verkar vara rätt svalt intresse i Skåne för tanganyikaciklider.
                        Kan du inte skaffa Altolamprologus compressiceps?
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • hawk
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 9

                          #13
                          Jag kan ju trösta dig med att ynglandet kommer att avstanna när det blir för mycket fisk i karet, det verkar som om lekparet kan känna av detta. Visst är det svårt att få avsättning för tanganyikaciklider i Skåne, vet inte hur det är i resten av landet, men antar att förhållandet är likartat. Idén med compressiceps är inte så dum - gott om lämpligt foder har du i varje fall!
                          jf

                          Kommentar

                          • kanotisten
                            Användare
                            • september 2006
                            • 74

                            #14
                            Ursprungligen postat av hawk
                            Jag kan ju trösta dig med att ynglandet kommer att avstanna när det blir för mycket fisk i karet, det verkar som om lekparet kan känna av detta. Visst är det svårt att få avsättning för tanganyikaciklider i Skåne, vet inte hur det är i resten av landet, men antar att förhållandet är likartat. Idén med compressiceps är inte så dum - gott om lämpligt foder har du i varje fall!

                            Nu är jag ju tyvärr så finurlig att jag tar ut ynglena till ett annat kar när dom når en viss storlek.

                            Sen kan jag verkligen inte använda levande fisk som foder... så jag får väl helt enkelt hitta på något att göra med ynglena.

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #15
                              Ursprungligen postat av kanotisten
                              Nu är jag ju tyvärr så finurlig att jag tar ut ynglena till ett annat kar när dom når en viss storlek.

                              Sen kan jag verkligen inte använda levande fisk som foder... så jag får väl helt enkelt hitta på något att göra med ynglena.
                              Jag skulle inte tycka att det kändes särskilt bra att ta yngel ur ett akvarium för att mata fiskar i ett annat akvarium. Att däremot hålla till exempel Julidochromis och Altolamprologus i samma akvarium och låta en del yngel stryka med i naturlig konkurrens är väl ett mycket moraliskt och sympatiskt sätt att hålla akvariefisk och att slippa problemet med överskott?
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...