Tropheus fångstplats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    T. brichadi "Katonga" i boken "Tanganyika cichlids in their natural habitat" är den variant som som jag hittat på bild som påminner mest om den variant som Kim hänvisar till i första inlägget.
    Det är väl troligt att handelsnamnet "spök" har används på mer än en Tropheus-variant. Det är ju tyvärr inte alltför ovanligt att varianter med liknande färgteckning säljs med samma handelsnamn.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • kilova
      Användare
      • april 2002
      • 327

      #17
      Har nu mailat african diving för svar om vilket namn den har..återkommer med svar när jag hört av dom..

      Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

      Kommentar

      • salstad
        Användare
        • februari 2003
        • 18

        #18
        Vill bara förtydliga lite i mitt lilla inlägg som jag gjorde och skrev om Ujiji. Det jag svarade på var att Tropheus brichardi, Katonga
        hänvisar till Ujiji som jag har hittat sen skall jag inte säga så mycket mer för jag har inte sett varken Katonga eller Spök i rl, men skall bli kul att se vad det är för något =)





        Andreas i Grästorp
        Andreas i Grästorp

        http://hem.passagen.se/gonduil/

        375l med 30 "Körsbär" &
        4 st Ancistrus doli.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Jag tycker det är mycket intressant det som Michael P. skriver - "Enligt en bok av Sören Neergaard från 1976 kommer "Spök-moorei", som den kallas för i boken, från området utanför Karilani."
          Spök-moorii är ju ett mycket gammalt handelsnamn och Neergaards bok var ju den tidens Tanganyikabibel. Skriver han att den kom från Karilani så är det nog så att det stämmer.
          Nu finns det dock ett stort "om" i detta sammanhang. På den tiden var det inte så allmänt bekant varifrån en art kom och den främsta orsaken till att det är betydligt bättre idag är Ad Konings böcker som bygger på utforskning av de Malawi- och Tanganyikasjöarna. Detta har lett till att inte fångststationerna längre kan bluffa om varifrån en art kommer. Av konkurrensskäl så var förr inte fångsstationerna så villiga att avslöja var de fångat en vacker fisk, eftersom då konkurrerande exportörer då också kunde fånga dem. Kontentan av mitt resonemang är att Neergaard helt kunde ha blivit lurad av axportören.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • kilova
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #20
            Så har jag fått reda på vilken det är.Rätt svar blev -Tropheus brichardi---KATONGA---Tack för alla svar ,nu vet jag fångstplatsen så nu får jag vänta till nästa löning i mars och beställa mig en låda med sådana här Troffar.
            Mvh Kim

            Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
            Tropheus moori golden kazumba F1
            Tropheus dubosi F1
            Tropheus Chaitica F1
            Tropheus red chimba F1
            Tropheus black pemba F1
            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
            Tropheus moori bärnsten F1
            Tropheus moori kejsare
            Mvh Kim

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • februari 2003
              • 27

              #21
              jag vet vad det är för slags tropheus: Tropheus brichardi (spök)

              tja alla jag ska hjälpa er med frågor! fråga mig bara om hjälp jag svarar så fort jag bara kan då!
              Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !

              Kommentar

              Arbetssätt...