Handen på hjärtat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shreek
    Användare
    • december 2006
    • 367

    #16
    Ursprungligen postat av Johan F
    Vem vet........., men som sagt var det fungerar bra för mig och även tydligen för andra. Vilket foder man än väljer, NLS, räkmix, AN etc. så gäller det "bara" och hitta ett foder som du och fiskarna mår bra av

    /Johan

    Håller fullständigt med föregående talare
    Provar på saltbalja för tillfället

    Kommentar

    • Niklas
      Användare
      • september 2003
      • 14

      #17
      Jo de e sant men din fru gillar säkert kreditkortet ditt me,,,,,,
      Men inte ger du henne de bara för att hon vill ha de eller,,,,,,,
      Spenaten e bättre än ärter enligt mej,,,,
      Ursprungligen postat av Hank
      ...men det kanske firrarna gör
      (förlåt, kunde inte missa en sån straffspark)
      Troffar
      Mazwa
      Bemba
      Ikola
      Moliro
      Körsbär

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #18
        Ang fläckar av spirulina har jag aldrig varit med om det. Däremot tycker jag fisk tenderar att bli murriga i färgen (lystern försvinner) av för mkt spirulina. Tex nä rjag matade upp en ung-grupp Lufubu med så mkt Cichlid Formula att de fick en schysst form ,dvs på tok för mkt. (testade lite bara ).

        Men Petta; NLS låter som ett foder för dig värt att testa. Mata pyttelite (det e schwung i fodret!) så spar du på vtnet & filtrena längst jämfört med andra pellets/granulat.

        Och ang. spenat i räkmixen... Är det inte konstaterat att det innehåller nitrat i det? Är skeptisk till att ge tex Tropheus det. Och ärtorna numer är väl nyttigare än förr?? Kan inte minnas att de pushade för c-vitamin i frysta ärtor för 10-15 år sedan som de gör nu,iaf Findus. Blir det en massa skal över hos mig ser jag det som att jag har slarvat med mixandet.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #19
          Har man mycket skalbitar beror nog det på en slö mixer eller nått. Sista halvåret har jag enbart kört mixen genom köttkvarnen och hitintills har jag då inte sett några skalbitar.

          NLS är säkert så bra som ni skriver, men just till troffar tycker jag det verkar knepigt att mata med ett foder som bla innehåller krill, öringkött, och vetemjöl. I nästa andetag ska man bara mata lite lite för det är ett så kraftigt foder. Det skulle vara ok som kompfoder men att bara köra NLS???

          Men det är ju tur att det finns dom som vill testa sen får tiden visa hur bra det egentligen är, ett år är ganska kort tid i sånna här sammanhang tycker jag.

          Jag försöker inte säga emot någon eller något, jag har väl bara varit med lite för länge. Därför är jag lite skeptisk till sånt som låter helt tvärtom till allt jag tidigare lärt mig.

          Det vore riktigt lärorikt om någon kunde förklara för mig varför just Troffar mår så bra på krill och just öringkött tex. och varför dom mår så bra på att bara få jättelite mat en eller två ggr om dagen när dom i naturen betar hela dagarna......
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Ursprungligen postat av tege
            Har man mycket skalbitar beror nog det på en slö mixer eller nått. Sista halvåret har jag enbart kört mixen genom köttkvarnen och hitintills har jag då inte sett några skalbitar.

            NLS är säkert så bra som ni skriver, men just till troffar tycker jag det verkar knepigt att mata med ett foder som bla innehåller krill, öringkött, och vetemjöl. I nästa andetag ska man bara mata lite lite för det är ett så kraftigt foder. Det skulle vara ok som kompfoder men att bara köra NLS???

            Men det är ju tur att det finns dom som vill testa sen får tiden visa hur bra det egentligen är, ett år är ganska kort tid i sånna här sammanhang tycker jag.

            Jag försöker inte säga emot någon eller något, jag har väl bara varit med lite för länge. Därför är jag lite skeptisk till sånt som låter helt tvärtom till allt jag tidigare lärt mig.

            Det vore riktigt lärorikt om någon kunde förklara för mig varför just Troffar mår så bra på krill och just öringkött tex. och varför dom mår så bra på att bara få jättelite mat en eller två ggr om dagen när dom i naturen betar hela dagarna......

            NLS innehåller ingen öring det är felöversatt, det står herring på engelska vilket är sill.

            Personligen tror jag dock att troffar behöver mycket mat med lågt näringsinnehåll typ räkmix. Min räkmix skitar ner obetydligt, pga att jag använder Agar-agar som bindemedel. Är det ingen som tror mig skicka mig ett pm, så kan jag skicka ett par påsar. Kostar typ 15 kr/st och räcker till ca 3 kg räkmix per påse.

            Kommentar

            • Niklas
              Användare
              • september 2003
              • 14

              #21
              Så här matar jag under en dag en grupp på 70 troffar ca 1kryddmåt nls 8g om dagen, ca 1tsk flinger 8 gånger om dagen + Räkmix ca 1msk 2g om dagen,,
              ja e ingen expert bara en glad amatör som tycker troffar e kul
              Senast redigerad av Niklas; 11 september 2008, 15:00.
              Troffar
              Mazwa
              Bemba
              Ikola
              Moliro
              Körsbär

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #22
                Ursprungligen postat av Niklas
                Så här matar jag under en dag en grupp på 70 troffar ca 1kryddmåt nls 8g om dagen, ca 1tsk flinger 8 gånger om dagen + Räkmix ca 1msk 2g om dagen,,
                ja e ingen expert bara en glad amatör som tycker troffar e kul
                Hej Niklas,

                Är det vuxna troffar eller ungdjur?

                /Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Niklas
                  Användare
                  • september 2003
                  • 14

                  #23
                  Ungdjur e nu ca 9-10cm o 18månader
                  Troffar
                  Mazwa
                  Bemba
                  Ikola
                  Moliro
                  Körsbär

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #24
                    För min del råder det inget tvivel att NLS är ett bra foder till Tropheus. Jag har slutat helt med sötvatten nu men tidigare när jag hade Tropheus så matade jag med detta foder. Och det fungerade helt perfekt.

                    Självklart är det inget undermedel. Tropheus kan få sjukdomar även när man matar med detta. Det finns ju andra orsaker än bara fodersammansättningen som kan göra fiskarna sjuka. (Överutfodring, stress osv)

                    Pga de orsaker Andreas skriver om hade jag valt cichlid formula(1mm sjunkande pellets). Och testat med detta i små mängder. Typ <1/2 tsk till en grupp på 30st medelstora Tropheus så att dom får konkurrera ordentligt om maten. Och efterhand ökat på lite till vad som verkar lagom. Själv skulle jag hållt <1 tsk som maxgräns (till en grupp med 30st vuxna) vid varje utfodringstillfälle.

                    Jag har också provat också 3mm pellets i en kortare period och det fungerade också väldigt bra. Men det var som sagt inte under någon längre period så det svårt att säga mer om det.

                    New life Spectrum har nyligen släppt en 2mm pellets som jag nog hade föredragit att mata med till en vuxen grupp. Börjat försiktigt med 1mm pellets och sedan gått över till den här 2 mm pelletsen.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Ursprungligen postat av Niklas
                      Ungdjur e nu ca 9-10cm o 18månader
                      Jag matar mina troffar per/grupp vuxna eller ungdjur (20-30 st.) med 1 tsk spirulina flingor 1 gång/dag och 1 tsk NLS 1 gång/dag. Någon gång i veckan ersätts NLS och då blir det en bit räkmix.
                      Har kört receptet under ett år och det har fungerat fint. Har både odlat och VF.

                      /Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Niklas
                        Användare
                        • september 2003
                        • 14

                        #26
                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Jag matar mina troffar per/grupp vuxna eller ungdjur (20-30 st.) med 1 tsk spirulina flingor 1 gång/dag och 1 tsk NLS 1 gång/dag. Någon gång i veckan ersätts NLS och då blir det en bit räkmix.
                        Har kört receptet under ett år och det har fungerat fint. Har både odlat och VF.

                        /Johan
                        Föredrar själv att ge oftare o mindre åt gången
                        Troffar
                        Mazwa
                        Bemba
                        Ikola
                        Moliro
                        Körsbär

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #27
                          Ursprungligen postat av Niklas
                          Föredrar själv att ge oftare o mindre åt gången
                          Vad som rätt eller fel, bra eller sämre är svårt och säga utan det gäller och hitta en ballans som fungerar för en själv och troffarna.

                          Yngel försöker jag mata lite oftare.

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Niklas
                            Användare
                            • september 2003
                            • 14

                            #28
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Vad som rätt eller fel, bra eller sämre är svårt och säga utan det gäller och hitta en ballans som fungerar för en själv och troffarna.

                            Yngel försöker jag mata lite oftare.

                            /Johan
                            Va nu inte så svår utan se bara till att göra som ja säger,,,,,,hihi

                            Nä vist e de så alla har vi olika sätt,,,trevlig helg
                            Troffar
                            Mazwa
                            Bemba
                            Ikola
                            Moliro
                            Körsbär

                            Kommentar

                            Arbetssätt...