800 L. tanganyika. Artsammansättning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    800 L. tanganyika. Artsammansättning.

    Hej!
    Startar ännu en tråd om artsammansättning, men jag har svårt att bestämma mig så jag skulle behöva synpunkter. Akvariet är på 800 liter (160*70*70). Fiskar som jag har bestämt mig för och redan här är:
    8 Cyathopharynx foae (Cabogo copper)
    ca. 50 Cyprichromis leptosoma
    6 Tanganicodus irsacae (Moba)
    2 Neolamprologus splendens (Kiku)

    Har även några Altolamprologus som troligen åker i, en Aethiomastacembelus och två Synodontis petricola.

    Jag skulle även vilja ha någon Xenotilapia (flavipinnis eller papilio), alternativt Kilesa men är rädd att dom konkurrerar för mycket med foaen om bottenytan. En annan art som står på önskelistan är tanganyikakilli. Vad tror ni blir det på tok för mycket fisk.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det är nog lagom med fisk, men ett gäng flavipinnisar skulle nog gå i.

    Det är bra med den relativt stora bottenytan. Länka till nån bild på karet!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • december 2005
      • 418

      #3
      Jag har inte fått hem burken än, men den finns med i den här tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55311 (Den vänstra burken) Det sitter en BTN-amazonas i som jag skall ta ur och sätta dit slimline plus några moduler istället.

      Kommentar

      • Bror

        #4
        800 burk

        Ursprungligen postat av Markus_A
        Jag har inte fått hem burken än, men den finns med i den här tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55311 (Den vänstra burken) Det sitter en BTN-amazonas i som jag skall ta ur och sätta dit slimline plus några moduler istället.
        Varför inte lägga i några Petrochromis i burken så att det blir lita fart i burken

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          #5
          Ursprungligen postat av Bror
          Varför inte lägga i några Petrochromis i burken så att det blir lita fart i burken
          Fråga foaen och xenotilapian...

          Kommentar

          • Thomas R.

            #6
            Ursprungligen postat av Markus_A
            8 Cyathopharynx foae (Cabogo copper)
            ca. 50 Cyprichromis leptosoma
            6 Tanganicodus irsacae (Moba)
            2 Neolamprologus splendens (Kiku)

            Har även några Altolamprologus som troligen åker i, en Aethiomastacembelus och två Synodontis petricola.
            Varför så många Cyprichromisar Markus?
            Jag tror det kommer kännas packat med 50 st.

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • december 2005
              • 418

              #7
              Tjena Thomas!

              Det är det jag råkar ha för tillfället, fast det kan ha varit en väl tilltagen uppsakttning. Nu går dom (flesta) i ett 200 liters och det känns inte så trångt så jag tror det blir bra i den stora burken. (Som jag nu fått hem och som är alldeles för stor enligt min sambo...)

              Blir dom för många får jag håva ur en del. Jag är mest orolig att alla Foae är hanar.

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #8
                Hej!

                Du måste nog begränsa dig för risken för fisksoppa är uppenbar.
                X.papilio och Tanganyika killi vill jag bestämt avråda dig ifrån.
                Dessa fiskar har inte en chans med övriga invånare.

                Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Markus_A
                  Användare
                  • december 2005
                  • 418

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Hej!

                  Du måste nog begränsa dig för risken för fisksoppa är uppenbar.
                  X.papilio och Tanganyika killi vill jag bestämt avråda dig ifrån.
                  Dessa fiskar har inte en chans med övriga invånare.

                  Mvh Anders
                  Jag håller med dig angående fisksoppan. Men efter att ha flyttat har jag bara ett kar istället för 15 så det är svårt att begränsa sig. Får plocka ur lite fisk om det skulle bli för mycket.

                  Tanganyika killin har jag inte hittat så mycket info om, men jag antar att det skulle vara Foaen som är för tuff. Hålla den med leptosomor lär väl inte leda till problem. Papilio kanske är för vek, jag vet dock att dom har fungerat i liknande sällskap på annat ställe. Flavipinnis ska ju vara något tuffare men samtidigt är den mer sandlevande än papilion och konkurrar då mer om bottenytan med foae. Men den kanske är ett bättre val trots allt.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Jag är sas i slutet av startgropen till ett nytt Tanganyika-sällskapskar här hemma,med ett inte helt olikt val av fisk som du Markus.Karet e ett modulkar på 600 l,200x60x50.
                    Kommer även jag ha Kabogo-Foaier samt Tricolor-Cyprisar men endast ett 20-tal såna och 2+9 Foaier,ev några ungdomar också. Till dem är det tänkt att ha en liten grupp X.Ochrogenys "Ndole",om jag springer på såna.En trio svarta Synodontis Polli samt lite L-malar får stå för "städandet" av karet. Sen anser jag det fullt i burken.Möjligen att jag petar ner ett Julle-par också.Beror på hur jag väljer att inreda.

                    Flavipinnisar hade jag också i åtanke men blev avrådd med tanke på att Foaierna lär stressa dem för hårt när de "kör".Därav valet av Ochrogenys för mig. Melanogenys bör funka bättre än Flavisarna. Kilesa hade jag en gång med unga Ventralisar och det var en dålig mix,visade det sig (såg en gång en Kilesa simma in i rutan av skräck för en obstinat Ventralis - den dog!).
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...