Astatotilapia calliptera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janneviking
    Användare
    • januari 2008
    • 73

    Astatotilapia calliptera

    Tänkte prova en ny art och bara undrar om någon här har erfarenhet av arten,jag har läst all fakta om den här på nätet men vill ha era erfarenheter av den.Snygg som fanken är den i alla fall.
    Janne
    Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #2
    Ursprungligen postat av janneviking
    Tänkte prova en ny art och bara undrar om någon här har erfarenhet av arten,jag har läst all fakta om den här på nätet men vill ha era erfarenheter av den.Snygg som fanken är den i alla fall.
    Janne
    Jag har den och tycker det är en vacker och trevlig art. Mina har gått med tuffa embunas och även om dom har varit ganska lågt i rang i akvariet så har det fukat bra. Dom leker och är nog den glupskaste malawi jag sett och haft. Har hoppat ur akvariet nån gång pga iver vid matningen =).

    Sen håller dom till ganska högt i akvariet, vilket kan vara bra så den ytan tas av någon fisk med. Den är lite argsint men flyr om nån sätter hårt mot hårt. Påminner till utseendet mycket om victoria ciklider. Det finns de som tror att denna art är upphovsfisken till alla malawiciklider.

    Den lever även i floderna som rinner in i malawisjön. Jag kan bara rekomendera denna art. Sen är ju färgteckning både snygg och ovanlig för malwi. Den har liksom en guldgrön grundfärg som inte jag sett nån annan ha i sjön. Den är allätare så med fodret blir det inga problem. Äter ju allt i naturen, allt ifrån alger till småfisk.Skulle tippsa om och ha en mörkare bakgrund då färgar dom mycket bättre. Lycka till
    Senast redigerad av Mattias777; 10 september 2008, 23:09.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • janneviking
      Användare
      • januari 2008
      • 73

      #3
      Tack för ditt svar Mattias!!!. det var dom svaren som jag önskade.Då blir det ett gäng sådana imorgon och som kommer att vara art nummer två i ett 450liters med ett större antal M.Msobo.Magunga.
      Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #4
        Ursprungligen postat av janneviking
        Tack för ditt svar Mattias!!!. det var dom svaren som jag önskade.Då blir det ett gäng sådana imorgon och som kommer att vara art nummer två i ett 450liters med ett större antal M.Msobo.Magunga.
        Har en kompis som har Msobon och hans ex är bland det snyggaste mbuna jag sett. Honorna till hans grupp är helt gula och utan sot.Så det verkar vara ett bra val du gjort =) Se till och inte övermata dom för då kan dom lätt bli knubbiga men det där märker du.
        Senast redigerad av Mattias777; 10 september 2008, 23:23.


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • janneviking
          Användare
          • januari 2008
          • 73

          #5
          ja!!! Msobon är ädelstenen bland alla mina Mbunas och det är därför jag samlat på mig så många,närmare bestämt 42st fördelat på två grupper som alla individerna är fullvuxna men enda nackdelen är att dom väldigt lätt blir som bollar
          Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Firrarna som kallas A. callipera har ett mycket stort utbredningsområde och finns som sagt i floder som rinner in i Malawisjön men även andra floder och sjöar. De flesta är gula eller sandfärgade. De snyggaste gula kommer nog från sjön. Vid Chizumulu Island är de blå. Se artregistret.

            Genetiskt sett är det mer variation inom "arten" A. callipetra än hela mbunagruppen.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Firrarna som kallas A. callipera har ett mycket stort utbredningsområde och finns som sagt i floder som rinner in i Malawisjön men även andra floder och sjöar. De flesta är gula eller sandfärgade. De snyggaste gula kommer nog från sjön. Vid Chizumulu Island är de blå. Se artregistret.

              Genetiskt sett är det mer variation inom "arten" A. callipetra än hela mbunagruppen.
              Det här var kul o få reda på =) Är även utseendets variation lika stor som den genetiska. Jag hade mina i ett ljust akvarium ett tag men då blev dom mer sandfärgade. Min hane har grönmetallic kropp med rött uppe på huvudet sen har han ett tydligt streck vid ögonen. Krigsmålningen =)
              Senast redigerad av Mattias777; 11 september 2008, 10:14.


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Det här var kul o få reda på =) Är det även utseendets variation lika stor som den genetiska. Jag hade mina i ett ljust akvarium ett tag men då blev dom mer sandfärgade. Min hane har grönmetallic kropp med rött uppe på huvudet sen har han ett tydligt streck vid ögonen. Krigsmålningen =)
                De skiljer ju sig en hel del i utseende, många flodlevande är lägre i kroppen, men det går ju inte jämföra med variationen hos mbuna! Krigsmålningen tror jag alla 10-15 populationer som jag sett har.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...