den är på botten ännu (blå delfin)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvedin
    Användare
    • september 2008
    • 63

    den är på botten ännu (blå delfin)

    har en så kallade blå delfin fisk moorii men har en fisk som ligger på botten å gör inte mycket förflyttar sig lite då och då.
    och den äter inte när alla andra får matt jag tycker det är ett mirakel att den lever ännu. vad kan va problemet med den.. jag vet inte riktigt vad jag ska göra e orolig för den fisken som fan ..den har någ varit så skum i över en vecka nu skulle jag tro

    vad e de för fel på den någon som har några tankar om de här..
    Senast redigerad av Elvedin; 14 september 2008, 21:56.
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Det är inte så att dom har lekt och att honan tuggar? Hänger hakan lite extra på henne? Isf säger jag grattis
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • Elvedin
      Användare
      • september 2008
      • 63

      #3
      haha jaså okej .. hm ska kolla upp de där.. hon har ju som sakt varit mycket skum den senaste tiden .. bara simmat runt på botten å äter inget vad jag kan se..hon gapar bara runt hela tiden som om hon försöker ta luft men hon gör inte alltid så..bara just nu när jag va där å kollade runt lite tydligen haha

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        låter onekligen som hon tuggar eftersom du just beskrev att hon tuggade när du titta på henne : )
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • Elvedin
          Användare
          • september 2008
          • 63

          #5
          haha okej e ny när de gäller ciklider ville ha mer utmaning å kolla nu kan inte ens se om hon har ungar eller ej.. så om hon e så lugn å gapar hela tiden så finns de yngel där då

          har hon yngel i munnen som man inte kan se då eller hur blir det..
          Senast redigerad av Elvedin; 15 september 2008, 23:51.

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Dom första dagarna har hon ägg i munnen, dessa kläcks sedan och hon ruvar ynglen i munnen i runt 20 dagar. Om du tittar på henne noga när det gått 2 veckor ungefär borde du kanske kunna se ynglen i munnen på henne när hon gapar. Så fort hon släppt dom kommer hon börja äta och bli fet i fin igen : )


            Ursprungligen postat av Elvedin
            haha okej e ny när de gäller ciklider ville ha mer utmaning å kolla nu kan inte ens se om hon har ungar eller ej.. så om hon e så lugn å gapar hela tiden så finns de yngel där då

            har hon yngel i munnen som man inte kan se då eller hur blir det..
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • Elvedin
              Användare
              • september 2008
              • 63

              #7
              okej okej låter trevligt hoppas de e så me.. men vad händer me dom ynglen skyddar dom dom själva eller måste jag ta dom till yngel karet ..
              vad jag har lärt mej lite så brukar dom skydda sina yngel

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #8
                Njae.. lite grann skyddar dom väl men det är inte mkt.. Jag brukar flytta honan till yngelkar så hon får spotta ut ynglen där. Men låter jag dom spotta i stora karet så brukar nästan alltid 1-3 yngel överleva.
                Har man många gömställen där större fiskar inte kmr in ökar väl chanserna men spott/yngelkar är bäst.
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Skall man få fram ett flertal nya fiskar är nog yngelkar det ända rätta...

                  Jag har inte haft akvarie så länge men när jag köpte mitt nya 720 liters följde det med fiskar + de som jag redan hade... så nu är det mycket fisk i akvariet och några har redan tuggat. Det är 3-4 yngel som klarat sig. Så det går att få överlevare men det krävs rejält med gömställen... och lite tur...

                  PS.
                  Du för gärna ändra i rubriken till botten istället för båten... det blir nog lite tydligare då... även om man förstår vad du menar.
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Skall man få fram ett flertal nya fiskar är nog yngelkar det ända rätta...

                    Jag har inte haft akvarie så länge men när jag köpte mitt nya 720 liters följde det med fiskar + de som jag redan hade... så nu är det mycket fisk i akvariet och några har redan tuggat. Det är 3-4 yngel som klarat sig. Så det går att få överlevare men det krävs rejält med gömställen... och lite tur...

                    PS.
                    Du för gärna ändra i rubriken till botten istället för båten... det blir nog lite tydligare då... även om man förstår vad du menar.
                    Jag fixade stavningen samt lade till firren i parentes. Användare kan inte ändra titeln efter en viss tid.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Elvedin
                      Användare
                      • september 2008
                      • 63

                      #11
                      jag e dyslektiker så inte så lätt å stava för min del hur mycket jag än anstränger mig å de gör jag varje dag .

                      men ni tycker jag ska lägga dom i ett yngel kar.
                      om ni vill får ni gärna köpa dom hehe har ej så mycket plats till nya fiskar måste köpa ett nytt kar hehe ..ett störe

                      Kommentar

                      • KuRtaN
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 778

                        #12
                        Mina delfiner sprutar ur sig yngel dom med : ) Men har du inte ngn lokal zooaffär dit du kan lämna bort dom för en slant eller byta mot ngt annat?


                        Ursprungligen postat av Elvedin
                        jag e dyslektiker så inte så lätt å stava för min del hur mycket jag än anstränger mig å de gör jag varje dag .

                        men ni tycker jag ska lägga dom i ett yngel kar.
                        om ni vill får ni gärna köpa dom hehe har ej så mycket plats till nya fiskar måste köpa ett nytt kar hehe ..ett störe
                        Over and out // Mathias

                        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #13
                          Ursprungligen postat av Elvedin
                          jag e dyslektiker så inte så lätt å stava för min del hur mycket jag än anstränger mig å de gör jag varje dag .

                          men ni tycker jag ska lägga dom i ett yngel kar.
                          om ni vill får ni gärna köpa dom hehe har ej så mycket plats till nya fiskar måste köpa ett nytt kar hehe ..ett störe
                          Det är lungt... som sagt, man förstod ändå när man läste själva inlägget. Det är bättre att skriva lite fel, än att inte skriva alls!

                          Jag har två blå delfiner också... väldigt roliga, pigga och nyfikna fiskar! Har du plats så skulle det säkert vara häftigt med många i ett eget kar.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Elvedin
                            Användare
                            • september 2008
                            • 63

                            #14
                            jodå jag har några zoo affärer lite här å där som man nog kan snacka med hehe..
                            aaa ska försöka köpa ett mycket mycket större kar sen som man kan ha..där jag tänkte jag bara skulle ha blå delfin fisk ..dom e rätt roliga å kolla på när dom väll börjar fjönta runt som nu hehe..jag har förtillfället 8 stora och fina blå delfiner

                            de tråkiga är ju att allt har blivit så mycket dyrare till karen som när det gäller innehållet.

                            men hur lång tid har dom äggen eller hur man ska sega i munnen och hur lång tid tar de innan ynglen börjar släppas fria från honans mun .. så att man är någorlunda be rädd på att ta dom små liven

                            Kommentar

                            • KuRtaN
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 778

                              #15
                              Det tar omkring 20 dagar, tror dom flesta säger 23 om jag inte är ute o cyklar.
                              Men jag brukar vänta 15 dagar sen tar jag upp honan till ett spottkar.
                              Där jag har kvar henne 5-6 dagar efter hon spottat så hon får äta upp sig lite i lugn o ro, då har jag även redan flyttat ynglen till ett yngelkar.
                              Over and out // Mathias

                              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...