könsroller vid låtsaslek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    könsroller vid låtsaslek

    Satt nyligen och kikade på mina 1.5 cm goldenyngel och observerade ett par som snurrade, skakade och gjorde alla andra lekrörelser. Har hört att de gör detta som små ibland för att "öva".

    Min fråga är då ifall de har rätt könsroller när de gör detta? Är det hanarna som skakar för honorna? Vore rätt trevligt att veta vad de är för kön på de redan när de är så små : )

    /Mikael
    /Mikael
  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Jag har aldrig tänkt så...;D...
    Tror inte att det är lek, utan mest slagsmål som liknar lek, men jag kan nog ha fel...

    MvH Daniel

    MvH Daniel

    Kommentar

    • nikmatts
      Användare
      • april 2002
      • 57

      #3
      När yngel "leker" är detta oftast hirarkiska slagsmål. De snurrar runt "tail-chasing" kan förväxlas med lek. Att den som "skakar" är hane kan man inte vara säker på, och den andra är hona är inte heller säkert. I upphetsning går de över till ett lekbeteende, detta kan vara mellan två hanar och även två honor har jag sett i mina kar.
      Det hade ju varit bra om det var så lätt att skilja dem åt

      Hoppas detta förklara en del

      /Niklas

      /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        attans : ) Får väl nöja mig med att det är kul att titta på dock. Har sett det både på demasoni och golden nu. Men det har inte sett ut som slagsmål ... den biten jag sett i alla fall : )

        tack för informationen!

        /Mikael
        /Mikael

        Kommentar

        Arbetssätt...